Finns egentligen även förmån för användning av firmans släp?

H hempularen skrev:
Men om du kör över 3000 mil i tjänsten, så får du ju dessutom reducerat förmånsvärde på bilen.
Än så länge iaf... även det vill dom vad jag förstått ta bort.

S StevieGee skrev:
Ja det finns mycket många namn på detta fenomen. Och det sammanfattas bra ovan.
På vårt företag så är majoriteten beroende av bilen och har dessutom mycket utrustning i bilarna.
De flesta kör över 1500 mil per år och många kör över 3000.
Själv snittar jag ca 3500 mil per år.
Vi är också begränsade från företaget att vi enbart får köra 1500 mil per år privat.

På detta betalar vi skatten på förmånsvärdet. Dock blir jag lite bestört över det senaste förslaget från 5 procentspartiet som förväntas träda i kraft vid halvårsskiftet alternativt nästa årsskiftet. Detta innebär en höjning på 30-60% av förmånsvärdena.
Inte särskilt kul för den som är beroende av bilen i tjänsten. Kan dock förstå förslaget för den som använder det för löneväxling.
Ett bättre förslag hade ju varit att om man kan visa att man är beroende av bilen i tjänsten så får man inte denna skatteökming. Hur är man då beroende av bilen? Stort utrustningskrav (blir ju dock lite subjektivt). Kör exempelvis över 1500 mil per år (går ju enkelt att mäta).
Instämmer till fullo. De som verkligen behöver bilen i sin tjänst bör ha andra skatteregler att förhålla sig till. Frågan är bara hur det ska bedömas på ett (hyfsat) rättvist sätt.

Ingen som kan förklara hur brutto- och nettolöneavdrag fungerar i detalj? Kan företaget besluta om detta ska användas och i så fall även fritt bestämma hur stort avdraget ska vara?

H hempularen skrev:
Men om du kör över 3000 mil i tjänsten, så får du ju dessutom reducerat förmånsvärde på bilen.
Som sagt. Det är nog bara en tidsfråga innan även det är bortplockat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.