Attitudeswe
Jag sparar ca 400kr/mån utan någon regelbunden tidsinsats på att flytta förbrukning automatiserat (kanske blir 2000kr/mån nu i dec-feb om elen blir så dyr som 2022). Sen sparar man lite till på att hålla nere elanvändning generelt.

Att hushålla med resurser kan ha fler drivkrafter än ekonomiska. Det är bra för miljön om man är snäll med sin elanvändning (lyssnar på prissignaler).

Visst har utvecklingen tagit några hundra timmar, men det är ju kul med problemlösning! Investeringen i utrustning ligger på under 2000kr (laddbox hade man ju behövt ändå).

Löneväxlar jag dessa 800kr/mån så kan jag pensioneras nästan ett år tidigare om jag så skulle önska.

Jag köpte bil i våras, en Kia e-soul. Det ingick försäkring de första sex månaderna, nu i veckan fick jag erbjudande om förlängning för 7000/ halvår. Jag gjorde en snabbkoll på compriser, sedan kollade jag vad länsförsäkringar tar där jag har mina andra försäkringar - de ville ha 4800/helår. I princip samma självrisk.

Det hela tog mig en kvart högt räknat, besparing 9000. För mig är det värt det.

Någon gång/år kollar jag också elbolag och bredband. Där sparar jag inte lika mycket men bolag brukar gilla trogna kunder som betalar utan att ifrågasätta nya kunders lägre pris. Jag föredrar att vara den med lägre pris.

H HighFidelity skrev:
Låter ganska enkelt. Är det inte mer jobb att lägga ner på det så kan det ju klart vara värt det.
Sen gäller det 5 fastigheter. Två av dessa i näringsverksamhet med rätt hög elinköp.

Har inte bara kunnat sänka kostnader, men även gjort det enklare och säkrare att övervaka elförbrukning, temperatur och rfukt.

Innan fick jag gå en runda och kolla flera byggnader ett flertal gånger per vecka under vintern. Nu gör jag det vid storm, eller efter det har stormat och varannan helg.

Har även digital vattenmätare, som vi kan läsa av "remote" och övervaka flöde, temperatur mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.