Vi har Nexas fjärrströmbrytare, men skulle vilja byta ut dem mot något som funkar bättre. Problemet med Nexa är att de tappar minnet efter strömavbrott och måste således programmeras om efteråt. Detta är problematiskt eftersom att strömavbrott sker relativt ofta här var vi bor. Finns det något icke-självprogrammerande alternativ där man företrädesvis kan ställa in frekvensen manuellt med en dip switch?

Det är dessa som vi har:
https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/paket/pe3

Vilka modeller är det som du menar tappar minnet efter strömavbrott?
Har använt dessa prylar under många år, men aldrig märkt att de tappar minnet.
Huskoden skrivs in i ett permanent minne i processorn.

Mottagare med kodvred är på väg bort och kan vara svåra att hitta idag.

BigR
Konstigt. Mina ser likadana ut och tappar aldrig minnet. Har tre olika modeller av fjärrbrytare på nexa och dom funkar ypperligt allihop.

Har du varit i kontakt med Nexa?
Är felet reproducerbart? Försvinner inkodad huskod om du tar ut mottagaren från eluttaget och sätter i den igen?

E etompau skrev:
Har du varit i kontakt med Nexa?
Är felet reproducerbart? Försvinner inkodad huskod om du tar ut mottagaren från eluttaget och sätter i den igen?
Nej, har inte varit i kontakt med Nexa. Huskod vet jag inget om, men det funkar på det sättet att efter strömavbrott tänds/släcks två eller flera mottagare från samma knapp fast de innan var programmerade på skilda knappar.

Jag använder Nexas EYCR-2300, där jag vill ha flyttbara mottagare och de har inte tappat minnet hittils. Går strömmen, så minns dom om dom var av eller på innan avbrottet och bridge-enheten lägger sig i fas så snart den vaknat till liv och fått en tidssignal från nätet igen.
Använder många andra av deras (och andra tillverkares produkter), såväl fasta installationer som uttagsmonterade och har inte märkt av minnesproblem.

K kaj123 skrev:
Nej, har inte varit i kontakt med Nexa. Huskod vet jag inget om, men det funkar på det sättet att efter strömavbrott tänds/släcks två eller flera mottagare från samma knapp fast de innan var programmerade på skilda knappar.
Tänk på att mottagarna går in i programmeringsläge vid spänningspåslag. Om du under denna tid trycker på någon av fjärrkontrollens knappar så lagras ännu en ny kod i mottagaren.

E etompau skrev:
Tänk på att mottagarna går in i programmeringsläge vid spänningspåslag. Om du under denna tid trycker på någon av fjärrkontrollens knappar så lagras ännu en ny kod i mottagaren.
Okej, men hur ska man då få på dem efter strömavbrott?

K kaj123 skrev:
Okej, men hur ska man då få på dem efter strömavbrott?
Inget ska behövas göras med mottagarna efter strömavbrott. Men skulle det av någon anledning skickas en kod från ex. fjärrkontroll precis efter strömavbrottet så kan mottagaren lära sig denna kod. Dock är fönstret för upplärning begränsad till ca 5 sekunder.

Testa med att rensa hela minnet i mottagarna (tryck "all off" under upplärningstiden) och börja om på nytt, det är mitt bästa råd.

E etompau skrev:
Det gör inte mina Nexa iallafall, testade i morse får inte dom att gå in i programmerindläge efter strömavbrott.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Det gör inte mina Nexa iallafall, testade i morse får inte dom att gå in i programmerindläge efter strömavbrott.
OK, svårt att svara på varför det blir så. Men mottagare utan programmeringsknapp går in i prog.läge vid spänningssättning.

E etompau skrev:
OK, svårt att svara på varför det blir så. Men mottagare utan programmeringsknapp går in i prog.läge vid spänningssättning.
Finns det mottagare med separat programmeringsknapp? Skulle gärna byta ut dem mot såna. Det är dumt att inlärningsläget går på vid varje spänningssättning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.