C cpalm skrev:
Är det överhuvudtaget intressant med förmånsbil med de nya skattesatserna?
Förmånsbil kostar en spottstyver jämfört med att äga bilen själv, även efter 1 april.

En Passat GTE LADDHYBRID 2021 kostar t ex 2 317 kr per månad inkl skatt, försäkring mm. Det är en kraftig höjning då den om den registreras månaden innan endast kostar 1 4445 kr per månad (vid 50% marginalskatt). Att köpa den privat kostar säkert 7-8 tkr i månaden.

Tur för tjänstebilsåkarna att MP-politikerna inte kan räkna.
 
C
B Boende45 skrev:
En Passat GTE LADDHYBRID 2021 kostar t ex 2 317 kr per månad inkl skatt, försäkring mm.
Hur räknar du då? Om du bryter ner det?
 
Detta att ha ”drivmedelförmån” är väl i bästa fall kostnadsneutralt för båda parter, men väldigt struligt. Det skattemässigt korrekta upplägget (iallafall för några år sedan, sist jag kollade), att du räknar ihop månadens totaladrivmedelsbetalningar, och om du då har ex 30% privata mil, så skall du bli förmånsbeskattas för 30% plus 25% av kostnaden. De extra procenten beror på att företaget kan dra av momsen, även på den privata förbrukningen.

Om du istället själv står för allt drivmedel, så kan du skattefritt få ut 9,5 kr per mil du kör i tjänsten, oavsett verklig kostnad. Den summan räcker definitivt om du kör på el, och den räcker även för de flesta normala bränslrdrivna bilar. Mycket enklare att administrera. Och på det sättet blir det ingen förmånsbeskattning (annat än för själva bilen).
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Förmånsbil kostar en spottstyver jämfört med att äga bilen själv, även efter 1 april.

En Passat GTE LADDHYBRID 2021 kostar t ex 2 317 kr per månad inkl skatt, försäkring mm. Det är en kraftig höjning då den om den registreras månaden innan endast kostar 1 4445 kr per månad (vid 50% marginalskatt). Att köpa den privat kostar säkert 7-8 tkr i månaden.

Tur för tjänstebilsåkarna att MP-politikerna inte kan räkna.
inte du heller verkar det som :crysmile:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Jag valde en Id4, förmånsvärdet landar nånstans runt 3700kr tror jag om jag är rätt informerad, så 1800-1900kr kostar den mig i skattade pengar, lite billigare än nuvarande insignia som har förmånsvärde på ca 4500kr. TCO kalkylen blir mer eller mindre samma för företaget men insignia kostade ~350k kontra ~500k för id4. Med milersättning för tjänste mil och nuvarande ersättning så räknar jag med att det blir betydligt billigare än nuvarande diesel som drar 0,75L/mil. Privatmilen speciellt kommer bli billiga om jag laddar hemma, ca 4,5kr milen kontra nuvarande 11,5kr. Sen inbillar jag mig att det är trevligare att åka elbil kontra diesel. Diesel har jag aldrig gillat, smattrar och låter nått förbannat och kräver tillsatsvärme så fort det är under -10c typ och snåla är de sällan på soppan. Men samtidigt har aldrig bensin vart ett alternativ med mitt körmönster, elbil är inte 100% heller men bör nog klara 75% av alla körning utan att snabbladda. I slutänden är det kostnaden och slippa diesel snurret som avgör.
 
H hempularen skrev:
Detta att ha ”drivmedelförmån” är väl i bästa fall kostnadsneutralt för båda parter, men väldigt struligt. Det skattemässigt korrekta upplägget (iallafall för några år sedan, sist jag kollade), att du räknar ihop månadens totaladrivmedelsbetalningar, och om du då har ex 30% privata mil, så skall du bli förmånsbeskattas för 30% plus 25% av kostnaden. De extra procenten beror på att företaget kan dra av momsen, även på den privata förbrukningen.

Om du istället själv står för allt drivmedel, så kan du skattefritt få ut 9,5 kr per mil du kör i tjänsten, oavsett verklig kostnad. Den summan räcker definitivt om du kör på el, och den räcker även för de flesta normala bränslrdrivna bilar. Mycket enklare att administrera. Och på det sättet blir det ingen förmånsbeskattning (annat än för själva bilen).
9,5kr gäller bensin, diesel är 6,5kr milen, svårt att drifta nån form av suv eller större kombi för dessa summor. En golfklass kanske går +-0. Jag får även 12,8kr/mil som det skattas på så med min nuvarande dieselbil går jag nån kr plus per mil i tjänsten, med 6,5kr/mil hade jag dock gått minus för varje mil. Hade säkert även gått minus med en bensinbil om den inte hade vart väldigt snål.
 
C cpalm skrev:
För min del ligger förmånsvärdet på ganska precis samma summa som motsvarande privatleasing.
Jag kanske missförstår dig men i det fallet blir väl förmånsbilen mycket billigare? Du betalar ju inte förmånsvärdet.
 
C
W witten skrev:
Jag kanske missförstår dig men i det fallet blir väl förmånsbilen mycket billigare? Du betalar ju inte förmånsvärdet.
Jo, men så kan man ju inte räkna. Ovanpå på detta skall ju företaget betala bilen också.
Den fundamentala tanken med ett förmånsvärde är ju att förmånsvärdet skall motsvara, tja, marknadsvärdet av förmånen. Inte att skatten på förmånsvärdet skall motsvara marknadsvärdet på förmånen som man nu resonerar från politiskt håll, inte minst MP.

Dessutom talar vi här om en 5+ år gammal bil med maximal åldersnedsättning av förmånsvärdet. Marknadsvärdet för en sådan bil är ju avsevärt lägre än nypriset.
 
C cpalm skrev:
Jo, men så kan man ju inte räkna. Ovanpå på detta skall ju företaget betala bilen också.
Den fundamentala tanken med ett förmånsvärde är ju att förmånsvärdet skall motsvara, tja, marknadsvärdet av förmånen. Inte att skatten på förmånsvärdet skall motsvara marknadsvärdet på förmånen som man nu resonerar från politiskt håll, inte minst MP.

Dessutom talar vi här om en 5+ år gammal bil med maximal åldersnedsättning av förmånsvärdet. Marknadsvärdet för en sådan bil är ju avsevärt lägre än nypriset.
Som anställd är det väl precis så man ska räkna? Förutsatt att du inte får en högre lön om du avstår förmånsbilen...

Kör du eget eller att det ska vara kostnadsneutralt för bolaget är det ju en helt annan potatis...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
C
P PurreP skrev:
Som anställd är det väl precis så man ska räkna? Förutsatt att du inte får en högre lön om du avstår förmånsbilen...
Nej! Självklart måste man som anställd se förmånsbilen som en del av lönen.
Det är inte ovanligt att denna koppling är väldigt direkt på så sätt att den anställde får betala företagets kostnader för förmånsbilen med ett nettolöneavdrag. För dessa är ju matematiken enkel och uppenbar.

Om just din arbetsgivare inte vill ge högre lön till den som avstår förmånsbil är det en annan sak.
 
C cpalm skrev:
Nej! Självklart måste man som anställd se förmånsbilen som en del av lönen.
Det är inte ovanligt att denna koppling är väldigt direkt på så sätt att den anställde får betala företagets kostnader för förmånsbilen med ett nettolöneavdrag. För dessa är ju matematiken enkel och uppenbar.

Om just din arbetsgivare inte vill ge högre lön till den som avstår förmånsbil är det en annan sak.

För de som har "tjänstebil" så har man normalt inte några löneavdrag, exempelvis om du är säljare eller liknande. Här kan man ofta inte välja bort bilen då du förväntas åka med en bil som uppfyller en viss image och även eventuellt brandad.

Om du har "personalbil", kostnadsneutral för bolaget, så är det länge sen det var en bra affär då man ofta får bruttoavdrag och man förlorar pension osv...
 
C
P PurreP skrev:
För de som har "tjänstebil"
Exakt, i dagligt tal gör man ofta den distinktionen. Både tjänstebilar och personalbilar är dock förmånsbilar ur ett skattemässigt perspektiv.
 
Det är vanligt att blanda ihop begreppen tjänstebil och förmånsbil. Jag har alltid haft det som kallas "förmånsbil". Sedan kan man diskutera om ordet "förmån" är så särskilt rättvist beskrivande. Tidigare var det nog så, men mer tveksamt nuförtiden. I tidigare jobb var det verkligen en förmån för mig eftersom jag kunde ha en stor och ny bil till en relativt låg peng i förhållande till om jag skulle köpa exakt samma bil privat. Jag var vid den tiden inte i ett väldigt stort behov av bilen i tjänsten (åkte mest till flygplatsen), men den ingick så att säga som en extra förmån i just den rollen/tjänsten jag hade. Numera så behöver jag verkligen bilen i tjänsten.

Tjänstebil är ett samlingsbegrepp för alla bilar som erbjuds anställda i jobbet. I dagligt tal används tjänstebil lika ofta för en bil som enbart får köras i jobbet som för en bil som även får användas privat. Men det finns tydliga skillnader.

En tjänstebil är avsedd att enbart användas i tjänsten, privat körning är begränsad till max. 10 mil vid högst 10 tillfällen per år. Om man kör mer än så kan man bli straffbeskattad.

En tjänstebil som "förmånsbil" får även användas privat, men då ska den anställde betala förmånsskatt. Förmånsskatten är avhängig bilens förmånsvärde. Betalar företaget bränsle räknas det som en löneförmån och som förare/anställd får man betala skatt (drivmedelsförmån).

Sedan finns det också något som kallas "personalbil", men det tror jag inte är vidare förmånligt för den anställde.

Ungefär så tror jag man kan förklara det :)

Däremot undrar jag lite över detta med netto- och bruttolöneavdrag. Då syftar man inte specifikt på den nettoinkomstsänkning som ett förmånsvärde bidrar till när detta läggs på toppen av lönen? Är det istället specifika avdrag (t ex "- 2000 kr) på lönespecen för att företaget ska kunna täcka vissa kostnader? Jag hade ett nettolöneavdrag får många år sedan och totalt sett tillsammans med förmånsvärdet så blev det ganska dyrt att ha den bilen. Numera och sedan flera år tillbaka har jag endast ett förmånsvärde som läggs på toppen av lönen. Är det detta som kallas bruttolöneavdrag tro?

Kanske lite out of topic... :whistle:
 
Ja det finns mycket många namn på detta fenomen. Och det sammanfattas bra ovan.
På vårt företag så är majoriteten beroende av bilen och har dessutom mycket utrustning i bilarna.
De flesta kör över 1500 mil per år och många kör över 3000.
Själv snittar jag ca 3500 mil per år.
Vi är också begränsade från företaget att vi enbart får köra 1500 mil per år privat.

På detta betalar vi skatten på förmånsvärdet. Dock blir jag lite bestört över det senaste förslaget från 5 procentspartiet som förväntas träda i kraft vid halvårsskiftet alternativt nästa årsskiftet. Detta innebär en höjning på 30-60% av förmånsvärdena.
Inte särskilt kul för den som är beroende av bilen i tjänsten. Kan dock förstå förslaget för den som använder det för löneväxling.
Ett bättre förslag hade ju varit att om man kan visa att man är beroende av bilen i tjänsten så får man inte denna skatteökming. Hur är man då beroende av bilen? Stort utrustningskrav (blir ju dock lite subjektivt). Kör exempelvis över 1500 mil per år (går ju enkelt att mäta).
 
Men om du kör över 3000 mil i tjänsten, så får du ju dessutom reducerat förmånsvärde på bilen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.