R
I sådana här lägen är det en fördel om man förklarar exakt VAD det är man vill göra. Då finns det ju chans att få alternativa förslag som kanske är bättre än vad man själv snöat in på.

Nexas 433Mhz-produkter är sällan den bästa lösningen, även om de haft potentialfritt relä på 10A :)

J janne491 skrev:
Tack! Vad tror du om denna ( lite billigare)?
[länk]
Saknar nollgenomgång detektion också? Kika på tme.eu kan finnas billigare där med

R RoAd skrev:
I sådana här lägen är det en fördel om man förklarar exakt VAD det är man vill göra. Då finns det ju chans att få alternativa förslag som kanske är bättre än vad man själv snöat in på.

Nexas 433Mhz-produkter är sällan den bästa lösningen, även om de haft potentialfritt relä på 10A :)
Ok du har helt rätt!! Bara det att så fort man pratar laddning av hybridbilar blir det så mycket synpunkter! Jag laddar via enfas uttag, och vet om att man inte bör ladda via skarvkabel etc etc, Jag laddar via en fas i en trefashandske med tilledningar direkt från elmätaren med 6 kvmm area.
Mitt intresse är egentligen logiken - jag torrtestar en logik som mäter ingående/utgående effekt på aktuell fas från leverantören med lågpassfiltrering och hysteres för att ge så få till/frånslag som möjligt. Tanken är tillslag när solen går upp och laddning i 5 timmar efter det. Jag kan ställa in så den slår av vid allför mulet väder, men detta bör inte kunna ske annat än i undantagsfall, dvs om jag inte ska använda bilen den dagen...
En av fördelarna med NEXA (eller motsvarande) är att om det är mulet på morgonen, och jag behöver bilen, kan jag slå på laddningen med en fjärrkontroll. En annan kan väl vara att relätillslag sker på avstånd och stör inte logiken så mycket som om man monterar reläet i samma låda.
Jag tänker mig att det hela kan ge vinst sommarhalvåret - resten av tiden pluggar jag förstås in bilen direkt.
Och vinsten är inte det viktiga - utan grejen att få det hela att funka :-)

R
J janne491 skrev:
Ok du har helt rätt!! Bara det att så fort man pratar laddning av hybridbilar blir det så mycket synpunkter! Jag laddar via enfas uttag, och vet om att man inte bör ladda via skarvkabel etc etc, Jag laddar via en fas i en trefashandske med tilledningar direkt från elmätaren med 6 kvmm area.
Mitt intresse är egentligen logiken - jag torrtestar en logik som mäter ingående/utgående effekt på aktuell fas från leverantören med lågpassfiltrering och hysteres för att ge så få till/frånslag som möjligt. Tanken är tillslag när solen går upp och laddning i 5 timmar efter det. Jag kan ställa in så den slår av vid allför mulet väder, men detta bör inte kunna ske annat än i undantagsfall, dvs om jag inte ska använda bilen den dagen...
En av fördelarna med NEXA (eller motsvarande) är att om det är mulet på morgonen, och jag behöver bilen, kan jag slå på laddningen med en fjärrkontroll. En annan kan väl vara att relätillslag sker på avstånd och stör inte logiken så mycket som om man monterar reläet i samma låda.
Jag tänker mig att det hela kan ge vinst sommarhalvåret - resten av tiden pluggar jag förstås in bilen direkt.
Och vinsten är inte det viktiga - utan grejen att få det hela att funka :)
Aha. Kul projekt. Men jag är inte säker på om jag helt förstår hur du tänkt implementera det. Du säger fjärrkontroll, men det är egentligen en arduino som ska styra den? Så att det är just nexa, och att det är en handhållen fjärrkontroll är oviktigt?

Jag hade nog skippat nexan i detta fallet för den har inte återkoppling vilket gör att du aldrig kan vara säker på om den är av eller på. Jag hade valt en https://shop.shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-home-automation-1#51 så kan man se laddströmmen också.

Sedan beror det på vilka möjligheter arduinon har att kommunicera. Antingen kopplar du upp den på wifi precis som shellyn och styr den med http-anrop, eller så får du pussla ihop något med exempelvis shelly i3 https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-i3/ vilket inte borde vara svårare än att "hacka" en nexa-fjärr.

Vad är syftet att de är en arduino som ska styra? Är det en smart hem lösning ?

Jag blev avråd av min elektriker att använda reläkort och andra egna lösningar då de saknar CE märkningen, korrekt avsäkring osv. De kunde skapa otroliga problem vid eventuell brand

Hans tips var att köpa puckar då de är så pass billiga nu och de är avsedda för fast installation och har ce märkningen

R RoAd skrev:
Aha. Kul projekt. Men jag är inte säker på om jag helt förstår hur du tänkt implementera det. Du säger fjärrkontroll, men det är egentligen en arduino som ska styra den? Så att det är just nexa, och att det är en handhållen fjärrkontroll är oviktigt?

Jag hade nog skippat nexan i detta fallet för den har inte återkoppling vilket gör att du aldrig kan vara säker på om den är av eller på. Jag hade valt en [länk] så kan man se laddströmmen också.

Sedan beror det på vilka möjligheter arduinon har att kommunicera. Antingen kopplar du upp den på wifi precis som shellyn och styr den med http-anrop, eller så får du pussla ihop något med exempelvis shelly i3 [länk] vilket inte borde vara svårare än att "hacka" en nexa-fjärr.
Hej, tack för ditt svar! Till dom NEXA produkter jag har erfarenhet av kan man ha hur många fjärrkontroller som helst.Jag tänker mig att Arduinon utgör en fjärrkontroll och att jag kan utnyttja en vanlig NEXA fjärrkontroll parallellt. Fallet jag behöver det är när Arduino INTE slagit på strömmen och att jag då gör det manuellt via fjärrkontrollen.
Att få återmatning på tillslagen ström kan inte vara något större problem. Jag kan tex titta i mobilen (som har kontakt med bilen) hur långt laddningen kommit. Glömmer jag nån gång får jag väl köra på bensin :-)
Försökte kolla i din länk, men kom inte nånstans där jag kunde koppla till problemet?

K Knight skrev:

Jag blev avråd av min elektriker att använda reläkort och andra egna lösningar då de saknar CE märkningen, korrekt avsäkring osv. De kunde skapa otroliga problem vid eventuell brand

Hans tips var att köpa puckar då de är så pass billiga nu och de är avsedda för fast installation och har ce märkningen
K Knight skrev:

K Knight skrev:

Hej! Ja det är en "smart" hemlösning. Grejen är att ha kontroll och slippa en massa appar som andra har kommit på och som inte passar det jag vill göra. Det finns redan färdiga laddstolpar som tar hänsyn till solel, men (app-) kontrollen av dem verkar bökig.
Om man tittar på NEXA förslaget Nexa MSOR-3500 - är inte den utrustningen CE-godkänd?
Det är ju den enda kontakten med 230-voltsnätet jag har.

Jag har använt arduino med 433 MHz sändarmodul
https://components101.com/modules/433-mhz-rf-transmitter-module
för att slå av/på nexabrytare. Det har fungerat bra med den begränsningen att man inte vet om man lyckades med till/frånslaget. Det jag gjort för att gardera mig är att skicka flera gånger, t.ex var 10:e sekund under 1 min.

• Gilla
janne491
  • Laddar…
Hej alla! Lite nya men väldigt besläktade projekt:
Min arduino-utrustning är en hemmagjord 'smart home' lösning som tar insignaler från solpanel (en strömclamp på ingående nätledning) och en utrusting ("Ohmigo") som meddelar elpriser. Den sitter nära elcentralen och med den styr jag saker i källaren (tex handdukstork, avfuktare, torktumlare.). Output är alltså endast en till/från signal; när elen ska slås på eller ifrån. Logiken fungerar utmärkt!
Eftersom det är långt avstånd mellan elcentral och källare använder jag utrustning från NEXA: En WBT-912 batteridriven inbyggnadssändare och vanliga NEXA mottagarpluggar i källaren. Problemet är att det går 'sådär' ; till- eller frånslag missar ganska ofta. NEXA har då en signalförstärkare LEST-701 som jag inköpt. Det visade sig vara allehanda problem att använda den till WBT-912, och enligt NEXAs hemsida framgår det också att förstärkaren bara är till för NEXA fjärkontroller.
LEST-701 förbättrar förbindelsen något men speciellt frånslag missar ganska ofta. Vad jag skulle vilja av forumet är att få förslag på någon alternativ utrusning jag kan använda.

Rent krasst så brukar 433 MHz-prylar ge den längsta förbindelsen, då utan några förstärkare eller mesh-länkning.

Dock kan nexa-mottagarna vara lite känsliga och mottagningen påverkas av ansluten nätkabel, hur den ligger i närheten och runt mottagaren, speciellt då vid större avstånd.

LEST-701 ska funka OK med signaler från en WBT-912, som i princip är samma som från en fjärrkontroll.

Kan du inte testa lite olika läge för WBT:n?

Annars finns det ex. Z-waveprylar som kan direktlänkas mot varandra (som med 433) och där det även finns möjlighet att bygga ett "mesh-nät" som länkar signalen för största räckvidd.

E etompau skrev:
Rent krasst så brukar 433 MHz-prylar ge den längsta förbindelsen, då utan några förstärkare eller mesh-länkning.

Dock kan nexa-mottagarna vara lite känsliga och mottagningen påverkas av ansluten nätkabel, hur den ligger i närheten och runt mottagaren, speciellt då vid större avstånd.

LEST-701 ska funka OK med signaler från en WBT-912, som i princip är samma som från en fjärrkontroll.

Kan du inte testa lite olika läge för WBT:n?

Annars finns det ex. Z-waveprylar som kan direktlänkas mot varandra (som med 433) och där det även finns möjlighet att bygga ett "mesh-nät" som länkar signalen för största räckvidd.
Hej och tack för svar!
Jo, jag har testat massor med olika lägen för WBT och till och med fört lite statistik, både med och utan LEST-701 och med olika placering av LEST-701. På 10 till- och frånslagningar har jag inte hittat något läge som funkar 100%. Men som sagt lite bättre med LEST; typiskt 10 % av ON och 20 % av OFF missas.
Eftersom det finns två brytare i WBT har jag funderat på att använda båda (och programmera pluggarna med båda) och ge dom från programmet i sekvens. Men detta känns inte särskilt säkert heller.
Z-wave verkar ju intressant, men verkar kräva controller. Om jag fattar saken rätt vidarebefordrar varje (elansluten) plugg informationen och då kan man bestycka med pluggar hela vägen ner till källaren...? Det känns dock som ett antal livstider innan jag gör förtjänst på elpriset 😆. Men OBS ekonomin i detta är inte det allra viktigaste!

OK. Har själv använt WBT:n i en del olika lösningar, tycker säkerheten för styrning är god. 10 -20 % missar vid 10 styrningstillfälle är inte bra. Kanske dämpas signalen av byggnadsmaterial etc mellan sändare/mottagare?
Ev. ska du verifiera att dina grejor funkar som tänkt när du har ett kort avstånd, kanske 1-2 m mellan sändare och mottagare.

Med Z-wave kan du göra direktassociationer, alltså en mottagare lyssnar direkt på kommandot från en sändare, ingen controller behövs i detta läget.
Ja nätanslutna Z-wave-enheter förlänger signalen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.