Jag har samma Nibe och även här är det kyligt på hösten. Efter någon vecka eller två blir det bättre, eller man vänjer sig.
Jag upptäckte även att rumstermostaten är galen. Jag gillar 20C men rumstermostaten måste stå på 23C för att det ska bli så.

Rumstermostaten bättrar endast på små felaktigheter justera kurvan rätt så bör det bli skillnad.

Är brinetempen du efterfrågar densamma som "köldbärare in" BT10?

Var ser jag delta värdet?

Jepp brinetemp in är köldbärartemp in.
delta T är in temperaturen minus ut temperaturen på köldbärartempen, altså hur mycket köldbärartemen minskar då den passerar pumpen.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
crazytok skrev:
Men, går det alltså att justera dessa ventiler även när dom styrs med termostat?

Är det dom röd eller grönmarkerade området jag justerar flödet med?
[bild]
Ja precis.

Röd ring är som tidigare nämnt de elektriska motorerna kopplade till dina termostater. Dessa regleras från stängt till fullt av dina termostater.

Grön ring är justervetilerna som har som funktion att jämna ut flödet med avseende på olika slanglängd. Om alla slangarna haft samma längd så hade alla ventiler kunnat ha samma öppningsgrad. Om det skiljer mycket i slanglängd så kan det vara så att en slinga är öppen ex. 0,5 varv och en annan 5 varv på skruven (5=fullt på en LK-fördelare om jag minns rätt). En justering på den som är öppen väldigt lite från början kräver väldigt små justeringar. Hur de är justerade från början hittar du i dokumentationen från golvvärmeleverantören.

Har du otur så är de kalla rummen redan max öppna, då behöver alla andra slingor strypas.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ok, då har jag kört ett par dagar med CP på 80% i viloläge. Det intressanta som jag märkt är att den går på 80% i viloläge, men ligger runt 30% när pumpen drar igång. Jag kan inte heller påstå att jag märkt någon större skillnad värmen i huset... eventuellt lite varmare, men svårt att säga nu när tempen utomhus inte varit jättekall. Så frågan är om det är lönt att ha CP på 80%?

Brinetempen du efterfrågade har varierat, idag låg den på 5,4gr när jag kollade, samtidigt låg köldbärare ut på 1.6gr. För några dagar sedan låg brinetempen på 4.0gr och köldbärartemp ut på 0.4gr...

Upplever nog också att pumpen går mycket mer nu? Men det vet jag inte säkert, kanske bara inbillar mig. Kan man se det på något vis? Jag kan ju se drifttid och antal starter, men inte hur många starter eller drifttid det är per dygn?

Bifogar en ny loggfil ifall ni har lust att kika på den. För övrigt, använder ni något särskilt program för att kolla loggfilen, eller bara en texteditor?

Har förstått hur jag justerar slingorna nu efter er hjälp, har dock inte ändrat något på detta ännu eftersom jag vill testa en sak i taget!

Ingen större skillnad i loggen tror nog 30% räcker bra. Hur stor tank har du ? sitter den på framledning eller retur tycker det är lite konstigt att returen sjunker direkt efter kompressor stop det var därför jag trodde cp gick på för låg hastighet men så verkar inte vara fallet, Jag kollar loggar med open office calc.

100liter, inte en aning.... hur ser jag det?

Det går 2 rör ur vp till golven det varmaste är framledning tanken brukar sitta mellan det varmaste röret och golven men det är inte säkert.

Dom två övre rören som går till UKV'n är framledning.
Röret som kommer ut undertill går till returledning och den ena röda tanken...

Så jag antar att den är kopplad till framledningen då?
Värmesystem med vattentank, kopparledningar, röd expansionskärl och mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och du har ingen cirkpump utanför vp ?

Nej

Nu är det mycket som verkar konstigt du verkar ha en arbetstank kopplad med 3 rör vilket är rätt vanligt men då har man alltid extern cirkpump annars får man ingen cirk i golven men det har du annars skulle det bli kallt inne. Om man har arbetstank med extern cp är det några inställningar som ska ändras men det tar vi om så är fallet. Men det verkar trots allt rimligt att vp jobbar mot tank eftersom den kör cp endast på 30 % vilket är ovanligt lågt om den går mot golvvärmen eller radiatorer men hur får du runt vattnet i golven ? Lägger in en länk till Nibes ukv tank och tror det är inkopplingen på sid 5 du har kolla om det stämmer.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Lägger in en länk till där ser du hur det är tänkt fungera med 3 rör ukv tank det är dynamisk pdf fil så du måste kryssa i 3 rörs ukv tank så syns inkopplingen samt att det sitter extern cp.
http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf

Mmm..... ser vad du menar. Verkar onekligen lite märkligt. Det verkar vara kopplat "ungefär" som 3rörs varianten fast utan extern cirkulationspump.
Man kan ju bara tycka att en installatör som håller på med sådant här borde veta vad han sysslar med... men ingen är ju felfri dock!

Jag kollade på Nibes installationsanvisningar för UKV tanken. Där visar dom en bild med 3rörs kopplingen som ser ut såhär:
Schematisk bild av en 3-rörs koppling för UKV-tank utan extern cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jämfört med den bilden så stämmer det ju dock. Här visar dom ju inte någon extern cirkulationspump?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.