Hej
Har precis köpt mig några Nexa WMR-1000 som jag tänkte koppla in. Läste sedan tidigare att man måste ha nollan till dessa och det kolladejag upp. Vid strömbrytaren fanns nolla, fas, jord och tändledare. Insåg sen att strömbrytaren bara är kopplad till fas och från andra ändan går tändledaren upp till lampan. Lampan i taket sitter kopplad till nollan och tändledaren.

Min fråga är kan man koppla in samma nolla till både in och utgången på Nexa strömbrytaren och sedan koppla tändledaren från fas ut på Nexa strömbrytaren till lampan? Eller ska montera ner lampan och montera Nexa strömbrytaren direkt till fas och nolla och sedan fas och nolla till lampan?

Hur menar du när du skriver att du ska koppla samma nolla på både in och utgången?
På ingången ska du ju ha inkommande nolla (från centralen) och på utgången ska ju nollan gå vidare till lampan.

Tror jag gjorde en tanke vurpa där. Ska nog koppla in den under takdosan så att fas och nolla går direkt till Nexan och sedan två nya ledare direkt till lampan.

Men för att utveckla frågan lite. Kommer det bli strul om nollan som sitter intaget kommer eller går till ett vägg uttag också? Jag undrar eftersom Wmr-1000 är till glödljus och är specad till 1000W. Blir det knasigt om nollan delas med ett eluttag där de är sammankopplade till samma 10A propp i elskåpet?

Det är "samma" nolla. Det räcker att ansluta nollan till den ena av "N" anslutningarna på WMR-1000 och bara låta utgången för tändledaren gå vidare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad bra för det underlättar lite. Så har jag förstått det rätt att det är bara att koppla in en fas och nolla på vardera ingång och sedan bara låta tändtråden gå upp till lampan precis som innan.

Men det blir inte tokigt om samma fas och nolla går till ett eluttag? Så effekten från tex dammsugaren går genom Wmr-1000 och den smäller eller börjar brinna för att den bara är specad till 1000W

Andi04 skrev:
Men det blir inte tokigt om samma fas och nolla går till ett eluttag? Så effekten från tex dammsugaren går genom Wmr-1000 och den smäller eller börjar brinna för att den bara är specad till 1000W
Vet inte om jag är 100% på frågan, men brytaren klarar av 1000W genom kretsen. Om samma fas innan kretsen används till något annat belastas inte WMR-1000.

Du har rätt nollan till uttaget skall inte gå genom Nexapucken. Du ska grena av nolledaren med en wago eller dylikt så att du får två kablar. En går direkt till uttaget och en till N,in på nexa pucken. Sen drar du tändtråd till lampan från ut på nexapucken. Utgående nolla till lampan kan du använda befintlig eller koppla till N på Nexapuckens utgång

Och sen min vanliga förmaning. Detta är ett behörighetskrävande arbete.

Andi04 skrev:
Vad bra för det underlättar lite. Så har jag förstått det rätt att det är bara att koppla in en fas och nolla på vardera ingång och sedan bara låta tändtråden gå upp till lampan precis som innan.

Nej, wmr-1000 s ingång ska vara, blir parallellkopplad med ev vägguttag. Då går max ström genom den som är lika med lampans ström. Dvs normalt <100w. Tändtråden går ju till lampan, inte vägguttaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.