Byggahus.se

NEXA WMR-3000 Trapp - hur koppla?

1. Affemannen
    Medlem Nivå 1
    Håller på att koppla in Nexa WMR-3000 bakom en 6+6 brytare men har fastnat och skulle behöva hjälp med hur man ska tänka.

Eftersom ena delen (knappen) av brytaren är kopplad direkt med en tändtråd till lampan så var det inga problem då den kopplades till O1 och S1 till brytarens tändutgång.

Men andra delen är en trappkoppling, så där går två ledare (1 st grön och 1 st gul) till en 6/1 brytare.

Inser att det kanske varken är den gröna eller den gula som ska in på S2 på nexan, men känns inte rätt att det är fasen (bruna) som ska dit heller.

Har här utgått från ett kopplingschema och ändrat.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    temp2.png

Har inte ritat in lampan för krets 1 (6+6) då jag inte förstår hur det är kopplat.
    Vad är det som tänder lampan i krets 1?

Manual Nexa
    https://nexa.se/wp-content/uploads/2019/07/WMR-3000_manual.pdf

Tacksam om någon kan sprida ett ljus över detta.

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du har rätt i att det varken är den gröna eller gula, utan det är förhoppningsvis den tråd som är ansluten till "pil in". Men då måste du först bekräfta att det är tändtråden, dvs att den ledaren går till lampan. Om det är som du ritat, brun fast fas ansluten till båda "pil in" på strömbrytaren till vänster så går det inte. Då behöver pucken placeras bakom strömbrytaren till höger och kopplas in på tråden ansluten till "L" där. Du behöver två puckar i så fall.

• Laddar…
  3. Affemannen
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket för svaret.
    Då tror jag att tändtråden är i den högra 6/1 strömbrytaren. Och att jag behöver en till puck där.
    temp3.JPG

Ska bryta strömmen ikväll och undersöka.

4. Affemannen
    Medlem Nivå 1
    Det var så som beskrevs i tråden, tändtråden var i andra brytaren.
    Dock så uppkom ett annat problem när jag skulle skruva tillbaka brytaren.
    temp5.JPG

Fick inte plats med allt bakom, fattades några mm. Så nu har jag bytt till en Qubino Flush 2 relay.
    Förhoppningsvis går det få plats med den, då den är ganska mycket mindre.