Hej! Jag blir inte riktigt klok på våran Nibe F750. Haft huset sedan april. Två våningar, 117 kvm utanför Malmö. Byggt 2016. Våning 1 är golvvärme. Våning 2 är radiatorer.
Försökt med massor av ändringar men kan inte få upp inomhustemp på första plan stabilt över 21 grader. Oftast är det 19-20 grader. På våning 2 funkar det bra, ordentlig värme.
Just nu testar jag samma kurva och förskjutning på båda kurvor, system 1 och 2, eftersom jag inte förstår vilken kurva som tillhör vilket system (radiator elr GV).
Vad ska jag göra?
Jag vill inte heller "elda för kråkorna". Har strax över 1 bar i tryck och luftat. Tömmer luddfiltret kontinuerligt.
Vet att det tar tid med GV men även efter 2 dagar och jag har testat höja, så är det ändå bara 19-20 gr inomhustemp på första plan.
Har två tilluftsventiler öppna på plan 1 (av tre). Det drar friskt från dessa.
Är det kanske nån shunt som är fel inställd?
Försökt med massor av ändringar men kan inte få upp inomhustemp på första plan stabilt över 21 grader. Oftast är det 19-20 grader. På våning 2 funkar det bra, ordentlig värme.
Just nu testar jag samma kurva och förskjutning på båda kurvor, system 1 och 2, eftersom jag inte förstår vilken kurva som tillhör vilket system (radiator elr GV).
Vad ska jag göra?
Jag vill inte heller "elda för kråkorna". Har strax över 1 bar i tryck och luftat. Tömmer luddfiltret kontinuerligt.
Vet att det tar tid med GV men även efter 2 dagar och jag har testat höja, så är det ändå bara 19-20 gr inomhustemp på första plan.
Har två tilluftsventiler öppna på plan 1 (av tre). Det drar friskt från dessa.
Är det kanske nån shunt som är fel inställd?
Då har du kanske nibes ecs shuntsystem då. Oftast är system 1 det som går på radiatorsystemet då dom oftast behöver högre temp. Dom får då den temp värmepumpen gör. System 2 är då det systemet som går på golvvärmen som oftast behöver lägre temp å styrs då av shuntgruppen. Med tanke på siffrorna som man ser så borde golvvärmen bli varm å därmed huset.
Man kanske måste titta på systemet som ska mata golvvärmen så värmen verkligen kommer ut på golvet. Kurva 7 på golvvärmen är ganska hög om man har golvvärmen I betong
Man kanske måste titta på systemet som ska mata golvvärmen så värmen verkligen kommer ut på golvet. Kurva 7 på golvvärmen är ganska hög om man har golvvärmen I betong
Ok så jag borde sänka kurvan för system 2, dvs golvvärmen. Bara för att inte paja golvet. Så får jag kolla shunten om den står felaktigt.V Vector skrev:Då har du kanske nibes ecs shuntsystem då. Oftast är system 1 det som går på radiatorsystemet då dom oftast behöver högre temp. Dom får då den temp värmepumpen gör. System 2 är då det systemet som går på golvvärmen som oftast behöver lägre temp å styrs då av shuntgruppen. Med tanke på siffrorna som man ser så borde golvvärmen bli varm å därmed huset.
Klicka här för att svara