B
Ok, så då har jag också signat upp mig. Aktiveras om 2mån.

Vad är det jag inte hänger med på gällande snacket om RJ12/RJ45...
Sitter med Eon som nätägare och har idag en ganska omodern elmätare. Letade lite på Eon:s hemsida och fann https://www.eon.se/nyheter/snart-kan-du-foelja-din-elfoerbrukning-i-realtid där de nämner Landis+Gyr och bilden ser ut att vara en E360 vilket leder till https://www.landisgyr.se/product/landisgyr-e360/
Där står det att den har ett P1-interface

Betyder detta att jag inte kommer kunna köra med en Tibber Pulse för att få ut realtidsförbrukning?

Stämmer.

B
Finns det elmätare med HAN-port man kan köpa själv och sätta direkt efter nätägarens mätare?

B
Låter som en vettig funktionalitet!

Testar den funktionen nu, kan vara bra att få larm vid hög förbrukning undrar hur snabbt den larmar? Bra att ha om min vattenpump hänger sig igen, den drar ca 16 000 kWh/år då

Jag kör med Tibber och har en Tesla som Tibber styr laddningen på. Har 16 A huvudsäkringar och laddning som är ställd på 10A. Aldrig gått någon huvudsäkring och det är ju för elen är billigast på natten och då förbrukat man i regel inget annat i huset mer än att bilen laddar. Har fjärrvärme med Ngenic Tune och har väldigt jämn värme och man ser att den inte värmer i onödan.

Redigerat:
  • Gilla
Ephem
  • Laddar…
S super70 skrev:
Styra värmepumpen är en riktigt bra ide, går ju att göra på flera olika sätt beroende på vilken pump man har, min är så gammal så jag styr den själv via koppla in ntc givare parallelt med utegivaren
Intressant, ta inte detta som någon kritik utan det är en fråga eftersom jag är osäker. Är det någon speciell anledning du parallellkopplar befintliga NTC med ytterligare ett NTC motstånd?
Jag misstänker att ute-sensorn redan är av NTC typ, resistansen ändras beroende av temperaturen. Om man då vill öka tempen borde det väl bara att parallellkoppla ett helt vanligt motstånd med den befintliga NTC i stället för att sätta ytterligare en NTC? Visst det blir lägre OHM även med dubbla NTC. Jag kanske tänker fel men det är väl resistansen som styr vad värmepumpen tror att det är för utetemp?

T tonlof skrev:
Intressant, ta inte detta som någon kritik utan det är en fråga eftersom jag är osäker. Är det någon speciell anledning du parallellkopplar befintliga NTC med ytterligare ett NTC motstånd?
Jag misstänker att ute-sensorn redan är av NTC typ, resistansen ändras beroende av temperaturen. Om man då vill öka tempen borde det väl bara att parallellkoppla ett helt vanligt motstånd med den befintliga NTC i stället för att sätta ytterligare en NTC? Visst det blir lägre OHM även med dubbla NTC. Jag kanske tänker fel men det är väl resistansen som styr vad värmepumpen tror att det är för utetemp?
T tonlof skrev:
Jag råkade ha ntc givare hemma:D
Jag har ntc givarna (original +2 till) i samma givarbox utomhus så dom följer även med utetempen å kändes enklast att koppla då jag hade 4 trådar ut till givaren.
Hade jag inte haft 4 trådar hade jag nog kopplat motstånd närmare pumpen

S super70 skrev:
Jag råkade ha ntc givare hemma:D
Jag har ntc givarna (original +2 till) i samma givarbox utomhus så dom följer även med utetempen å kändes enklast att koppla då jag hade 4 trådar ut till givaren.
Hade jag inte haft 4 trådar hade jag nog kopplat motstånd närmare pumpen
Aha okay, då är jag med. Har inte kollat hur min ser ut ännu. Vet du om det är fördel att nyttja utesensorn i stället för innesensorn i innedelen?

Har sett att vissa styr innetenpen istället på varmepumpsforum.com men det var bökigare till min pump.
Jag styr just nu utetempen via innegivare och tid(telldus) och styrde tidigare via elpris och väderprognos men den tjänsten har lagt ner så jag ska hitta ett nytt sätt

• Gilla
tonlof
  • Laddar…
Nu är jag nog en av få som blev medlem i Tibber utan att bli inbjuden och därav inte heller fick någon bonus vid mitt registreringstillfälle.

Det verkar dock som att jag nu i efterhand kan lägga in en kod till någon om ”bjöd in mig”.
Får se hur och om det funkar om någon kan skicka mig en kod.

Antar dock att den som bjuder in måste varit medlem innan 17/7 -20 då jag blev medlem.

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Nu är jag nog en av få som blev medlem i Tibber utan att bli inbjuden och därav inte heller fick någon bonus vid mitt registreringstillfälle.

Det verkar dock som att jag nu i efterhand kan lägga in en kod till någon om ”bjöd in mig”.
Får se hur och om det funkar om någon kan skicka mig en kod.

Antar dock att den som bjuder in måste varit medlem innan 17/7 -20 då jag blev medlem.
Se PM, Hör av dig om du har några frågor :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.