Mer eller mindre säker på att slingan har fått någon slags beläggning på sig, som gör att den inte klarar att värma vv. Har haft 3st sådana fall i höstas

Hur har ni löst det ?

Bytit beredare, eftersom pumparna varit så pass nya, och man inte kan garantera att en spolning ger bra effekt.

Måste vara nått speciellt vattten som gör att dom sätter igen sig Nibe har ju slingladdad beredare drygt 10 år nu och Thermia hade dom före och är vad jag hört rätt ovanligt att dom sätter igen sig hörde om det första gången för kanske 1 år sen.

jag har en 1245 själv, har dock inga problem, men jag kör heller inte på lyxläge.

Samma här min är snart 11 år.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
G
J jonaserik skrev:
Det är en tank på 180 L i en 1245:a så inga slingor

1245 har väl slinga? Tidigare tex 1215 hade mantel.

.aa

F1245 har en180 liters tank som värms av slinga jonaserik har missat nått där.

Ja de gamla nibe hade en mantel runt beredaren, de nyare har en slinga som går inuti beredaren.

• Gilla
McNulty
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
F1245 har en180 liters tank som värms av slinga jonaserik har missat nått där
Klart jag missade lite :rolleyes: , men jobbar inte med hela paketet VP, utan bara med felsökning och rör på utsidan om en.

Det lägger sig som en hinna på slingan som gör att värme återgivningen inte blir det bästa. Var på en igår som vi spolade och rengjorde så gott det går. Har gjort ett antal över åren i vad vi vet så har det funkat bra att rengjöra. Har sett att dom som har eget vatten ligger i större utstäckning i riskområde men vi har även fått spolat dom med kommunvatten. Ja.... det är en tankevurpa av nibe med denna konstuktion men vad gör inte tillverkarna för att krama ur dom sista litrarna varmvatten för att vara bäst i klassen.... och ja, vi sätter sen ett björnfilter för att det inte ska upprepas

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vilken sida spolar ni beredar sidan eller innuti slingan ? Slingladdad beredare är ingen nyhet Thermia har haft det rätt länge och vissa vanliga acktankar är ju samma princip fast tvärtom.

beläggningen borde bli i tanken utanpå slingan va? Hur och med vad spolar ni ?

Ja.. det lägger sig på slingan inuti beredartanken så för att få bort det så töms tanken ock spolas genom vv rör med högtrycktvätt med rörrensarslangen. Ner med slangen å runt runt upp å ner. Töm beredare igen, brukar ha vanlig trädgårspump. Å sen på't igen å töm igen. Det är så att slingan är av typ som dräneringsrör å då läggs det på de ytorna. Vi har bråkat med nibe om det men dom hänvisar bara till att husägare får påtala det för det kommunala vattenbolaget... å hur lätt är det att få rätt där.... eller hos nibe för den delen

Kommer hit en servicetekniker på måndag. Får se vad han säger om det...

Jag hoppas att han har kunskap nog för att kunna avläsa loggfiler så han kan se det ni ser!

Föresten, vilket program använder ni för att läsa loggfilen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.