Så nu är jag ung och nyutflyttad… och gör såklart extremt korkade val. Skulle montera gardiner men ville ej borra då jag:
1. Inte har slagborrmaskin
2. Inte har erfarenhet eller kunskaper av att borra och montera
3. Inte har vänner eller familj i närheten att anlita
4. Ville undvika hål i väggen pga hyresrätt

Tyckte att monteringslim var en så genialisk idé (det var ju både billigt och enkelt!) och till slut bestämde mig för att limma fast gardinen… tills färgen och gardinen trillade av.

Lesson learned. Använd inte monteringslim för att montera vad som helst på en målad vägg.

Jag är en absolut newbie som precis börjat krypa in i vuxenlivet alldeles ensam. Nu är skadorna så pass små att jag starkt funderar på att försöka lära mig och fixa det själv (om det går) men har ingen som helst aning vart jag ska gå tillväga. För att vara helt pinsamt ärlig vet jag inte ens hur en vägg är uppbyggd, vad de små prickarna/hålen är eller vad det gråa gryniga materialet mellan väggen och färgen är.

Kommer behöva en liten rundown över vad det är jag ser på bilderna och hur jag kan fixa det steg för steg.

• Skador på vit vägg där målarfärg lossnat och avslöjar grått material och fyra små hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gardinkrok fastlimmad på en målad vägg, med lossnad färg och synligt gipsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
M Mylov skrev:
Så nu är jag ung och nyutflyttad… och gör såklart extremt korkade val. Skulle montera gardiner men ville ej borra då jag:

Tyckte att monteringslim var en så genialisk idé (det var ju både billigt och enkelt!) och till slut bestämde mig för att limma fast gardinen… tills färgen och gardinen trillade av.

Lesson learned. Använd inte monteringslim för att montera vad som helst på en målad vägg.

Jag är en absolut newbie som precis börjat krypa in i vuxenlivet alldeles ensam. Nu är skadorna så pass små att jag starkt funderar på att försöka lära mig och fixa det själv (om det går) men har ingen som helst aning vart jag ska gå tillväga. För att vara helt pinsamt ärlig vet jag inte ens hur en vägg är uppbyggd, vad de små prickarna/hålen är eller vad det gråa gryniga materialet mellan väggen och färgen är.

Kommer behöva en liten rundown över vad det är jag ser på bilderna och hur jag kan fixa det steg för steg.
Det där går att spackla igen.

Bästa svaret

M Mylov skrev:

de små runda prickarna är en förstärkning av plast eller papper som man satt i fönstret, övergången mellan fönstersmyg (delen mellan själva fönstret och vägg) och vägg. Man sätter det för att ytterdörr ska tåla lite mera.

det gråa mellan färg och förstärkningen är spackel,

det där fixar alla. Köp spackel i byggvaruhus, spackla i omgångar, när det behövs så slipar du det slätt mellan varven. Bara youtube. Sedan målar du lite över.

Du verkar ju ändå normalbegåvad som inser att du saknar kunskap för att borra så Man blir ju nyfiken, hur hade du tänkt ta bort gardinstången sedan ?

• Gilla
Mylov
  • Laddar…
Tack så mycket Är ju som sagt inte så smart så jag gör saker först och tänker sen.

Överlag så finns det väldigt mycket information på nätet :) och man är bara dum om man gör om samma misstag.

• Gilla
Mylov
  • Laddar…
P
M Mylov skrev:
Tack så mycket Är ju som sagt inte så smart så jag gör saker först och tänker sen.
Du tog ju hjälp här efter att skadan skett..
Inte så dumt;)

• Gilla
Mylov
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.