65 874 läst ·
243 svar
66k läst
243 svar
NIBE 1245 - optimera inställningar
Flödet går att strypa in på retursidan (den kallare) grönmarkerat på din bild? Brukar vara ett skyddslock sen sitter det en insexskruv under som skruvas utåt för att öka flödet i slingan som tull hör det kallare rummet.
Mina fördelare från uponor sitter tvärtom..
Mina fördelare från uponor sitter tvärtom..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
jag skulle vänta med att justera på fördelaren tills du ökat cp hastigheten och sett om det gör nån skillnad. Sen brukar man lämna en slinga utan termostat för teoretiskt kan alla stänga och då finns risk att cirkpumpen skadas.
Jag är ingen expert, men jag har haft samma problem som du i mitt nya hus. Har ungefär samma värmepump. Jag gissar att den kör 30% hastighet på pumpen eftersom du nästan inte avger någon värme. Om du kollar tillopp och returvärme så försvinner bara 1 grad under tiden vattnet åker runt. Därför gör det ju ingen skillnad att öka hastigheten på pumpen.
I mitt fall så var slingorna helt åt skogen fel inställda (de du ringat in i grönt). Det är dem som bestämmer hur mycket vatten som ska gå ut på varje slinga. Eftersom vatten alltid vill gå den lättaste vägen så ger felinställning på dessa att vissa rum kanske inte har någon cirkulation alls.
De nedre (röda) är ställmotorer. De öppnar o stänger beroende på hur du har ställt i varje rum på termostaten.
Jag hade ställt alla termostater på max i alla rum. Sen skruvat bort skyddslocket på en slinga till ett rum som är kallt. Och sen skruvat upp ventilen lite med ventilnyckel. Man skruvar först bort locket. Sen använder man den tjocka delen på nyckeln för att lossa spärrskruven. Sen byter man till lilla sidan på nyckeln och skruvar upp ventilen lite. Drar sen åt med tjocka sidan, och skruvar tillbaka locket.
Du skall ha en ritning på alla slingor där det står hur mycket alla slingor (antal varv) ska vara öppna. Men det stämde inte hos mig.
I mitt fall så var slingorna helt åt skogen fel inställda (de du ringat in i grönt). Det är dem som bestämmer hur mycket vatten som ska gå ut på varje slinga. Eftersom vatten alltid vill gå den lättaste vägen så ger felinställning på dessa att vissa rum kanske inte har någon cirkulation alls.
De nedre (röda) är ställmotorer. De öppnar o stänger beroende på hur du har ställt i varje rum på termostaten.
Jag hade ställt alla termostater på max i alla rum. Sen skruvat bort skyddslocket på en slinga till ett rum som är kallt. Och sen skruvat upp ventilen lite med ventilnyckel. Man skruvar först bort locket. Sen använder man den tjocka delen på nyckeln för att lossa spärrskruven. Sen byter man till lilla sidan på nyckeln och skruvar upp ventilen lite. Drar sen åt med tjocka sidan, och skruvar tillbaka locket.
Du skall ha en ritning på alla slingor där det står hur mycket alla slingor (antal varv) ska vara öppna. Men det stämde inte hos mig.
Pratar vi om BT2 och BT3 nu eller?
Nu har jag gjort lite justeringar.
1. Meny 5.1.14, kontrollerade så golvvärme var aktiverat. Det var det, dutvärde var -18 vilket skall stämma i Göteborgsregionen?
2. Meny 5.1.11, ökade hastigheten på värmebärarpumpen från 30% till 80% i viloläget. Pumpen var satt på "intermittent", lät den stå på det. (kollade hur den ändrades när pumpen drog igång, var typ ingen skillnad. Ena stunden stod den på 31-32%, andra stunden 29%) ?
3. Meny 5.3.1, FLM pump. Aktiverade "kontinuerlig drift".
Jag börjar så, ger det ett par dagar och så ser vi vad loggarna säger.
Jag ska kontrollera hur flödet är justerat i slingorna enligt rightnow's beskrivning. Men jag avvaktar tills vi ser vad ovanstående justering har gjort för effekt!
Angående framledningstempen, så gick den upp till 42,7gr när pumpen var igång. Sedan sjönk den snabbt igen efter att pumpen hade stannat!
Nu har jag gjort lite justeringar.
1. Meny 5.1.14, kontrollerade så golvvärme var aktiverat. Det var det, dutvärde var -18 vilket skall stämma i Göteborgsregionen?
2. Meny 5.1.11, ökade hastigheten på värmebärarpumpen från 30% till 80% i viloläget. Pumpen var satt på "intermittent", lät den stå på det. (kollade hur den ändrades när pumpen drog igång, var typ ingen skillnad. Ena stunden stod den på 31-32%, andra stunden 29%) ?
3. Meny 5.3.1, FLM pump. Aktiverade "kontinuerlig drift".
Jag börjar så, ger det ett par dagar och så ser vi vad loggarna säger.
Jag ska kontrollera hur flödet är justerat i slingorna enligt rightnow's beskrivning. Men jag avvaktar tills vi ser vad ovanstående justering har gjort för effekt!
Angående framledningstempen, så gick den upp till 42,7gr när pumpen var igång. Sedan sjönk den snabbt igen efter att pumpen hade stannat!
Stämmer bra, behöver jag göra någon ändring på köldbärarpumpen? Den är inställd på "intermittent" och 75% hastighet, om jag minns rätt.
Men om jag låter värmebärarpumpen stå kvar på 30% i viloläge, samt Auto. Då har jag inte gjort någon justering alls på denna... Då är allt som det var innan. Enda skillnaden nu, är FLM modulen som jag satt på "kontinuerlig" drift. Ska jag ha den på det?
Men om jag låter värmebärarpumpen stå kvar på 30% i viloläge, samt Auto. Då har jag inte gjort någon justering alls på denna... Då är allt som det var innan. Enda skillnaden nu, är FLM modulen som jag satt på "kontinuerlig" drift. Ska jag ha den på det?
Jag skulle säga att den ska stå kvar så. Jag har den på kontinuerligt eftersom jag har frikyla i ett skafferi året runt.crazytok skrev:Stämmer bra, behöver jag göra någon ändring på köldbärarpumpen? Den är inställd på "intermittent" och 75% hastighet, om jag minns rätt.
Men om jag låter värmebärarpumpen stå kvar på 30% i viloläge, samt Auto. Då har jag inte gjort någon justering alls på denna... Då är allt som det var innan. Enda skillnaden nu, är FLM modulen som jag satt på "kontinuerlig" drift. Ska jag ha den på det?
bara senaste dygnet som faller bort va?smurfen72 skrev:
sedan undrar jag om man inte kan öka gradminuterna rätt rejält utan att värmepumpen värmer så mkt över börvärdet?
går det begränsa hur mycket över börvärde pumpen kan göra?
Redigerat:
