Hej!
Jag har tänkt skaffa mig NEXA fjärrströmbrytare, och jag undrar om man ska satsa på de nya med "self learning" eller de gamla hederliga med manuell inställning av kanal och kod. Troligen kommer jag längre fram att vilja kunna styra vissa funktioner med en universalfjärrkontroll (t ex Logitech Harmony), och nånstans har jag sett att vissa då rekommenderar de gamla versionerna. Nån som vet?

Tack på förhand,
Per

Hade båda varianterna i gamla huset. Problemet med self learning är att det är lite jobbigt att veta vilken switch som har vilken adress.

Men de gamla verkar svåra att få tag i.

Kolla in Tellstick om du skall fjärrstyra, kul grej.

Man kan ju göra en "idiotsäkring" också. Dvs skriva adressen med blyerts eller på en lapp på switchen.

Ska man ha ett fåtal spelar det ingen roll men ska du ha många kanaler så vill jag minnas att de bara har 16 oeroende kanaler. De äldre alltså. Kan minnas helt galet så ta det med en nypa salt.

Tänker du satsa seriöst på trådlöst så kolla på FS20 på conrad.se där har du helt andra möjligheter. Tex masterkod/rumskod/gruppkoder osv. Kanalerna räcker garanterat till på detta system. PC interface med programmeringsmöjlighet finns också.

robsarve skrev:
Hade båda varianterna i gamla huset. Problemet med self learning är att det är lite jobbigt att veta vilken switch som har vilken adress.

Men de gamla verkar svåra att få tag i.
Misco har de gamla också, men jag antar att de är på väg ut. Så det blir nog till att satsa på de nya självlärande.

v-g skrev:
Tänker du satsa seriöst på trådlöst så kolla på FS20 på conrad.se där har du helt andra möjligheter. Tex masterkod/rumskod/gruppkoder osv. Kanalerna räcker garanterat till på detta system. PC interface med programmeringsmöjlighet finns också.
FS20 verkar ju riktigt intressant, och även om det är dyrare än NEXA så är det inte så fasligt dyrt. Jag håller på och byta ut element i rummen jag rustar, och där skulle jag gärna ha trådlös termostatreglering. Men om jag förstått det rätt så finns det inga delar för reglering av 400V el-element, utan då får man köra med 230V och stickpropp (och FS20 ST2)?!

Nu planerar jag iofs att installera nytt ventilationssystem med värmeväxlare i huset så fort ekonomin tillåter, och det kommer väl antagligen också att ha nån elektronisk reglering. Finns det några system som kombinerar detta med styrning av annan elektronik i huset också?

FS20 är billigt och som jag ser det väldigt prisvärt. Det finns inte så många delar men med relästyrning så tror jag man kan få till det mesta ändå.

Värmeregleringen verkar mest inriktad mot vattenburet och styrning på varje element. Jag personligen shuntar värmen och har automatik för detta redan så den biten har jag inte lagt energi på.

Men för fläktstyrning kör jag FS20. Har tvåläges fläktar som automagiskt stänger av sig efter en viss tid. Styr detta med två knappar som endera ökar eller sänker farten. Allt detta med bara en reläbox och reostater (eller vad de nu heter som reglerar fläktfarten).

En nackdel är också räckvidden men det finns repeater att köpa. Nexa har EXAKT samma problem så det är inget "unikt" för FS20. Finns ett annat system som jag tänkte ha innan som repeterar automatiskt, men 2000 för en dimmer? Det betalar då fasen inte jag.

Nackdel 2 är egentligen ingen nackdel men lite "dumt" och det är att det bara finns 4 poliga brytare, och för mig som då är sparsam så känns det dumt med oanvända kanaler ;) Iofs finns inbyggnads så man kan använda vanliga återfjädrande men det är inte lika smidigt (man kan ju inte flytta strömbrytaren då).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.