Är det framledningstemp som är tempen på vattnet som går ut från vp?
Isf är svaret på din fråga nej, det är nog samma vill jag påstå. Iaf vid det tillfället jag kollade, framledningstempen visade 35,2gr och termometern på fördelaren visade ungefär 35gr. Men det kanske varierar.
Tempen på fördelaren har varit nere i 28gr som lägst, och 35gr som högst dom ggr jag har kollat...
 
Här kommer bilder på installationen samt informationsmenyn!

Installation av två röda expansionskärl ovanför koppar- och svarta rörledningar vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av vit värmepanna med kopparledningar och röda expansionskärl vid sidan om en elpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expansionstank för vattensystem med anslutande kopparledningar och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange expansionskärl för värmeanläggning med manometer och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörsystem och mätare monterade över en röd expansionskärl i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvvärme med fördelarskåp och temperaturregleringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Digital display som visar värmesystemets status med temperaturvärden och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärm med informationsmeny för klimatsystem som visar temperaturvärden och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital display av en värmepumps informationsmeny som visar temperaturer för olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital display visar varmebararpumpshastighet och koldbararpumpshastighet för en uppvärmningsanläggning eller system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital informationsdisplay som visar status och strömvärden för en intern installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital informationsdisplay med menyalternativ för husets installationssystem, inklusive schemaläggning och temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital informationsmeny som visar "mjuka in/utgångar" med flera AUX-val som "ej använd".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Styrenhetens display med temperaturinformation och kontrollknappar för byggprojektets värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital display som visar serviceinformation för en värmepump med specifikationer och statusindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital display visar en serviceinformationsmeny med produkt- och versionsuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter ju ok, ju kallare vatten pumpen kan jobba med utan att det blir kallt i huset ju effektivare jobbar din värmepump = mer värme för varje kwh el! Ligger tempen ut från pumpen aldrig högre än 35°C vid drift så har du ett effektivt och bra fungerande system!

Dock så verkar inte kompressorn vara i drift på de bifogade bilderna och då får man ju en betydligt lägre framledningstemperatur, och det säger inte lika mycket om hur pumpen jobbar.
 
Redigerat:
Hmm, om man kollar loggarna jag bifogade så kan man väl se vad framledningstempen ligger på när kompressorn är igång?

Hur utläser jag det från logg filerna?
 
Jag tror att din cirkpump i vänteläge står för lågt den står på 30% prova öka till 80 % du kan alltid sänka senare om du märker skillnad om den står för lågt kommer man inte få ur den lagrade energin som finns i ukv tanken och misstänker nått sånt efter att ha kollat bättre i loggen. Du kan ev behöva justera kurvan om det gör nån skillnad. Såg även att du har en FLM och att FLM pump stog på av och det innebar att när inte kompressorn går så sker ingen återvinning av vent luften pga av att ingen cirk sker i borran. Prova starta FLM pump så kommer brine tempen stiga under dom perioderna som inte kompressorn går hela tiden. Det är nog bra om du har termostaterna på fullt och rumsgivarfaktorn på 0 så länge du ändrar tex cp hastigheten annars märker man inte av ev ändringar. Gå även in i inställnings menyn 5.1.14 och kolla så det är angett att du har golvvärme och även rätt dut värde dvs hur kallt det blir på orten. När du fixat allt kör en ny logg så ser vi om det blir skillnad
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
crazytok skrev:
Hmm, om man kollar loggarna jag bifogade så kan man väl se vad framledningstempen ligger på när kompressorn är igång?

Hur utläser jag det från logg filerna?
Det är BT2 som är framledningen och calc supply är beräknad framledning men eftersom vp startar och stoppar så kommer den sällan ligga på beräknad framledning men medelvärdet ska bli rätt.
 
BT2 i loggen visar ju allt från -35 till +65, delat på 10 blir det då -3,5 till +6,5gr ?
Calc supply är helt tom i loggen.... :/
 
BT2 används även vid vv beredning så därför visar den hög temp då men då vp gör vv sker ingen beräkning av gradminuter. Calc supply visar då värde för mig kollar du på rätt rad ?
 
B
ser ut som cirkpumpen inne i vp är den som driver all golvvärme, öka farten på den så du får mer cirkulation, då borde du få ut värme även i slingorna som inte blir varma.
 
Ja smurfen nämnde också detta, skall testa det! Frågan är var jag justerar, kan inte minnas att jag sett en inställning om det här men får leta lite bland menyerna..... :)
 
B
Oftast ett vred på själva cirkpumpen... Jag vet dock inte exakt hur det ser ut inne i Nibe.
 
Ok, läste manualen. Den säger att jag måste hålla "tillbaka" knappen intryckt i 7sek för att komma in i "service" menyn.
Därigenom kan jag ställa cirkulationspumpens hastighet!
Hur mycket ska jag testa att ställa upp den? Finns det någon nackdel med att öka den, jag menar den måste ju vara inställd på 30% av en anledning? Eller har det "bara" med slitage på pumpen att göra?
 
Redigerat:
Anledningen till 30% är att spara energi men vid golvvärme gissar jag att det är för låg inställning så prova ställ upp den rejält eller kolla vad cp går på när kompressorn går och ställ den på ungefär lika värde till att börja med. Kolla även så att cp står i läge auto dvs den reglerar själv efter deltat men det gör den endast när kompressorn går när kompressorn är avslagen är det viloläge som gäller.
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Ok, skall kika på detta när jag kommer hem!

Jag upplever ett sovrum samt badrummen som extra kalla. Kanske kan detta förbättra cirkulationen på slingorna så jag får bättre värme här?

En annan sak, ventilerna på golvvärmefördelaren. Dessa är ju elektriska och styrs via termostaterna i respektive rum (som just nu är ställa på MAX).
Ändå står det på golvvärmeritningen hur många varv varje ventil skall vara justerad för respektive slinga, beroende på dess längd osv. Jag ANTAR ju att installatören har gjort detta korrekt, men är det något jag behöver kontrollera för säkerhets skull? Eller gör man ens denna justering när dom är elektriska och man har termostater som styr dessa?
 
När alla termostater står på max och pumpen jobbar som den skall så skall det vara jämnvarmt i hela huset. Är det inte det så får du justera lite på ventilerna du nämner. Öppna mer till de rummen som är kalla om möjligt. Gör små förändringar, typ 1/4 varv och vänta någon dag eller två innan du utvärderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.