Hej,
Behöver akut hjälp med kombinationen Homeassistant + RFXtrx433 - WMR-1000 (Nexa).
Jag fattar inte hur jag ska kunna trigga denna att ge mig sitt Id och kunna få det i "unused devices".
Någon som kan hjälpa mig med hur jag kan få in den brytaren till min HA?
Den fungerar för jag hade den med Domoticz men där var det ett annat sätt att hitta device.
Mycket tacksam för hjälp!
 
Hej
Har du lagt in provat att under kapitlet sensor ange nedan samt rfxtrx med olika usb-portar ?
Sedan krävs en sändare för att trigga rftrx

#sensor:
- platform: rfxtrx
automatic_add: true

light:
- platform: rfxtrx
automatic_add: true

cover:
- platform: rfxtrx
automatic_add: true

switch:
platform: rfxtrx
automatic_add: true

rfxtrx:
device: /dev/ttyUSB0
 
Vet ej om jag riktigt förstår din fråga, men en WMR-1000 eller någon annan 433-mottagare har inga inprogrammerade ID-koder från fabrik.
Den snappar bara upp en utsänd kod och lagrar den i sitt minne när inlärningsläget är aktivt.
 
Ja det är det som är problemet....
E etompau skrev:
Vet ej om jag riktigt förstår din fråga, men en WMR-1000 eller någon annan 433-mottagare har inga inprogrammerade ID-koder från fabrik.
Den snappar bara upp en utsänd kod och lagrar den i sitt minne när inlärningsläget är aktivt.
Precis - det är det som är problemet..
Eftersom inte HA kan skicka ut "learning code" eller vad det heter som genererar ID-koden förstår jag inte hur jag ska få min HA med RFXtrx att fatta min WMR-1000 learning code?
- alltså hur hittar jag ID-koden så jag kan lägga in den i min confuguration-fil?
 
"Learning code" är bara en valfri huskod/enhetskod som skickas med ett on-kommando.
 
Ja - det funkade bra i Domotocz när jag hade en knapp att trycka på "learn" - typ.
Men i HA hittar jag ingen sådan funktion - alltså hur skickar jag ut learn i HA?
Det är nog det som är problemet.
 
Kan du inte bara skicka ett on-kommando? "learn" är bara ett on-kommando.
Har ej själv HA så svårt att ge mer konkreta råd...
 
E etompau skrev:
Kan du inte bara skicka ett on-kommando? "learn" är bara ett on-kommando.
Har ej själv HA så svårt att ge mer konkreta råd...
Det är det jag vill göra så du har helt rätt - men jag vet inte hur jag gör detta i Homeassistant..
Så jag hoppas någon kan lära mig och andra det :)
 
Jag tror att du behöver en extern sändare för att lyckas
Jag hade tidigare domoticz men har bytt till HA ,funktionen för 433 är sämre i HA men det väger ändå över till HA då det finns flera andra bra funktioner.
Ett alternativ är att behålla "äldre" system så som RFXtrx i domoticz
 
hejsan jag har en hallonpaj med domoticz + rfxtrx433 som jag har haft classes wt450H installerat på tidigare
nu tänkte jag få igång den igen men jag får inte till det med givarna
tar gärna tips hur man installerar dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.