9 317 läst ·
68 svar
9k läst
68 svar
Ni som räknar fritid i pengar/timtid
Det finns nog ingen universell definition på "rik", men det bör väl påpekas att många som är ekonomiskt oberoende jobbar a-slet av sig ändå. Det finns andra drivkrafter än pengar.mnils skrev:
Nej, det är tvärt om. Hur vet du att det är värt att arbeta? Varför jobbar du på din fritid överhuvudtaget?R RalleB skrev:Fel? Jag har inte påstått att en majoritet eller något gör detta.
MEN en del gör det, därav min fråga.
Jag själv kan i princip jobba över som jag vill så länge jag håller mig till de lagar och regler som finns gällandes detta.
Men ser ingen anledning till att jobba hela tiden heller.
Min fritid värderas i tid med familj/vänner, min egna tid för att pyssla, bygga, hobbys m.m räknar jag absolut inte i pengar.
Skulle jag göra det så hade vissa hobbys ”kostat” sjuka pengar när jag nördar ner mig i något.
Ni ska få ett exempel på vad jag menar:
[länk]
TS där har byggt något för att han har ett intresse för grill och för att han kan och vill.
Ändå vill någon värdera hans timmar i pengar?
Okey, så du behöver pengar.
Då vill du väl maximera din timlön för att få så mycket fritid som möjligt?
Så om verkstaden tar 3000 kr för att byta bromsbelägg måste du jobba i X timmar för att betala det. Men om du byter själv och det går snabbare än X antalet timmar så får du ju mer fritid!
Alltså man räknar alternatikostnad för att få så mycket fritid som möjligt.
Du som inte räknar på detta har alltså både mindre pengar _och_ mindre fritid.
Ett av mina 3 barn var faktiskt med mig och byggde altan i helgen.
Jäkligt bra investering och jäkligt trevligt vi hade tillsammans och jag är förvånad över hur duktig han var.
Pappa och son i en fantastisk samverkan. Belönade oss med några öl senare och begrundade vårt arbete.
Den kan ni inte sätta upp pengar på värdet av.
Jäkligt bra investering och jäkligt trevligt vi hade tillsammans och jag är förvånad över hur duktig han var.
Pappa och son i en fantastisk samverkan. Belönade oss med några öl senare och begrundade vårt arbete.
Den kan ni inte sätta upp pengar på värdet av.
Det är bara för att korrekt jämföra med att leja ut jobbet. Det blir inte rättvist mot hantverkarna eller de andra på forumet .. om jag inte värderar min tid i ett projekt när jag berättar vad det kostar (kanske inte värderar den i pengar, men talar om hur mycket tid jag lagt ner).R RalleB skrev:Det finns ett märkligt tankesätt som finns på de flesta DIY-forum som jag funderat över....
Nämligen att det finns människor som räknar all tid i pengar/timtid?
Dvs att bygger/gör jag något på min fritid så tycker dessa människor att den totala kostanden för projektet ska vara material+ min ev. tid i timpenning.
Skulle vara intressant att veta hur ni tänker?
För jag personligen har svårt att köpa det tankesättet, är ju inte precis så att de flesta här kan jobba hur mycket som helst.
Men ni kanske även mäter toalettbesök, måltider, socialt umgänge, leka med barnen etc. i timpenning?
Det är en himla skillnad att betala bara för material, än att betala någon för att installera allt också
Och när jag själv letar info om olika saker.. är det vesäntligt för mig att veta vad saker kostar.. samt/och/eller hur mycket tid de lagt ner.. så jag kan ta ställning till om jag ska göra det själv eller leja ut hela/delar av arbetet
Men många saker man gör.. är ju personliga projekt.. som kanske inte påverkar ev fastighet ekonomiskt.. utan bara mer kul för oss - pga våra intressen.. där går det på ”skojkontot”
Man ska ha nått å göra på fritiden. Värdesätter fritiden, men gör man de till sej själv e det nått helt annat.
Ska man räkna tid å pengar så kan man lägga ner då blir alla förbättringar/underhåll en förlust i slutändan. Om man nu inte livnär sej på å renovera å sälja kåkar.
För mej e de en hobby å bygga samt avslappnande.
E fan så mycket skönare å ha ett lågt lån på banken samt mer pengar till familjen, Istället för tvärtom.
Har sparat väldigt mkt på å göra de själv. Visst de har tagit lite längre tid än om ja anlitat nån till allt men ja har lärt mej mycket, å kunskap kan man inte få för mycket av.
I slutänden e det ändå bara tid, hur mkt behöver ja offra av min tid för å slippa jobba ytterligare för ev kunna betala hantverkarna, så i slutänden kostar de mindre tid om man gör de själv om man kan å har möjlighet
Ska man räkna tid å pengar så kan man lägga ner då blir alla förbättringar/underhåll en förlust i slutändan. Om man nu inte livnär sej på å renovera å sälja kåkar.
För mej e de en hobby å bygga samt avslappnande.
E fan så mycket skönare å ha ett lågt lån på banken samt mer pengar till familjen, Istället för tvärtom.
Har sparat väldigt mkt på å göra de själv. Visst de har tagit lite längre tid än om ja anlitat nån till allt men ja har lärt mej mycket, å kunskap kan man inte få för mycket av.
I slutänden e det ändå bara tid, hur mkt behöver ja offra av min tid för å slippa jobba ytterligare för ev kunna betala hantverkarna, så i slutänden kostar de mindre tid om man gör de själv om man kan å har möjlighet
Nu är det precis nybytt och klart.Mikael_L skrev:
1,5 timme klockade jag det till.
Byte av belägg, smorde in glidytorna vid montage, passade på att sopa av lite smuts från bromsrören och dra på lite rostskydd när jag ändå var där och rotade. Jag brukar spraya på lite body-rostskydd på bromsrören med något års mellanrum för att slippa få nedslag pga rost på besiktningen.
Och så har jag dröjt med byte till sommardäck tills nu, så jag kunde byta dessa samtidigt, så byte till sommardäck blev också gjort nu.
Jag tror det blev hygglig timpenning jämfört med att lämna in på verkstad.
Och då ska vi inte heller glömma att om jag haft det på verkstad skulle jag behövt boka tid, köra dit, hämta, betala fakturan osv. Och behöva vara två pers eller åka buss.
Så det hade väl säkert närmat sig samma tid.
Men absolut, trist jobb, hade jag bara "tjänat" 200kr/timme hade jag LÄTT lejt bort det.
Och om du är tjänstledig på måndag ligger fortfarande på plus om du inte har en extremt hög lönMikael_L skrev:
Nu är det precis nybytt och klart.
1,5 timme klockade jag det till.
Byte av belägg, smorde in glidytorna vid montage, passade på att sopa av lite smuts från bromsrören och dra på lite rostskydd när jag ändå var där och rotade. Jag brukar spraya på lite body-rostskydd på bromsrören med något års mellanrum för att slippa få nedslag pga rost på besiktningen.
Och så har jag dröjt med byte till sommardäck tills nu, så jag kunde byta dessa samtidigt, så byte till sommardäck blev också gjort nu.
Jag tror det blev hygglig timpenning jämfört med att lämna in på verkstad.
Och då ska vi inte heller glömma att om jag haft det på verkstad skulle jag behövt boka tid, köra dit, hämta, betala fakturan osv. Och behöva vara två pers eller åka buss.
Så det hade väl säkert närmat sig samma tid.
Men absolut, trist jobb, hade jag bara "tjänat" 200kr/timme hade jag LÄTT lejt bort det.
Men vissa saker vill man ju göra själv oavsett om man tjänar på det eller inte, bara för att känna att man klarar av det. Även om det tar längre tid eller kostar mer (inräknat min tid). Blir ju en tråkig tillvaro om man inte ska göra annat än jobba för att leja bort minsta lilla grej som ska fixas.
Klicka här för att svara