314 346 läst ·
1 070 svar
314k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Justerat in golvvärmen och ser till att alla rumsstyrningar är fullt öppna utom sovrummet så vp får rätta temperaturer och jobba med, min vp vill ha 7-8 graders diff + att jag då kan köra lägre framledning och ändå få samma temp inne,cop på vp blir mycket bättre med lägre framledning fast det är samma kW uttag, var nog även lite brist i vp som kan ha påverkat, tidigare ägare körde ut varmare å reglerade på rumsgivarna. Har även byggt en liten enkel rumsgivarreglering till vp.P para skrev:
Bytt lite lampor till led.
och hur hjälper Tibber till med detta?S super70 skrev:Justerat in golvvärmen och ser till att alla rumsstyrningar är fullt öppna utom sovrummet så vp får rätta temperaturer och jobba med, min vp vill ha 7-8 graders diff + att jag då kan köra lägre framledning och ändå få samma temp inne,cop på vp blir mycket bättre med lägre framledning fast det är samma kW uttag, var nog även lite brist i vp som kan ha påverkat, tidigare ägare körde ut varmare å reglerade på rumsgivarna. Har även byggt en liten enkel rumsgivarreglering till vp.
Bytt lite lampor till led.
Styr värmepumpen via Tibbers elpris och även 2 st elvärmegolv via Tibber.
Styr även en varmvattenberedare via Tibber.
Laddar elhybrid bilen via Tibber
Dock påverkar väl inte Tibbers styrning förbrukningen så mycket men flyttar förbrukningen till billigare timmar.
Däremot såg jag via Tibber att min vattenpump hade hängt sig efter en utlandsresa,hade jag inte sett det hade den dragit 16000 kW per år
Styr även en varmvattenberedare via Tibber.
Laddar elhybrid bilen via Tibber
Dock påverkar väl inte Tibbers styrning förbrukningen så mycket men flyttar förbrukningen till billigare timmar.
Däremot såg jag via Tibber att min vattenpump hade hängt sig efter en utlandsresa,hade jag inte sett det hade den dragit 16000 kW per år
Elbolaget var här och installerade en ny elmätare med HAN-port på igår och jag började googla lite på vad man kunde göra med den. Så nu har jag bytt elleverantör och beställt en pulse för en hundring med välkomstrabatten. Jag har ingen elbil och värmer huset med fjärrvärme, så det kanske är helt onödigt att försöka optimera över ett timpris, men jag gillar att man kan få lite mer koll.
Man skulle be dem att aktivera den, förstod jag det som, så jag har skickat dem ett mail.
Nu när jag såg att vi hade 20A-säkringar funderar jag också på om man skulle klara sig på 16. Jag tyckte jag läste att Tibber kan hjälpa till med sån optimering, kan man läsa av i appen om man går över gränsen eller ska man sätta in 16A-proppar och se om de går istället?
Nu när jag såg att vi hade 20A-säkringar funderar jag också på om man skulle klara sig på 16. Jag tyckte jag läste att Tibber kan hjälpa till med sån optimering, kan man läsa av i appen om man går över gränsen eller ska man sätta in 16A-proppar och se om de går istället?
Hej,
Kollade på Elskling för någon månad sedan och fick då upp Tibber högt på listan.
Kollar jag nu så ligger de nere på 12:e plats. Kör de kampanjer ibland som man ska hålla utkik efter på elskling innan man går med eller blir det samma pris om jag går med via en av era inbjudningar?
Kollade på Elskling för någon månad sedan och fick då upp Tibber högt på listan.
Kollar jag nu så ligger de nere på 12:e plats. Kör de kampanjer ibland som man ska hålla utkik efter på elskling innan man går med eller blir det samma pris om jag går med via en av era inbjudningar?
Dubbelkolla det är en RJ45 HAN-port, pulse fungerar bara med den. Här får vi en RJ12 och P1-protokoll, (De med RJ45 kör mbus).A Axel.v skrev:Elbolaget var här och installerade en ny elmätare med HAN-port på igår och jag började googla lite på vad man kunde göra med den. Så nu har jag bytt elleverantör och beställt en pulse för en hundring med välkomstrabatten. Jag har ingen elbil och värmer huset med fjärrvärme, så det kanske är helt onödigt att försöka optimera över ett timpris, men jag gillar att man kan få lite mer koll.
Fick vår mätare utbytt nyligen och det står HAN på mätaren för kommunikationsport men borde nog stå P1.
P1 är nog ett bättre protokoll (snabbare, mer info) än HAN men saknar färdiga lösningar...
Jag skickar dig en inbjudan om du nu inte redan har en rabattkodF Flack300 skrev:
Det hade jag inte kollat upp, och mycket riktigt passar ju inte kontakten på den pulse jag redan köpt hem nu. Tekniska Verken har fortfarande inte gett nån respons på min begäran att öppna porten, men det kanske inte spelar nån roll då... Meh...engs skrev:
Dubbelkolla det är en RJ45 HAN-port, pulse fungerar bara med den. Här får vi en RJ12 och P1-protokoll, (De med RJ45 kör mbus).
Fick vår mätare utbytt nyligen och det står HAN på mätaren för kommunikationsport men borde nog stå P1.
P1 är nog ett bättre protokoll (snabbare, mer info) än HAN men saknar färdiga lösningar...
Man måste ta abonnemanget via elskling först och sedan använda en kod,tänk dock på att koden måste vara äldre än när du blivit kund,min kod är 1.5 år gammal så den brukar funka när andras inte gör detF Flack300 skrev: