J Josth skrev:
Ok, kanal 15 säger att kompressor plus el-patron steg 3 (9 kW) är inkopplade och 19 att periodisk värmeproduktion pågår. Enligt 21 så kopplades ett steg in under senaste fyraminutersperiod. Hmm, kompressor samt 9 kW el-patron måste märkas även när det är kallt om inte huset är väldigt stort. Mätning av el-patronen behövs.
Huset är på 200m2, elpatronen är knappt i gång när man kollar på dioden som lyser när elpatronen är igång. Och när den väl är igång så händer inget med panntemperaturen.

Vad är det jag ska mäta över? Spänning, ström eller motstånd?

20210209-160725.jpg
Vad gör dessa parametrar för något?
20210209-160739.jpg

T
Är kontaktorn som går till elpatronen dragen ? :thinking:

T tobbetk skrev:
Är kontaktorn som går till elpatronen dragen ? :thinking:
Dragen vet jag inte vad det betyder.....

20210209-170003-0.jpg

T
Den lilla svarta "randen" i mitten på kontaktorn ska åka ner när kontaktorn är dragen. Annars går det inte någon spänningen igenom.

Bryt strömmen till pannan och försökt att trycka ner den manuellt.

T tobbetk skrev:
Den lilla svarta "randen" i mitten på kontaktorn ska åka ner när kontaktorn är dragen. Annars går det inte någon spänningen igenom.

Bryt strömmen till pannan och försökt att trycka ner den manuellt.
Jag trycker men den åker tillbaka, hur hårt ska man trycka?

ja den åker tillbaka, den behöver spänning för att dra. har du multimeter, mät om du har 230v mellan a1 och a2

DonPablo R134a skrev:
ja den åker tillbaka, den behöver spänning för att dra. har du multimeter, mät om du har 230v mellan a1 och a2
Multimeter har jag på jobbet, ska låna hem en imorgon.

På kontaktorn så finns nr 1 och 2 är det det som du menar med a1 och a2?
Ska jag mäta mellen de" bruna kablarna" eller de med vitt plasthölje?

20210209-184411.jpg

Jag mätte nu alla 3faser över kontaktorn och de visar 230V.

Hej, Jag tror @R134a menar manöverspänningen till kontaktor vilket är fas+nolla (normal märkning = a1 / a2)
Sedan har själva kontaktorn 3 ingångar och 3 utgångar som förbinds vid manöver=230V eller bryts vid 0V

Okej! Över a1 och a2 är det 230V

Men randen är inte intryckt på konektorn, den är altså inte "dragen"! Kan detta vara felet? Konektorn?

Jo finns manöverspänningen på relät (kontaktor) så skall den aktiveras och trycka in den sk. randen i detta inlägg men det som händer är att in och utgång kopplas samman så att värmaren eller var det var i detta fall får sin effekt

H håbbe1961 skrev:
Jo finns manöverspänningen på relät (kontaktor) så skall den aktiveras och trycka in den sk. randen i detta inlägg men det som händer är att in och utgång kopplas samman så att värmaren eller var det var i detta fall får sin effekt
Ok! Eftersom randen aldrig är intryckt, och det finns spänning, så är det konektorn som är boven och bör bytas ut?

Ser inte så svårt att byta ut den, bara fota och märka alla kablar noga innan.

Såhär ser den ut, lilla sträcket har jag lagt på randen. Kan tillägga att det kommer ett klickljud när pannan säger till elpatronen att gå igång. Men randen trycks inte in.

20210210-144209.jpg

Redigerat:
Nibe har tydligen bytt ut denna mot den på länken så då passar nog inte direkt att byta utan man måste klippa bort flatstiften på kablarna så de passar nya.

Men bästa är ring o stäm av såg detta på deras hemsida. kontaktorn jag syftar på heter K10 i deras el schema men bäst o kolla med dom att det är rätt

Vi hjälper dig gärna! Tveka inte att kontakta oss genom chat, via telefon 042 - 400 10 01 eller på e-post service@jsenergi.com.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.