Fn87 Fn87 skrev:
Det gör dom inte: [länk]

Jag och några till har redan ställt en hel del frågor till dom. Finns en tråd till på Tekniska verkens forum.

Tycker att det är bedrövligt att det uppenbarligen inte finns någon standard, vad blir nyttan om man blandar portar och protokoll hej vilt?
Hoppet tänds, hoppet släcks...

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Hörde av mig till min nätägare och dom kommer ut och byter ut kommunikationsmodulen till en rj45 åt mig!

Snacka service!
Vilken nätägare har du?

Varbergortens elkraft

• Gilla
super70
  • Laddar…
A Axel.v skrev:
Hoppet tänds, hoppet släcks...
Men det kan väl inte vara svårare än att köpa en kabel med RJ45 i ena änden och RJ12 i andra? Kolla bara först om den är korsad eller rak.

Kanske också kontakta Tibber och föreslå att de skickar med båda kablarna? Deras kundtjänst är superbra.

engs
T torke1 skrev:
Men det kan väl inte vara svårare än att köpa en kabel med RJ45 i ena änden och RJ12 i andra? Kolla bara först om den är korsad eller rak.

Kanske också kontakta Tibber och föreslå att de skickar med båda kablarna? Deras kundtjänst är superbra.
Det är olika protokoll, inte bara olika kontakter.

Edit: Kolla s.18 i denna pdf.
https://www.energiforetagen.se/glob...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf

En fördel med P1 på sikt skulle vara om man kan få detta på fjärrvärmen också, så man får ut totala energiförbrukningen loggad i samma system.

Redigerat:
  • Gilla
torke1
  • Laddar…
Detta är den standard som de flesta mätare med RJ45 kör:
https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/tree/master/doc

Precis som @engs skriver så är P1 ett helt annat protokoll. Referens för Aidon 6442SE som Teknsika verken i Linköping sätter in:
https://www.tekniskaverken.se/sitea...idonfd-rj12-han-interface-se-v13a.cleaned.pdf

Blir intressant att se vad som händer med @Dizzy84 mätare när man byter kommunikationsgränssnitt. Antar att den kommer köra AMS då....

P1 är trevligt, man får löpande uppdatering av totalförbrukning istället för en gång i timmen och all data skickas var 10de sekund. Om man använder egen hårdvara så slipper man gå via Tibber som man måste göra om man kör Pulse.

Home assistant med live vy och statistik(vissa saker är precis implementerade där av konstiga siffror för månads och dygns kostnader):
Grafisk översikt av hushållselanvändning med aktuell förbrukning, ström, spänning, pris och histogram över tidsbaserad konsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gmanhem och 2 till
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Detta är den standard som de flesta mätare med RJ45 kör:
[länk]

Precis som @engs skriver så är P1 ett helt annat protokoll. Referens för Aidon 6442SE som Teknsika verken i Linköping sätter in:
[länk]

Blir intressant att se vad som händer med @Dizzy84 mätare när man byter kommunikationsgränssnitt. Antar att den kommer köra AMS då....

P1 är trevligt, man får löpande uppdatering av totalförbrukning istället för en gång i timmen och all data skickas var 10de sekund. Om man använder egen hårdvara så slipper man gå via Tibber som man måste göra om man kör Pulse.

Home assistant med live vy och statistik(vissa saker är precis implementerade där av konstiga siffror för månads och dygns kostnader):
[bild]
Fantastisk dashboard! Har du lust att dela med dig lite detaljer om hur du byggt den? Har för närvarande bara förbrukningen just nu, men skulle gärna kunna se per dag och månad osv också.

• Gilla
sprit
  • Laddar…
Läste lite i den här tråden och drog iväg ett mail på chans till min nätägare och frågade om stöd för HAN-port. Fick ett svar att dom planerat att byta ut alla elmätare innan 2025 men att mitt hus dessvärre inte låg i något område som skulle få bytt i närtid men eftersom jag mailade och frågade så skulle dom fixa ett byte åt mig "snarast".

Ibland lönar det sig att fråga. :D Blir skönt att köra med en Pulse istället för min hemsnickrade Raspberry Pi som mäter blink och loggar till db, det känns lite smidigare minst sagt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dubbelkollat så det isf är rj45 port och inte rj12 bara?

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Dubbelkollat så det isf är rj45 port och inte rj12 bara?
Ja det är RJ45. Frågade om det bara för att vara säker :)

J
berisen berisen skrev:
Ja det är RJ45. Frågade om det bara för att vara säker :)
Seom? För de sa ungefär så till mig också...

J JohanLun skrev:
Seom? För de sa ungefär så till mig också...
Jag tror det iallafall. Fick en PDF bifogad med själva HAN-modulen och där står det följande. Ser väl ut som det ska fungera?

• Teknisk data för en HAN-modul inklusive standarder, vikt, kapslingsklass och RJ45-anslutning med pinkonfiguration.
    Skapa konto
  • Datablad för HAN-modul anpassad för Kamstrup elmätare med information och bild på den gråa modulen.
    Skapa konto
J
berisen berisen skrev:
Jag tror det iallafall. Fick en PDF bifogad med själva HAN-modulen och där står det följande. Ser väl ut som det ska fungera?
Är du också ansluten till Sollentuna energi?

J JohanLun skrev:
Är du också ansluten till Sollentuna energi?
Nej en bit högre upp i landet här.

Mitt Tibber drar igång 1 oktober och genast kom då tanken upp att försöka optimera uppvärmningen av huset lite men jag är tveksam om det går att göra någon märkbar besparing på detta?

Har inte världens nyaste bv-pump (IVT Greenline HT C9) direkt men det går att tidsstyra den om jag inte minns helt galet. Någon som testat detta med något vettigt resultat? Inte brytt mig om detta tidigare men nu med pris per timme kanske det är värt ett försök?

Typ försöka köran några grader varmare än normalt mellan 00-07 då priset normalt är lägre? I teorin borde ju då inte pumpen behöva jobba lika hårt resterande tid om man byggt upp lite grundvärme under natten?

*Edit*
Läst lite fler trådar på forumet om just detta och kontentan verkar väl bara att utan större vattentankar och elbil så finns det kanske inte supermycket att spara men jag ska nog ge det ett försök iallafall, kanske kan få lite bättre inomhusklimat på morgontimmarna utan någon direkt ökad kostnad jämfört med nu åtminstone :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.