F
Mich skrev:
Renoventen levereras med G4 filter, ett stort skämt (tycker jag).
Det finns F6 filter, vilket man bör ha på tilluften. Jag har vet dock inte hur tryckfallet är i detta (påverkar strömförbrukning, dock inte flödet då den har flödesreglering). Filtren ser små ut. Om man vil så kan man ju montera en egen stor filter låda, men den måste vara kondensisolerad (=dyrt). Finns lite skrivet om den i en annan tråd av en som nyligen köpt och installerat en. Sommarbypassen är väl tillbehör, så se till så den är med i priset.
Jag tryckte i ett F6 filter på tilluften. Nu vet jag inte vad som är normalt tryckafall men med ökad strömförbrukning borde det vara ökad ljudnivå och det var inget jag märkte av. Displayen visar på ca 70Pa på tilluften vid 150m3/h. 6 tilluftsventiler och 100mm rör.

villafors skrev:
Mich
Vad tycker du om Systemairs VR700DC?
Det aggregatet har EU7 påsfilter, DC motorer, flödesreglering, sommarkylfunktion.
Gillar inte överläckaget pga rotvvx, men i övrigt känns det som ett tilltalande aggregat.
Ett sånt aggregat har jag faktiskt monterat hos kund för ett halvår sen. Fungerar klockrent.
F7 filter i eftersom både han och hans fru är allergiker.

Bästa med det är att det sköter sommarkylfunktionen helt automatiskt. Bekvämt att slippa bry sig.

Förstår inte varför alla är rädda för överläckaget.
Är ju något som inte ens märks när man gör röktester för att se luftspridningen.
Kanske skulle synas om man anordnar en en kommunal majbrasa inomhus, men annars tycker jag man kan bortse från detta som privatkund i sitt lilla hus.
Det är ju inget kärnkraftverk vi pratar om att vi ska ventilera. Eller är det så att vi har en liten kärnfysiker i våra forumled?:D:D:D

Fördelen med att ha en roterande VVX är att man behåller den naturliga luftfuktigheten, och man slipper torr luft., som blir fallet med motströms växlare. Dessutom finns ingen risk för nedisning. Eftersom aggregatet hela tiden återför den fuktiga luften så behövs ingen avfrostning aggregatet.

Har själv ett SALDA RIRS 400HE som byter 300m3/h utan minsta sus i ventilerna. Aggregatet har automatisk sommar by pass och billiga EU filter. Att det skulle ske någon överföring av partiklar mellan kanalerna har jag aldrig märkt. Aggregatet saluförs av FRECH

Redigerat:
fsn
Jag har fått ca 30.000 ink moms på Temovexen.
Renoventen 15.000 +moms
Systemair har jag fått ett specialpris på, så det går nog inte att göra en rättvis jämförelse.
Tjoa
Haha ingen kärnfysik här inte! (men ibland undrar man....)

Det finns ett aggregat: Vaillant som är likt Renoventen men med Alu växlare instället för polyeten. 95% verkningsgrad, men hur mycket går en sådan på avfrostning? menar bara att det låter för bra för att vara sant.
Väldigt mycket plast i aggregatan....nåja, det lär ju inte rosta iallfall.
(Cellplast, div plast, plastfläkthjul etc....undrar om all plast brinner bra? Om inte det nu är flamskyddad cellplast vilket säkert är supernyttigt att ha inne i ventaggregat.)
Reflektioner på detta?

Hur menar du brinner?

Plast är väl lätt och bra, frågan är hur bra det håller efter några år om man nu rengör fläkthjulen efter service schemat (1ggr per år).

Vilken sida hittade du Vaillant på? Inte ens hört namnet innan och google visade bara nån värmepump.

F
villafors skrev:
fsn
Jag har fått ca 30.000 ink moms på Temovexen.
Renoventen 15.000 +moms
Systemair har jag fått ett specialpris på, så det går nog inte att göra en rättvis jämförelse.
Tjoa
Haha ingen kärnfysik här inte! (men ibland undrar man....)

Det finns ett aggregat: Vaillant som är likt Renoventen men med Alu växlare instället för polyeten. 95% verkningsgrad, men hur mycket går en sådan på avfrostning? menar bara att det låter för bra för att vara sant.
Väldigt mycket plast i aggregatan....nåja, det lär ju inte rosta iallfall.
(Cellplast, div plast, plastfläkthjul etc....undrar om all plast brinner bra? Om inte det nu är flamskyddad cellplast vilket säkert är supernyttigt att ha inne i ventaggregat.)
Reflektioner på detta?

Det är skillnad på inkusive och exklusive moms. Var hittar du Renovent för 15´+moms? Jag fick priser på 17250+ moms för Renovent 300 med Bypass och tror att det var 20´+ moms för Temovex 250.

Tjoa
kanske ingen risk....större ventaggregat har ibland rökdeckare även i tilluften ifall det skulle börja brinna inne i aggregatet....menade att cellplast ryker kanske rätt gott om det skulle börja brinna.
Hittade Vaillant på mässan i malmö i helgen. Den mindre hade listpris på 26.000 till slutkund. Dom hoppades på att dom skulle kunna ta det.

Detb är mycket snack om Renovent M300 och Systemairs VR700DC Det finns andra bra aggregat. Själv köpte jag ett högklassigt aggregat SALDA RIRS 400 HE av Solidukt AB för 17 995:- inkl moms.

Jarlen skrev:
Detb är mycket snack om Renovent M300 och Systemairs VR700DC Det finns andra bra aggregat. Själv köpte jag ett högklassigt aggregat SALDA RIRS 400 HE av Solidukt AB för 17 995:- inkl moms.
Den har väl inga likströmsmotorer och drar väl minst dubbelt så mycket ström? Annars verkar det ju rätt komplett.

F
hheheh skrev:
Den har väl inga likströmsmotorer och drar väl minst dubbelt så mycket ström? Annars verkar det ju rätt komplett.

40-50% bör det vara på fläktarna sen så har den nog inte samma verkningsgrad som en motströmsväxlare. Sen så är det en vindsmodell, det är inte nån "A-yta" på en sån så det blir alltid billigare kabinett.

Har inte läst alla inlägg så jag repeterar troligen vissa saker. Börjar med att be om ursäkt för det.

Att inte välja FTX idag vid nybyggnation är hål i huvudet. Boverkets krav på energianvändning samt överlägsna komforten är två anledningar som räcker långt.

I klimat med munusgrader skall man INTE ha plast i aggregaten. En påfrysning och skiten går sönder.

Temovexen är för tillfället helt överlägsen på marknaden idag. Nackdelen är att priset är något högre än de övriga. Anledningen är enbart att den är så mycket bättre och mer avanserad. Verkningsgrad, ljud, styrning. Normalpriset för en intallation borde ligga runt 35kkr plus moms och arbete för en Themovex.

Har du en braskamin så ska du ha en "braskaminfunktion" för att få bäst användning. Fråga efter det.

Roterande eller platt växlare spelar i stort ingen roll på mindre villor. Så länge man inte bor i ett badhus med fuktig luft eller röker inomhus så funkar en roterande vvx kanon. Vad som är mer intressant är årsverkningsgraden och hur ofta aggregatet måste avfrostas. Fråga säljaren om det istället. Skiljer massor mellan olika tillverkare.

Filter är en sak som man kan orda om i hur mycket som helst men det viktigare är att ha ett bra tilluftsfilter, gärna F7. Frånluften är mest till för att inte skada aggregatet. Se till att byt filtret när man ska, minst en gång per år. Det är en bra början.

aic skrev:
Har inte läst alla inlägg så jag repeterar troligen vissa saker. Börjar med att be om ursäkt för det.

Har du en braskamin så ska du ha en "braskaminfunktion" för att få bäst användning. Fråga efter det.
vad menas med braskamin funktion? och gäller det även om kaminen har egen tilluft utifrån?

aic skrev:
I klimat med munusgrader skall man INTE ha plast i aggregaten. En påfrysning och skiten går sönder.
Nja, nu beror det på vad/vilket plast. De motströmsväxlare som själva växlaren är i plast, har just den fördelen att de klarar isbildning (vilket inte aluminium alltid gör). Kan naturligtvis vara olika från modell till modell.

gb79 skrev:
vad menas med braskamin funktion? och gäller det även om kaminen har egen tilluft utifrån?
1) Ökad tilluft och/eller minskad frånluft, styrd via timer/knapp.
2) Nej (om den nu inte tänds med öppen lucka, men så görs det väl inte).

Mich skrev:
1) Ökad tilluft och/eller minskad frånluft, styrd via timer/knapp.
2) Nej (om den nu inte tänds med öppen lucka, men så görs det väl inte).
ok den funktionen har ju jag på mitt heru 75 :)

klart man tänder med öppen lucka, hur gör man annars? :)
plus att den måste stå på glänt en 10 minuter för såå mycket tilluft har man inte i röret så det räcker för att bygga upp en bra eld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.