V Vortex skrev:
Det här med smartladdning och 50%.
Om jag ser på fakturan så verkar det som det är 50% av snittpriset på en månad.
Kollar jag min augustifaktura så står det el 69,80:- och smartladdning 34.90:-

Betyder det alltså att smartladdning kan bli dyrare än om jag laddar manuellt?
Med svängningarna som är nu så är det tom troligare att det blir dyrare?
Som i natt t.ex - är det bättre om jag laddar bilen manuellt då priset är <10öre/kwh än att aktivera smartladdning och får betala 48öre/kwh (som är nuvarande snitt/2)?
Som jag fattar det så får man 50% lägre oavsett men det kan nog vara värt att dubbelkolla det med supporten eller något.

Här är ett citat från deras hemsida:

”Vad händer om ni slår på min laddning under en dyrare timme än planerat?
Det här kan komma att hända och just därför ser vi till att under alla tider garantera att du laddar med 50% billigare el än resten av din vanliga konsumtion. Anledningarna till att vi kan erbjuda dig billigare el till din elbil är två. Den ena är på grund av att vi optimerar laddningen till de billiga timmarna på dygnet, och den andra är genom att hjälpa till att balansera elnätet. För att kunna kompensera upp de timmarna vi eventuellt slår på laddning under en dyrare timme, och för att kunna stå till tjänst för att balansera elnätet så får du alltid prisgarantin när du har smartladdning aktiverat via Easee.”

berisen berisen skrev:
Som jag fattar det så får man 50% lägre oavsett men det kan nog vara värt att dubbelkolla det med supporten eller något.

Det här kan komma att hända och just därför ser vi till att under alla tider garantera att du laddar med 50% billigare el än resten av din vanliga konsumtion. Anledningarna till att vi kan erbjuda dig billigare el till din elbil är två. Den ena är på grund av att vi optimerar laddningen till de billiga timmarna på dygnet, och den andra är genom att hjälpa till att balansera elnätet. För att kunna kompensera upp de timmarna vi eventuellt slår på laddning under en dyrare timme, och för att kunna stå till tjänst för att balansera elnätet så får du alltid prisgarantin när du har smartladdning aktiverat via Easee.”
det låter ju onekligen som att man kan komma och ladda dyrt. Är din kostnad 1kr så laddar du alltid för 50öre. Oavsett om elpriset är högre eller lägre än det. Nu har jag inte nördat med mig men en person som jobbar 07-16 har ju oftast bilen hemma under natten. Är rätt säker på att i alla fall mitt fall så laddar man billigare utan rabatten om man träffar de låga timmarna. Men det kan ju skilja en del är klart. Den som laddar med smartladdning i natt kommer ju få betala mer garanterat om man har ett snitt på över 16öre, vilket nog de flesta har.

Nissens
K kjork skrev:
Fliker in lite här. Om det totalt blir billigare med köp till spotpriser så använder man väl det tänker jag? Annars inte, eller?

jag förstår hur du tänker men ändå inte. Även om man bara spar 10kr eller en lite summa så är väl det bra? Om du skulle jämföra elen idag för du tänkt byta, tar du då ett avtal som är 10kr dyrare än det idag? Eller stannar du då?
Alltså att hålla på och styra sina prylar till att mestadels gå på nattetid, kanske vara utan varmvatten på kvällarna, att sänka temperaturen i bostaden för att spara några tior i månaden är ju galet.
Säg att du kan spara en tusenlapp i månaden så kan det ju vara värt några av ansträngningarna/uppoffringarna, men för inget eller en tjugolapp är det ju ovärt.

Nissens Nissens skrev:
Alltså att hålla på och styra sina prylar till att mestadels gå på nattetid, kanske vara utan varmvatten på kvällarna, att sänka temperaturen i bostaden för att spara några tior i månaden är ju galet.
Säg att du kan spara en tusenlapp i månaden så kan det ju vara värt några av ansträngningarna/uppoffringarna, men för inget eller en tjugolapp är det ju ovärt.
Ja det beror ju på vart man väljer att lägga nivån är klar. Idag kan du ju automatisera det mesta i hemmet så har man det intresset är det ju rätt lätt att ordna. Sedan har ju de flesta moderna vitvarorna förskjuten start osv. Det behöver ju inte vara jättejobbigt heller.

vänder man på situationen så har alla fall jag ingen lust att betala 1000kr/år om jag inte behöver, beroende på arbetet såklart.
Tittar man på lite längre sikt så kan ju de kronorna investerade i en indexfond istället ge 50000kr om 20 år.

men behöver man ha det som ett halvtidsjobb hemma så håller jag med om att det inte är värt det.

J
berisen berisen skrev:

Om ni tolkar detta rätt så förlorar man alltså på att ha denna deal om man normalt laddar på natten, vinnaren är ju isåfall den som laddar på dyraste tiden... :(

J JohanLun skrev:
Om ni tolkar detta rätt så förlorar man alltså på att ha denna deal om man normalt laddar på natten, vinnaren är ju isåfall den som laddar på dyraste tiden... :(
Jag har ingen elbil själv så kan inte svara på det, men det verkar ju så. Den tanken är kanske ok vid ett hyfsat jämt elpris, vilket det absolut inte är nu. Känns ju lättare att sköta detta själv om det skiljer mycket i pris. Tex i natt är elpriset 8öre. Alla som har ett snitt på över 16öre får alltså betala mera om de laddar i natt. Vet inte hur lätt/svårt det är att slå av och på smartladdningen men i natt kanske elbilsägarna ska ladda manuellt

Nissens
K kjork skrev:
Ja det beror ju på vart man väljer att lägga nivån är klar. Idag kan du ju automatisera det mesta i hemmet så har man det intresset är det ju rätt lätt att ordna. Sedan har ju de flesta moderna vitvarorna förskjuten start osv. Det behöver ju inte vara jättejobbigt heller.

vänder man på situationen så har alla fall jag ingen lust att betala 1000kr/år om jag inte behöver, beroende på arbetet såklart.
Tittar man på lite längre sikt så kan ju de kronorna investerade i en indexfond istället ge 50000kr om 20 år.

men behöver man ha det som ett halvtidsjobb hemma så håller jag med om att det inte är värt det.
Ja, men även att ha det kyligt i bostaden på kvällarna och sakna varmt vatten i väntan på att lågtariffen kommer efter midnatt har det ett värde att slippa. Jag betalar gladeligen 1000kr per år för att slippa den obekvämligheten.

Det är ju högtariff typ 18 timmar per dygn.

Många verkar tro att om man tex sparar 10% av elkostnaden om man minskar priset från elleverantören med 10%, men så är det ju inte.

Minskar man kostnaden från elleverantören(tex Tibber) med 10% så sparar man bara ca 5% av den totala elkostnden (inkl nätavgift etc).

Nissens Nissens skrev:
Ja, men även att ha det kyligt i bostaden på kvällarna och sakna varmt vatten i väntan på att lågtariffen kommer efter midnatt har det ett värde att slippa. Jag betalar gladeligen 1000kr per år för att slippa den obekvämligheten.

Det är ju högtariff typ 18 timmar per dygn.

Många verkar tro att man sparar 50% av elkostnaden om man minskar priset från elleverantören med 50%, men så är det ju inte.

Minskar man kostnaden från elleverantören(tex Tibber) med 10% så sparar man bara ca 5% av den totala elkostnden (inkl nätavgift etc).
ja alla är vi olika.
Min värmepump sköter det där själv, har inte varit brist på varmvatten eller värme någon gång faktiskt, trots stor familj, snarare blir det någon grad varmare än inställt under dagen, som en buffert skulle man nog kunna säga. Sedan ska jag ärligt säga att jag inte har en aning om jag spar något alls mot att inte ha funktionen i pumpen aktiverad. Jag har försökt fråga nibe men de har inte heller något bra svar på det. Men eftersom det inte stör komforten hos oss så kör jag med den funktionen aktiverad.

sedan är det absolut så som du skriver, jag tror man inbillar sig att besparingen är högre än den egentligen är. Jag hade gärna sett en funktion hos Tibber där man kan jämföra vad man betalat för elen istället för vad man förbrukar i förhållande till andra liknande bostäder. Då får man ju ett riktmärke för om man använder elen smart eller inte.

vad är största anledningen till att du har Tibber?

@kjork Vilken påverkningsgrad har du inställd på Nibe'n?

När elpriset var negativt i förra veckan fick vi det väldigt varmt på tidig morgon men f.ö tycker jag att det fungerar ganska bra. I Nibes grafer är det tydliga svackor vid de tidpunkter där elens pristoppar brukar ligga. Sedan hur stor ekonomisk inverkan det faktiskt gör för oss vet jag inte.

G gmanhem skrev:
@kjork Vilken påverkningsgrad har du inställd på Nibe'n?

När elpriset var negativt i förra veckan fick vi det väldigt varmt på tidig morgon men f.ö tycker jag att det fungerar ganska bra. I Nibes grafer är det tydliga svackor vid de tidpunkter där elens pristoppar brukar ligga. Sedan hur stor ekonomisk inverkan det faktiskt gör för oss vet jag inte.
jag har fabriksinställningarna aktiverade på både värme och varmvatten. Håller med om att temperaturen är högre på morgonen men antar att det är tanken, då slipper den ju jobba med värmen under dagen då det är dyrt. Men är osäker på hur jag får fram om det faktiskt ger en besparing, den jobbar ju hårdare under de billiga tiderna.

Nissens
K kjork skrev:
ja alla är vi olika.
Min värmepump sköter det där själv, har inte varit brist på varmvatten eller värme någon gång faktiskt, trots stor familj, snarare blir det någon grad varmare än inställt under dagen, som en buffert skulle man nog kunna säga. Sedan ska jag ärligt säga att jag inte har en aning om jag spar något alls mot att inte ha funktionen i pumpen aktiverad. Jag har försökt fråga nibe men de har inte heller något bra svar på det. Men eftersom det inte stör komforten hos oss så kör jag med den funktionen aktiverad.

sedan är det absolut så som du skriver, jag tror man inbillar sig att besparingen är högre än den egentligen är. Jag hade gärna sett en funktion hos Tibber där man kan jämföra vad man betalat för elen istället för vad man förbrukar i förhållande till andra liknande bostäder. Då får man ju ett riktmärke för om man använder elen smart eller inte.

Ja, jag använder greenely appen för att göra jämförelser, kan rekommendera den, den ger en hyfsad bild av hur man ligger till. Man ger dem tillstånd att läsa av förbrukningen hos nätleverantören bara, de får även historik. :)

Min största anledning till att skaffa Tibber var dels nyfikenhet, men också att jag skaffade en elhybridbil.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag använder greenely appen för att göra jämförelser, kan rekommendera den, den ger en hyfsad bild av hur man ligger till. Man ger dem tillstånd att läsa av förbrukningen hos nätleverantören bara, de får även historik. :)

Min största anledning till att skaffa Tibber var dels nyfikenhet, men också att jag skaffade en elhybridbil.
Jag fattar faktiskt ärligt talat inte varför du kommenterar alls? Inget illa menat, men låter som att du själv inte vill använda Tibber så då förstår jag inte varför du är här...
Missar helt meningen och poängen ned dina kommentarer och frågor!

Det är väl uppenbart att folk antingen väljer yibber gör att försöka spara, eller för att de är nytt och tekniskt annorlunda ned samverkande produkter. Sen om de visar sig spara väldigt lite eller sådär, är ju verkligheten. Jag tycker inte ens 1000kr ät mycket att spara, så ha vi lever säkert i olika ekokomier!
Jag tror väldigt lite på sparpotentialen, varken gör mig dig eller någon annan, men de är väl fritt fram att prova? Många lämnar ju tibber det är ju tydligt här, det är nog inte möjligt att spara stora belopp men samtidigt är det ju relativt vad det är vem men frågar.

Sen kostar de flesta köp så mycket att du tar lång tid att få tillvsks pengarna, spelar ingen roll om de gäller en automatiserade pryl eller så extremt som solceller eller elbilar. Ändå till trots väljer folk de hår mycket dyrare alternativen och onödiga köpen, så vem är du eller jag att döma och ifrågasätta allt det?

Nu är det slutdividerst från mitt håll

K kjork skrev:
ja alla är vi olika.

Kolla offpeak.se, den jämför ju lite om man nyttjar tibber på rätt sätt ...

Enligt offpeak ligger vi ~8% under ett viktat spotpris. Hur ligger ni till?

En dealbreaker för mitt framtida ”Tibbrande” kommer nog vara detta med hur smartladdning och dess pris fungerar.

Laddar jag tex ”smart” inatt för ordinarie pris 10öre/kWh.
Frågan är då om jag betalar 5öre/kWh eller halva snittet för månaden tex 38öre/kWh…

Verkar ju isf ovärt att smartladda. Chatten tyvärr stängd idag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.