Hej

Jag har tittat på smarta strömbrytare som denna; https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Eve-Light-Switch/2973194

Enligt instruktionerna kräver det vad jag förstått en neutral lina, vilket inte är så vanligt i svenska hem.

Min undran är om någon har en uppfattning om vad det skulle kosta att dra in? Krävs det stora ingrepp eller är det relativt enkelt gjort?

Jeaz Jeaz skrev:
Hej

Jag har tittat på smarta strömbrytare som denna; [länk]

Enligt instruktionerna kräver det vad jag förstått en neutral lina, vilket inte är så vanligt i svenska hem.

Min undran är om någon har en uppfattning om vad det skulle kosta att dra in? Krävs det stora ingrepp eller är det relativt enkelt gjort?
Det är relativt vanligt att man har nollan bakom brytare samt i dom flesta dosor, men skulle den saknas är det normalt ett litet jobb och dra fram nollan från närmaste kopplingsdosa/takdosa. OM det är en relativt modern anläggning med infällda ledningar.

• Gilla
Jeaz och 3 till
  • Laddar…
Ibland är neutralledaren dragen genom dosan där strömbrytaren sitter, då är det en enkel operation att koppla in en trådlös strömbrytare.
Ska en elektriker dra fram N, så kanske räkna med minst en timmes arbete, med framkörning kanske det kostar 1500-2000 kr.

• Gilla
Jeaz och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar.

Antar att ett hus från 70 och 80 talet inte räknas in som moderna :-) Men då vet jag förutsättningarna. Tack igen!

Till 'moderna' räknas lösa trådar dragna i plaströr i väggarna. Det var det vanligaste sättet vid nybyggen redan på 70-talet.
Så länge det går att hitta alla dosor på vägen bakom alla tapetlager och nytillkomna byggnadsdelar så brukar det inte vara något svårt jobb att fiska fram en till tråd till lampknappen.

Ett alternativ (som troligen blir mycket billigare) är att behålla befintliga strömbrytare och sätta en smart puck uppe vid lampan (eller nåt annat lämpligt ställe) istället.

useless useless skrev:
Ett alternativ (som troligen blir mycket billigare) är att behålla befintliga strömbrytare och sätta en smart puck uppe vid lampan istället.
Jo precis, så har jag det idag. Men dels ställer det ju till det när folk pillar på strömbrytaren, och sedan är det pillet med batterier. Dessutom kräver de lösningarna att du har en ”smart glödlamp”, typ Hue eller Trådfri. Men har man en fru som envisas med att köpa lampor med inbyggda LEDs osv så krockar våra intressen så att säga ;-)

Jag tror du blandar ihop begreppen... En puck typ Shelly, Plejd, etc kräver varken batterier eller en smart glödlampa. Dessutom används ju strömbrytaren för att styra pucken, så den ska väl folk pilla på?

Ah förlåt, men puck trodde jag du menade typ en Trådfri trådlös dimmer.
Jag har tittat på sånt lite förr, men då har de varit rätt dyra de med, särskilt de som har stöd för HomeKit. Men kanske kommit ner i pris, ska ta en ny titt på det. Tack för tipset.

En snabb titt visar att t.ex. Plejd verkar inte ha stöd fortfarande för HomeKit, eventuellt att det fungerar via HomeBridge i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.