Undrar lite över vad det är för skillnad mellan dessa båda produkter egentligen, förutom att WMR-3500 klarar högre effekt?

Verkar väl som att båda kan användas för samma ändamål? T.ex finns det väl inget hinder för att montera en WMR-3500 i takdosan ovanför taklampan?

Just effekten är lite avgörande. Ett schukouttag ska kunna belastas med 16 A, 3600 W. Vanligast är dock 10 och 2300 W. Om du inför begränsningar här behöver du på något sätt förhindra att uttaget belastas mer än vad som är tillåtet, t.ex en märkning vid uttaget. Frågan om man får styra ett uttag med dimmer har varit uppe förr och experterna har sagt ja om uttaget märks typ "dimmerstyrd, max 300 W".

Ok, jag förstår. Min fråga är egentligen om det är OK att göra tvärtom - d.v.s istället för att montera en LCMR-1000 som är avsedd att styra lampor med, så monterar jag en WMR-3500 som egentligen är avsedd att styra uttag med. WMR-3500 är nämligen lite mindre och det är ont om plats i dosan.

Elsäkerhetsmässigt finns inget hinder då märkeffekten bara anger hur stor effekt pucken klarar av att bryta. Jag har inte läst bruxen ifall det finns andra aspekter, det brukar finnas begränsningar i typ av effekt, max antal lysrör etc, men WMR-3500 borde ju inte vara sämre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.