65 875 läst ·
243 svar
66k läst
243 svar
NIBE 1245 - optimera inställningar
Det kan mycket väl vara jag som minns fel på storleken på loggfilerna. Min pump loggar men jag har efter ett drygt år inte gjort något med loggarna... :/ Även med dina loggfiler räcker ett USB-minne på 8 GB runt 170 år.smurfen72 skrev:
Någon som har tips på ett USB-minne som är så pass litet så man kan ha det inkopplad i värmepumpen och ändå ha dörren stängd?
Det minnet jag testade med gick iaf inte att göra så med. (Har också en Nibe 1245
)
Annars får jag testa med en kort liten USB-förlängningskabel, så man kan ha minnet hängandes istället.
Det minnet jag testade med gick iaf inte att göra så med. (Har också en Nibe 1245
Annars får jag testa med en kort liten USB-förlängningskabel, så man kan ha minnet hängandes istället.
Här kommer loggarna från dom senaste tre dagarna... Hur utläser jag dessa? Står ju inte så tydligt i rubrikerna vad varje kolumn innebär? :/
Det står högst upp i loggen namnet på varje givare i vp och det är samma betäckning som i menyn på vp. Vp värmer ca 8-9 grader över framledningens börvärde i slutet av varje värme körning och den verkar ha ca 1 start per timme jag skulle inte ändra GM för start av kompressorn till ett lägre värde. Vill du ha ner antalet starter mera är det nån typ av tank som gäller men tycker den verkar gå ok.
Nej tycker det är helt ok med 1 start i timmen. Du kan ju kolla start räknaren och kolla om en vecka igen så ser man vad det ger i snitt troligtvis mindre än 24 starter per dygn vilket är helt ok enligt mig. Hade du inte haft tanken så hade vp startat bra mycket oftare vid samma förutsättningar i övrigt. Du har ingen extern cp utan tanken sitter på framledningen som knäpptank antar jag ?
Alltså, jag kan absolut ingenting om värmepumpen. Så nu kommer lite dumma frågor.....
Vad är en "shunt"? Och hur ser jag om jag har det?
Extern cp och sitter på framledningen, inte en susning!
Jag kan ta en bild på hela paketet, så kanske du kan se hur det verkar vara kopplat.?
Vad är en "shunt"? Och hur ser jag om jag har det?
Extern cp och sitter på framledningen, inte en susning!
Jag kan ta en bild på hela paketet, så kanske du kan se hur det verkar vara kopplat.?
I så fall ska samma temp som vp gör gå ut på golvet men jag tror du har nån typ av push som späder ut vattnet från vp till lägre temp vilket är onödigt. Fota kopplet där slangarna från golven är kopplade och om det sitter några mera prylar mellan det kopplet och vp.