4 424 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
NIBE efter Proppar Fel. Hjälp!
Nja, så illa behöver det absolut inte bli.throne skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att felsöka dessa system. Jag har försökt i fem dagar att skriva i olika forum och läser massor av information. Ingenting säger någonting om var man ska börja och hur man hittar vad som verkligen hände. Mitt bästa sätt att ta nu är att ta med servicefolk och lita på vad de föreslår och börja betala ett vattenfall av pengar för detta.
Jag hade en gammal Nibe Figher 2020 som började säcka när den var typ 15 år.
Efter samtal med Nibe's servicetekniker slutade det med att jag fick byta ett kretskort för någon tusenlapp en gång, en sensor för några hundra vid ett annat.
Men rent krasst, du har en värmepump som är 17 år gammal, du bör budgetera för ett byte precis närsomhelst.
Jag har bytt automatsäkring i el centralen eftersom den var den bara säkring som gick av när vi hade den där strömspik. Jag vet att det kunde inte bli den huvud anledning men jag bara försöka men jag har hittat den larm i log (men jag har alltid gröna led). Vad betyder det larm? Och varför den tar en länge tid för att börja uppvärmning dock temprature är mindre än kurvan temprature??Dowser4711 skrev:
Nja, så illa behöver det absolut inte bli.
Jag hade en gammal Nibe Figher 2020 som började säcka när den var typ 15 år.
Efter samtal med Nibe's servicetekniker slutade det med att jag fick byta ett kretskort för någon tusenlapp en gång, en sensor för några hundra vid ett annat.
Men rent krasst, du har en värmepump som är 17 år gammal, du bör budgetera för ett byte precis närsomhelst.
Du får gräva i felsökningsschemat i https://www.manualslib.com/manual/2318440/Nibe-Split-Acvm270.html för att se om du kan hitta rätt om du inte vill anlita en servicetekniker.
Ring efter en Nibekunnig reparatör/kyltekniker, ingen rörmokare. De lär hitta felet ganska snabbt, om de är van att hålla på med maskinerna, kanske kostar någon tusenlapp, men då slipper du gissa och byta grejer i onödan.
visst är det kul att söka och hitta och eventuellt reparera saker själv, men vissa saker skall man låta blli, är man helt okunnig inom detta, är det som att leta en nål i en höstack
visst är det kul att söka och hitta och eventuellt reparera saker själv, men vissa saker skall man låta blli, är man helt okunnig inom detta, är det som att leta en nål i en höstack
UPDATE! Igår en certiferad NIBE tekniker kom. Han har kollat på allt och ringa även NIBE VIP Support men efter allt kunde inte vet vad problemet är. Han gissar på att det finns en lite gas leckage men vi har inte träffat något symtom av gas leckage specialt att jag har gört en fullt underhåll till system sista år. Ocså hur kan gas leckage hända genom 10 minuter. Innan strömspik vi har inget problem med systemet! Nu de skickar en reperation kostnd på 42 tusan kronor eller de rekomenderar att köpa en ny AMS 10 för 85 tusen kronor. Jag kommer också att betala för 2700 kronor till service besök.
Det suger. 
Värt att tänka på är att det finns en möjlighet att felet inträffade innan strömspiken och att ni upptäckte det i samband med det. (Det är lätt att snöa in på en viss felsökning om man upptäcker flera problem samtidigt och då anta att de uppstod samtidigt)
Och om det är dåligt med gas eller ej kan vi inte svara på, men det går ju alltid att fylla på och se om det blir bättre (och om det går i någon gas extra eller ej.)
Fast då ska du nog ta dit någon mindre nogräknad AC-tekniker, då jag inte tror att de får fylla på ett system med misstänkt läckage utan att först ha tätat det.
Om det är ett läckage blir nästa steg att försöka hitta var det är någonstans och hoppas på att det är i en del som går rimligt att laga.
Jag antar att teknikern analyserade de olika kretskorten och konstaterade att de fungerar som de ska, aå risken finns väl att det är ett mer "fysiskt" problem.
Värt att tänka på är att det finns en möjlighet att felet inträffade innan strömspiken och att ni upptäckte det i samband med det. (Det är lätt att snöa in på en viss felsökning om man upptäcker flera problem samtidigt och då anta att de uppstod samtidigt)
Och om det är dåligt med gas eller ej kan vi inte svara på, men det går ju alltid att fylla på och se om det blir bättre (och om det går i någon gas extra eller ej.)
Fast då ska du nog ta dit någon mindre nogräknad AC-tekniker, då jag inte tror att de får fylla på ett system med misstänkt läckage utan att först ha tätat det.
Om det är ett läckage blir nästa steg att försöka hitta var det är någonstans och hoppas på att det är i en del som går rimligt att laga.
Jag antar att teknikern analyserade de olika kretskorten och konstaterade att de fungerar som de ska, aå risken finns väl att det är ett mer "fysiskt" problem.
Han kollade ingen elektronik eller kretskort alls. Han kollade jag tror spänningen från huvudkablarna men inte någon del i elektroniken. Han kollade inte fläktmotorn. Han kollade inte själva kompressorn. Han kollade trycket och han hävdade att kompressorn inte klarar av mer men varför han gissar för KANSKE den är låg på gas. Jag berättade för honom hur det är möjligt att hända på bara några minuter. Nu har jag i alla fall inte så mycket val.Dowser4711 skrev:
Det suger.
Hej Dowser. Om jag hämtar AC-tekniker och jag kommer fylla på gas i system då vilken typ av gas man måste använda till Nibe AMS 10?! Vart kan man läsa den information?!Dowser4711 skrev:
Det suger.
RA410A, står på sidan 43 i handboken: https://www.hemeltron.ee/sv/kasutus...-split-ams-10-outdoor-module-installer-manualthrone skrev:
HejDowser4711 skrev:
Jag har tagit med en AC-tekniker och han drog slutsatsen att det är antingen kompressorn eller 4-vägs ventilation men han är inte också så säker eftersom han säger att kompressorn inte är låg på gas eller låg på elektricitet så han föreslår att det är en ventil som har förmedlats någonstans eller att ventilen inte fungerar. I båda situationerna är han inte så säker på att åtgärda någon av dessa skulle lösa problemet.
Å andra sidan såg jag det här inlägget i ett annat forum och det beskriver faktiskt exakt vad jag har med min enhet. Tyvärr har de som svarat på det eller skapat det inte synts sedan många många år: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61648.0
Jag minns när problemet inträffade och jag märkte det nästa dag, jag återställde alla inställningar i systemet till dess fabriksinställningar. Så min fråga är:
- Behöver jag ändra några värden i inställningarna efter fabriksåterställningen? Finns det speciella värden som måste justeras efter återställning till fabriksinställningar? Som på sidan 32 i NIBE Split-manualen?
- I inlägget föreslog någon att systemet är fyllas med luft så han föreslog att man skulle släppa ut all luft från systemet med hjälp av de 3 ventilationsnycklarna. Min fråga, hur kan jag tömma all luft från systemet helt och fylla på det igen då det bara är installerat från början.
Steg 1 borde väl vara att fråga i just den tråden?
Klicka här för att svara