Hej,

Någon som har 20x20 klinker i duschörnans utrymme?
Fungerar avrinning mot brunn bra?

Badrummet ska renoveras strax och valt 20x20 klinker över hela golvet för jag tycker det är snyggare om det är samma i hela badrummet. Enligt badrumsrenoverarna och andra källor så är 20x20 max för att få acceptabelt fall på golvet utan att kuvertskära klinkers runt brunn.

Men vi har ju alla olika preferenser vad som är ”acceptabelt”, vill inte ha pölar utanför duschörnan.

En fundering är att möjligtvis använda Unidrain hörnbrunn om det skulle va enklare att få ett bra fall mot dn än mot vanlig golvbrunn.

Någon som har haft problem med 20x20?

Vi, liksom många andra har 20x20 i duschen och det fungerar bra i de allra flesta fall.

• Gilla
Badrumsrenovering18
  • Laddar…
LarsSvensson80
La nyss 22x22 i dusch utan kuvert läggning med godkännt fall och fogsprång mot vanlig golvbrunn. Avriningen fungerar utmärkt.

• Gilla
Badrumsrenovering18
  • Laddar…
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
La nyss 22x22 i dusch utan kuvert läggning med godkännt fall och fogsprång mot vanlig golvbrunn. Avriningen fungerar utmärkt.
Tackar för svar alla.

Då får jag hoppas att den som ska lägga golvet får till det ordentligt med 20x20 också.
Nu fick jag en sak till att googla, nämligen ”fogsprång”, ny term för mig :)

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
T
Skulle säga att 20x20 är för stort för att få ett bra fall, det blir garanterat fogsprång på ett par plattor. Lägger personligen max 15x15 i dusch men helst 10x10 eller mindre.

T tank77 skrev:
Skulle säga att 20x20 är för stort för att få ett bra fall, det blir garanterat fogsprång på ett par plattor. Lägger personligen max 15x15 i dusch men helst 10x10 eller mindre.
Ok. Tack.
Tål att funderas på uppenbarligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.