1 135 läst ·
28 svar
1k läst
28 svar
Nibe F1245, problem med styrkort?
Hej,snaggletooth skrev:
Den (och PE) är redan byglad, det är bara faserna som går genom brytaren.
Då har du inte mätt rätt.
Okej, men om jag mäter mellan N och PE och jag har 0 volt, samt 240 på alla tre faser på inkommande mellan både N och PE samt 400 volt mellan alla faser på inkommande och 0 på utgående när den är avstängd, hur har jag då mätt fel?snaggletooth skrev:
När jag Ohm-mäter brytaren (när hela huset är avstängt) hittar jag ingen kortis i varken på eller av.
Sen när jag slår på brytaren blir värdena fel som jag nämnt ovan.
Hjälp mig mäta rätt.
Tack på förhand
Då ligger felet före brytaren.
Det är nog dags att ta in någon som kan mäta t.ex. en elektriker.
Eller öppna alla ev kopplingspunkter och göra en okulär undersökning, känna så ledarna sitter fast.
Men hur kan det vara fel från centralen när alla värden stämmer med arbetsbrytaren är avslagen?snaggletooth skrev:
Det är först när man slår på den det blir fel, alltså borde det väl vara pumpen som är problemet?
Nej, någonstans finns en svag punkt som inte klarar belastning.
Vanligt fel, hur otroligt det än låter, är säkringar i centralen. I värmepumpsforumet har flera tidigare skrivit om liknade problem och det har faktiskt visat sig att det varit så. Prova med att byta alla tre säkringar som går till pumpen innan du ringer elektriker (om du har en central med klassiska säkringar vill säga). Kanske även byta huvudsäkringar på inkommande
Hej,K krambriw skrev:Vanligt fel, hur otroligt det än låter, är säkringar i centralen. I värmepumpsforumet har flera tidigare skrivit om liknade problem och det har faktiskt visat sig att det varit så. Prova med att byta alla tre säkringar som går till pumpen innan du ringer elektriker (om du har en central med klassiska säkringar vill säga). Kanske även byta huvudsäkringar på inkommande
Jag bytte alla tre huvudsäkringar (de enda porslin jag har) även om allt annat fungerat i huset.
Jag har en (trippel) automatsäkring i elskåpet, när jag mäter skickar den igenom 240 respektive 400 volt, så den verkar ju hel.
Jag testade att bygla arbetsbrytaren men samma sak.
Jag testade även att koppla ur alla inkommande på pumpen, och då får jag rätt värden.
Menar ni fortfarande att felet kan ligga innan arbetsbrytaren?
Tack på förhand.
N - PE ska ha kontakt med varandra t.ex. i centralen (om det är TN-C fram till den) och en potentialskillnad här visar att något är galet fram till inkomande på pumpen.M MickePettersson skrev:
Och eftersom spänningsmätning faser mot PE verkar ok så är det N som har avbrott någonstans.
(När du slår på pumpen bakmatas N via pumpen och därför kan N anta allt mellan 0 och 230V mätt mot PE)
Du hade rätt hela tiden. Respekt.snaggletooth skrev:
N - PE ska ha kontakt med varandra t.ex. i centralen (om det är TN-C fram till den) och en potentialskillnad här visar att något är galet fram till inkomande på pumpen.
Och eftersom spänningsmätning faser mot PE verkar ok så är det N som har avbrott någonstans.
(När du slår på pumpen bakmatas N via pumpen och därför kan N anta allt mellan 0 och 230V mätt mot PE)
Jag drog en egen (provisorisk) neutral från proppskåpet till arbetsbrytaren och allt fungerar som det ska.
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara