Ni som nyligen renoverat badrum på 3-4m2

22k läst  75 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla era svar! Då är inte de offerter jag fått helt ute och cyklar.

Sist jag renoverade min gamla lägenhets badrum var 2012 och då gjordes bägge (6m2 +2,5m2) för 120 tkr inkl allt vilket fick mig att höja på ögonbrynen av mina aktuella offerter. Men då var ju rot högre också. Kommer dock ta in ett par till. Är ju trots allt skillnad på 120 och 180tkr

Tack för att ni delar!

2. lunarayo
    Medlem Nivå 4

Hur mycket var dina offerter på?

3. C
    Medlem Nivå 5
    Vårt badrum kostade ca 120.000 exklusive inredning och klinker. 6m2 stort.
    Det som ingick i 120.000 var
    Regla upp, skivor, golv, tätskikt, el, vattenburen golvvärme med shunt etc. Byggande av allt. Vi var även tvungen att dra om elementrör. Vi behövde inte dra om något avloppsrör då det fanns en stam som var enkel att ansluta till.

Själva kostnaden för byggandet och material var ca 70.000
    Rörmokare med shunt , vattenskåp och övrigt material var ca 50.000

Blev lite chockad att VVS material är då dyrt...

4. E
    Medlem Nivå 1
    Gjorde om badrummet för ca ett år sedan. Storlek ca 5kvm.
    Kostnad med rotavdrag 167’, före rot 202’ och avser allt från arbete till material och inredning. Den egna insatsen bestod i att bära ut tvättkorgen.

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 5
    ca 80k offert men slutpriset landade på några tusen mer pga någon ändring längs vägen. Då ingick flytt av toalett + avloppet. Bygga nytt avlopp till dush, kakel, klinkers, golvvärme, skrapa/måla tak, dra om några rör från köket som gick via toaletten.
    Allt i rummet gjordes om. Däremot lite färre kvm än din toa så kakel/klinkers blir billigare i mitt fall. Pris är efter rot men med moms och då gjorde de allt jobb.

6. M
    Medlem Nivå 5
    Svärföräldarna gjorde om sitt på ca 6m^2, vet inte vad de kosta men de var rätt nära 300kkr, total entreprenad

Vi byggde vårt (nybygge) på 12m^2. Kosta strax under 50k, inklusive bubbelkar. Vi gjorde allt själva förutom rör dragningen och kaklingen/fuktspärr. (elen drogs med, men de gjorde vi i hela byggnaden samtidigt, så de har jag inte räknat med)

7. P
    Medlem Nivå 3
    Villaägarna rekommenderar BraByggare.se och det gör jag också. https://www.villaagarna.se/formaner/tjanster/bra-byggare/

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 1
    Vi tog in offerter för våra 5kvm i lägenhet och landade på 125' efter ROT för totalt arbete och byggmaterial (ej inredning, vvs prylar och kakel) med en del special som att bygga ett par nischer och bila golv för Unidrain(väggnära), montering 50x50 klinker och 20x40 kakel, inbyggd toa & dusch, el (för vägghängd sminkspegel, extra uttag, extra belysning samt högtalare). Tog in två dyrare och sämre specade offerter, en motsvarande pris men odetaljerad offert samt en drömbillig som jag avfärdade direkt. Jag värderar den grundliga offerten och kontakten med projektledaren mycket högt i detta fall. Vi blev mycket nöjda.

9. R
    Medlem Nivå 1
    Vet inte om storleken på badrummet har så stor betydelse för slutpriset om det inte är väldigt speciella materialval. Fick mitt badrum helrenoverat (20kvm) för 110k. plastmatta (som jag ångrar iofs), kakel och pärlspont. Då stod jag för övriga inredningen.

10. A
    Medlem Nivå 1
    130000 efter ROT inkl kakel el klinker. Även rivning av väggar o uppsättning av nya. Malmö

11. A
    Medlem Nivå 5
    Varför ångrar du plastmatta?

12. halper
    Husägare Nivå 4
    Har följande kostnadsuppskattning på ett badrum på ca 4 m², inklusive moms exklusive eventuell ROT:
    168750 arbete (1)
    +18750 byggmaterial (2)
    +50000 inredning osv (3)

Sörmland, ett par kilometer från Stockholms länsgräns :) Vi drar igång om ett par veckor, så det är oklart exakt vilken siffra vi slutar på. Detta ligger i mitten av fyra offerter – har fått offerter från ca 150 kkr till 210 kkr för arbete och byggmaterial.

(1) Allt arbete inklusive att byta innerdörr, fönster, bila upp för att byta gamla gjutjärnsstammar och lägga golvvärme etc, samt så klart montera all inredning.
    (2) Allt "osynligt" material, från betong och avloppsrör till elkablar och flytspackel.
    (3) Vi har genomgående valt efter smak utan att fundera så jättemycket på priset, så även om vi inte valt "lyx"-produkter så kan man helt klart spara en del här om man vill dra ner på budgeten.

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 1
    Ca 180k fick vi offert på innan rot. Inkl ospecificerad "standardkakel" vad det nu innebär.
    Då ingick allt arbete från rivning, ny golvbrunn, nya vattentrör, avlopp, eldragning, golvvärme, flytspackel, tätskikt till kakling och montering av armatur etc.

Bortforsling ej inräknat eller om jag vill ha för vattenburen golvvärme istf el.
    Badrum från 1959 på 3kvm i storgöteborg.

Te.x deras elektriker hade räknat på nästan 30k plus 8k i material exkl spottar.
    Den faktiska kostnaden för "min" elektriker gick på 8000 totalt för spottar, jobb och material.

Jag kände det var galet högt så jag har gjort det mesta som jag behärskade själv för totalt ca 80k inkl inredning.

• Laddar…
  14. martin43
    Husägare · Nivå 11
    För 168000 kronor får man mer än en månads arbete. Vad är det som är så tidskrävande med badrum??

15. M
    Medlem Nivå 1
    Kan tipsa om alternativet att lägga microcement över befintligt kakel. Nytt och modernt utan att behöva riva ut ytskikt.
    Lite inspiration hittade jag här: http://cmentdesign.se/betong-i-badrum/ (ingen koppling till det företaget)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: