Men, går det alltså att justera dessa ventiler även när dom styrs med termostat?

Är det dom röd eller grönmarkerade området jag justerar flödet med?
Värmesystem med termostatventiler märkta med röd och grön linje för justering av flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Flödet går att strypa in på retursidan (den kallare) grönmarkerat på din bild? Brukar vara ett skyddslock sen sitter det en insexskruv under som skruvas utåt för att öka flödet i slingan som tull hör det kallare rummet.

Mina fördelare från uponor sitter tvärtom..

Redigerat:
jag skulle vänta med att justera på fördelaren tills du ökat cp hastigheten och sett om det gör nån skillnad. Sen brukar man lämna en slinga utan termostat för teoretiskt kan alla stänga och då finns risk att cirkpumpen skadas.

Jag är ingen expert, men jag har haft samma problem som du i mitt nya hus. Har ungefär samma värmepump. Jag gissar att den kör 30% hastighet på pumpen eftersom du nästan inte avger någon värme. Om du kollar tillopp och returvärme så försvinner bara 1 grad under tiden vattnet åker runt. Därför gör det ju ingen skillnad att öka hastigheten på pumpen.

I mitt fall så var slingorna helt åt skogen fel inställda (de du ringat in i grönt). Det är dem som bestämmer hur mycket vatten som ska gå ut på varje slinga. Eftersom vatten alltid vill gå den lättaste vägen så ger felinställning på dessa att vissa rum kanske inte har någon cirkulation alls.

De nedre (röda) är ställmotorer. De öppnar o stänger beroende på hur du har ställt i varje rum på termostaten.

Jag hade ställt alla termostater på max i alla rum. Sen skruvat bort skyddslocket på en slinga till ett rum som är kallt. Och sen skruvat upp ventilen lite med ventilnyckel. Man skruvar först bort locket. Sen använder man den tjocka delen på nyckeln för att lossa spärrskruven. Sen byter man till lilla sidan på nyckeln och skruvar upp ventilen lite. Drar sen åt med tjocka sidan, och skruvar tillbaka locket.

Du skall ha en ritning på alla slingor där det står hur mycket alla slingor (antal varv) ska vara öppna. Men det stämde inte hos mig.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Mycket märkligt om det försvinner 1 grad mellan tillopp och retur eftersom båda mätarna sitter i vp där ingen energi ska avges om allt är rätt och riktigt ska de temperaturerna vara lika.

Pratar vi om BT2 och BT3 nu eller?

Nu har jag gjort lite justeringar.
1. Meny 5.1.14, kontrollerade så golvvärme var aktiverat. Det var det, dutvärde var -18 vilket skall stämma i Göteborgsregionen?
2. Meny 5.1.11, ökade hastigheten på värmebärarpumpen från 30% till 80% i viloläget. Pumpen var satt på "intermittent", lät den stå på det. (kollade hur den ändrades när pumpen drog igång, var typ ingen skillnad. Ena stunden stod den på 31-32%, andra stunden 29%) ?
3. Meny 5.3.1, FLM pump. Aktiverade "kontinuerlig drift".

Jag börjar så, ger det ett par dagar och så ser vi vad loggarna säger.

Jag ska kontrollera hur flödet är justerat i slingorna enligt rightnow's beskrivning. Men jag avvaktar tills vi ser vad ovanstående justering har gjort för effekt!

Angående framledningstempen, så gick den upp till 42,7gr när pumpen var igång. Sedan sjönk den snabbt igen efter att pumpen hade stannat!

Pumpen ska stå på kontinuerlig drift annars sker ingen cirk när kompressorn står still och energin i tanken kommer inte ut till huset.

Om cp går med 30 % hastighet när kompressorn går räcker det med 30 % i vänteläge också det var att den stog i intermittent drift som var felet.

Hmm, jag ljög tydligen. Den stod inte alls på intermittent. Den stod på Auto, och det är bara dom två lägena som fanns att välja på? Kontinuerlig drift fanns inte?

Auto är ok då går cp hela vintern.

crazytok skrev:
Hmm, jag ljög tydligen. Den stod inte alls på intermittent. Den stod på Auto, och det är bara dom två lägena som fanns att välja på? Kontinuerlig drift fanns inte?
Nej tror inte kontinuerlig finns att välja på. Det är bara på köldbärarpumpen man kan välja det.

Stämmer bra, behöver jag göra någon ändring på köldbärarpumpen? Den är inställd på "intermittent" och 75% hastighet, om jag minns rätt.

Men om jag låter värmebärarpumpen stå kvar på 30% i viloläge, samt Auto. Då har jag inte gjort någon justering alls på denna... Då är allt som det var innan. Enda skillnaden nu, är FLM modulen som jag satt på "kontinuerlig" drift. Ska jag ha den på det?

crazytok skrev:
Stämmer bra, behöver jag göra någon ändring på köldbärarpumpen? Den är inställd på "intermittent" och 75% hastighet, om jag minns rätt.

Men om jag låter värmebärarpumpen stå kvar på 30% i viloläge, samt Auto. Då har jag inte gjort någon justering alls på denna... Då är allt som det var innan. Enda skillnaden nu, är FLM modulen som jag satt på "kontinuerlig" drift. Ska jag ha den på det?
Jag skulle säga att den ska stå kvar så. Jag har den på kontinuerligt eftersom jag har frikyla i ett skafferi året runt.

smurfen72 skrev:
Se till att avsluta loggningen innan du tar ur usb minnet annars spars det inte.
bara senaste dygnet som faller bort va?

sedan undrar jag om man inte kan öka gradminuterna rätt rejält utan att värmepumpen värmer så mkt över börvärdet?
går det begränsa hur mycket över börvärde pumpen kan göra?

Redigerat:
Japp endast senaste loggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.