Hej
Jag har en liten fråga. Angående hur man kan koppla nollan.
Till saken är att jag har 2 uttag med separat brunnsständning. (dvs de två stickkontaktsuttagen i varje uttag är separata)
Jag vill nämligen kunna sköta uttagen oberoende av varandra.
Jag har en veranda med 1 fönster på fram och ett på sidan. Jag har 1 uttag under varje fönster och vill kunna stänga av det övre brunnarna på båda om ni förstår vad jag menar.
Hur jag drar fasen e ju inga konstigheter men kan jag dra nollan som jag gjort. Eller måste jag dra en separat nolla från Nexa LCMR-1000??
D blev lite otydliga färger. Men Fasen till är markerat med röd. Fasen från är den grå.
Nollan är blå
Mvh Calle
Jag har en liten fråga. Angående hur man kan koppla nollan.
Till saken är att jag har 2 uttag med separat brunnsständning. (dvs de två stickkontaktsuttagen i varje uttag är separata)
Jag vill nämligen kunna sköta uttagen oberoende av varandra.
Jag har en veranda med 1 fönster på fram och ett på sidan. Jag har 1 uttag under varje fönster och vill kunna stänga av det övre brunnarna på båda om ni förstår vad jag menar.
Hur jag drar fasen e ju inga konstigheter men kan jag dra nollan som jag gjort. Eller måste jag dra en separat nolla från Nexa LCMR-1000??
D blev lite otydliga färger. Men Fasen till är markerat med röd. Fasen från är den grå.
Nollan är blå
Mvh Calle
Redigerat:
Om uttaget matas med fas från en och samma säkring, varav en via strömbrytaren, behöver du inte dra en separat nolla utan kan använda nollan till båda uttagsbrunnarna.
japs den matas ju från samma säkring. Men frågan är ju om Nexa brytaren gör nått med nollan? men den borde väl bryta strömmen via fasen?
Till saken hör det att nexa brytaren la ner sin verksamhet redan efter 3-4 dar. Säkringen är hel. Men den reagerar inte på fjären och den går heller inte att nollställa via knappen på brytaren.
Kan den ha tagit illa vid sig då jag anslutit ett oljefylltelement till det uttaget som inte berörs av brytaren men den delan nollan med??
Mailade dock Elbutik nyss å de skulle skicka en ny
Jag beställer alla mina elpryttlar därifrån å tycker deras service är suverän. Men beställe på fm den ena dagen å har sakerna hemma på em dagen efter.
Till saken hör det att nexa brytaren la ner sin verksamhet redan efter 3-4 dar. Säkringen är hel. Men den reagerar inte på fjären och den går heller inte att nollställa via knappen på brytaren.
Kan den ha tagit illa vid sig då jag anslutit ett oljefylltelement till det uttaget som inte berörs av brytaren men den delan nollan med??
Mailade dock Elbutik nyss å de skulle skicka en ny
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Har en likande fundering (tror jag). Har en utelampa man tänder på ett helt galet ställe och för att slippa dra rör i hela huset tänkte jag ersätta strömbrytaren med en LCMR-1000 jag köpt.
Fast när jag tittar närmare ser jag att kabeln som går ut genom väggen även matar ett eluttag dvs kabeln består av två faser, en nolla och en jord.
Så lampan och eluttaget delar nolla. Vad händer om jag kopplar nollan genom Nexan? bryts eluttaget när jag släcker ljuset? eller bryter Nexan bara på fasen (tändtråden).
Sen blir jag lite tveksam om resistiv last diskussionerna runt dessa strömbrytare. Här kan ju in princip nollan genom Nexan som kopplas till eluttag utsättas för vad som helst. Fasen till eluttaget går dock separat.
Fast när jag tittar närmare ser jag att kabeln som går ut genom väggen även matar ett eluttag dvs kabeln består av två faser, en nolla och en jord.
Så lampan och eluttaget delar nolla. Vad händer om jag kopplar nollan genom Nexan? bryts eluttaget när jag släcker ljuset? eller bryter Nexan bara på fasen (tändtråden).
Sen blir jag lite tveksam om resistiv last diskussionerna runt dessa strömbrytare. Här kan ju in princip nollan genom Nexan som kopplas till eluttag utsättas för vad som helst. Fasen till eluttaget går dock separat.
Nollanslutningarna på nexan ska vara ihopkopplade så uttaget ska inte brytas, men när det är ett eluttag inblandat (så att du kan köra 10/16A max) så är det nog bättre att grena med t.ex. wago, u-båt eller liknande och bara dra en noll-ledare till nexa'n. Då går bara en försumbar ström genom nollan till nexan (den lilla ström som används för att driva elektroniken i nexan).
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Kan man typ "brygga" en nolla direkt i dosan? så nexan ligger parallellt med en nolla. Eller ska man ut med en ny nolla hela vägen till eluttaget?
Alltså, uttaget behöver du inte blanda in överhuvudtaget, mottagaren behöver bara anslutas till nollan på lämpligt ställe, helst med hjälp av en toppklämma som yxis säger. Sedan flyttas bara fas och tändtråd från strömbrytaren till mottagaren.
Klicka här för att svara