Byggahus.se

Ni som nyligen renoverat badrum på 3-4m2

22k läst  75 svar

1. Lars Melin
    Medlem Nivå 3

2. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 2
    Tänk att du vill ha en lön på 32000 kr/månad. 32000/176=181 kr/h. Med sociala avgifter 181*1,5 = 271 kr. 271 kr är alltså lönekostnad. Sedan får du räkna in verktygsinköp, kostnad för materialinköp med bil, bilkostnad till och från din fastighet och företagets lokaler och dess kostnader. Eftersom att det ska torka kan inte hantverkaren jobba hela tiden utan måste åka fram och tillbaka. I slutänden kanske det är en anställd och då vill chefen också få sin lön betald, dvs lite overhead, Till slut behöver man lägga undan någon krona för framtida investeringar och skatt. Moms ska dras bort så pengen är 400 att spela med.

• Laddar…
  3. Lars Melin
    Medlem Nivå 3
    Ja precis.
    Ändå är 400 väldigt lågt.

• Laddar…
  4. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 2
    Ja, att överleva på 400/h som hantverkare är lite. Lantmäteriet tar 1100 för lantmätare och 1800 för kvalificerad lantmätare. Redovisningskonsult till företaget kostar mellan 600-1200 kr/h lite beroende på om det är löpande eller bokslut. I mina 1,5 är det sociala avgifter, friskvård, personalaktiviteter och annat smått å gott som en anställd kostar.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Vi gav ca 95kkr efter rot (landsbygd ostkusten) för bygga två nya väggar (öppet åt andra hållet), två med nya skivor, nytt golvspån, golvvärme med elpush, all el, kakel, klinker, vattenfördelarskåp, mm, men inget inköp av porslin, blandare, badrumsskåp etc, däremot montage av dessa. Jag hade rivit allt innan så det var mer eller mindre bara att bygga upp nytt "från grunden".

• Laddar…
  6. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 4
    Ja, fakturan för två sådana bilar ligger på ca 25k inkl moms varje månad, då med serviceavtal och Volvia försäkring. Det är dock missvisande för det avser drivmedel för ena som tankas på volvo kortet också. Vi har även en Golf Alltrack -19 som som kostar 2800kr/mån inkl moms.

Brukar lägga finansen så att beräknad överskott motsvarar ffh, det har funkat rätt bra de flesta åren, ibland är värdeminskningen lite mer än beräknad och vissa bilar vi har haft har stått sig väldigt bra.

Men jag säger inte emot att hantverkarbilar kostar typ 10k/månaden, det är ju precis som du säger typ minimum för en billig bil... Jag hör detta själv från dom när jag anlitar, ifrågasätter dock sanningshalten i påståendet av kostnaden. Men jag kanske missar vissa saker, inte vet jag :seenoevil:

Nu drog jag en off-topic, men det kanske är relevant på sätt och vis då det kanske är därför det diffar så fruktansvärt hos vissa hantverkare på deras offerter. Det är ju inte ovanligt att man på ett större arbete betalar 5-10k bara för resorna exkl arbetstiden ?

Redigerat 16 maj 08:55
  7. C
    Medlem Nivå 5
    Kan ju även nämna att vi plockade in 3 offerter. Den vi tog var som jag tidigare skrev på 70 k efter rot, de andra 2 var på ca 150k (!) efter rot .
    Av dessa 3 firmor var det 2 som vi kände förtroende för. Förtroendet väger tungt för oss och jag är glad att vi kände förtroende för den vi valde.

Sen var det en klar fördel att jag var föräldraledig under tiden de byggde. Hantverkare har en tendens att göra saker ibland utan att stämma av. Nu var jag på plats och kunde svara på frågor direkt samt jag kunde dokumentera med foto varje steg i processen (är lite paranoid av mig :) )

• Laddar…
  8. Lars Melin
    Medlem Nivå 3
    Tror/vet att det är många som inte kan kalkylera på ett projekt. Man missar kostnader och prutar med sig själv.
    Och konkurrensen från öst bidrar inte heller till ett gott företagsklimat för seriösa företag.
    Det går INTE att driva ett byggföretag för 400kr/tim ex moms. Inte om man ska följa lagar och regler.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 2
    100tkr + rör och elmateriel som rörmokaren o elektrikern använt. 1.60x1.60m. Bor i Mölndal.

Fick offerter på 100, 130 och 145 tkr.

• Laddar…
  10. K
    Medlem Nivå 1
    Renoverade ett 10m2 förra året, fick offert på 185' resp 155' (mot att jag godkände två semesterveckor i mitten då arbetet stod stilla) var ändå bortrest så jag gick med på det.
    Slutfakturan inkluderat inredning landade på 180, dvs 5000kr mindre än första offerten.

En sak som kan vara bra att veta är ju att det är arbetet som kostar, att det ska vara fackmannamässigt och uppfylla alla regler. Materialkostnad är oftast pnk i havet gällande badrumsrenovering.

11. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för fler bidrag till tråden! Fortsätt gärna. Nästa vecka får jag förhoppningsvis in två offerter till. Uppdaterar senare vilket pris det hamnar på hos mig

12. S
    Medlem Nivå 7
    Materialkostnaden vid min badrumsrenovering stod för ca. 35-40% av kostnaden. Då har jag räknat om ”kostnaden” för min timmar ( jag rev ju och byggde upp väggar själv) till snickartimmar ’a 500kr/h.

En ganska väsentlig del tycker jag. Dessutom en som är i högsta grad påverkbar.

13. R
    Medlem Nivå 6
    Båda två, köpte kakel/klinker själv som firman monterade

14. Scout
    Medlem Nivå 5
    Vattenskada :(
    Exakt 4 kvm, 127 000 ex klinkers (och inredning) i Stockholmsområdet.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 1
    Det är flera olika yrkesgrupper inblandade i ett badrum,

Snickare, plattsättare, rörläggare, elektriker,

Allihopa ska avsätta tid för detta och tjäna på sitt arbete,

Sen verkar offerten avse ett fastpris och självklart ska det ge en extra slant,, ta det på löpande är ju ochså ett alternativ