Lord Vader Lord Vader skrev:
Hej! Fick du det att fungera med Biltema transformatorn på 18W? Jag ska bara driva själva Nest Hello, ingen klocka.
Mvh
Anders
Hej! Har tyvärr inte haft tid att koppla ihop ännu.
Varit iväg på semester. Ska försöka få tid i dagarna. Återkommer :)

• Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Tack för svar. Jag köper trafo från Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/...rar/tufvassons-natadapter-ac-24-v-20-w-p44895 , tror det blir bättre för mig. Men meddela gärna hur det gick med din från Biltema!

Någon som kan besvara min fråga nedan? :thinking:

Passar ovanstående trafo från Kjell att driva både ding-dongen på min Friedland 752 (3-5-8V 1-0A på sekundärsidan original)? Eller ska jag bara koppla in Nest Hello och hoppa över ding-dongen?? Vill inte förstöra något i onödan, bättre att fråga först!:oops:

M MikaelGson skrev:
Hej!
Jag har precis beställt en Nest Hello och tittar på lite alternativ ang trafo och fick nys om denna.

[länk]

Då min "el-kunskap" inte är den bästa så tänkte jag kolla om ni tror att den kan fungera?
(Jag kommer inte att koppla in det själv, utan kontakta en behörig elektriker)

Mvh
Hur gick det för dig? Jag provade nedan men den verkade för klen...
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ransformatorer/alldimmertransformator-402591/

Lord Vader Lord Vader skrev:
Kjell! Sök på Tufvassons transformator 24V. Går som ett schweiziskt urverk med Nest Hello!
Eller klicka här för enkelhetens skull:
[länk]
Behåller den som plan B. Plan A är att hitta en jag kan ha i doshålet i väggen :)

Hej

har även jag försökt koppla in en nest hello, men när jag slår på strömmen så låter det hela tiden från klockan.precis som det låter nar jag hade den gamla knappen och den fastnade i intryckt läge... dvs låter som den får ström hela tiden. Vad är det då för fel

Lucky2015
fredrikjoh fredrikjoh skrev:
Hej

har även jag försökt koppla in en nest hello, men när jag slår på strömmen så låter det hela tiden från klockan.precis som det låter nar jag hade den gamla knappen och den fastnade i intryckt läge... dvs låter som den får ström hela tiden. Vad är det då för fel
Har du rätt strömstyrka i transformatorn? Svenska transformatorer som hör till tidigare ringklocka har för låg spänning. Nest kräver 16-24 volt om jag minns rätt.

fredrikjoh fredrikjoh skrev:
Hej

Du har kopplat fel helt enkelt :) Bifogar en bild som kan underlätta

Schematisk illustration som visar korrekt installation för en Nest dörrklocka och Friedland D117 Ding Dong Chime.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Har du rätt strömstyrka i transformatorn? Svenska transformatorer som hör till tidigare ringklocka har för låg spänning. Nest kräver 16-24 volt om jag minns rätt.
lyckades tillslut hitta att transformatorn bara ger 8v. Får titta på någon ny dörrklocka antar jag

L lingonlingon skrev:
Du har kopplat fel helt enkelt :) Bifogar en bild som kan underlätta

[bild]
Tyckte det inte fanns så många sätt att koppla. Hade bara 2 sladdar inkopplade på befintlig så enligt instruktiinerna skulle de bara kopplas via Chimen istället. Men styrkan på transformatorn var för låg. Konstigt resultat bara. kändes som chimen bara skickade igenom strömmen

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Hej!

Någon som är kunnig nog att hjälpa mig med min Nest Hello. Jag försökte följa installation i appen om man har en "chime" med två sladdar.
Så jag tog helt enkelt bort sladdarna från "chimen" (vad heter de på svenska?) och satte dem i adaptern/chimen till Nest Hello men då ringer dörrklockan konstant samt att Nest Hello startar aldrig.
Jag såg att någon tidigare i tråden hade exakt samma fråga, men fick då som svar att han kopplat fel men enligt det svaret så hade man fyra sätt att koppla in "chimen" från Nest men jag ser bara att jag har ett sätt, eller?
Om jag kopplar förbi adaptern till Nest Hello så får dörrklockan ström, men lyser först gult en liten stund och sedan fungerar väldigt instabilt och gult igen efter en stund. Så jag antar att den inte får tillräckligt med ström, så det är kanske bara att ge upp idén med att koppla den till min nuvarande adapter till gamla dörrklockan och köpa en väggadapter.

Edit: På bilden ser ni kablarna som går till dörrklockan samt adaptern till gamla dörrklockan som ger 12 V som borde räcka till Nest Hello enligt mina googlingar.

• En öppen dörrklockas adapter med två lösa sladdar och en 12V etikett, som är felaktigt kopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D derpious skrev:
Hej!

Någon som är kunnig nog att hjälpa mig med min Nest Hello. Jag försökte följa installation i appen om man har en "chime" med två sladdar.
Så jag tog helt enkelt bort sladdarna från "chimen" (vad heter de på svenska?) och satte dem i adaptern/chimen till Nest Hello men då ringer dörrklockan konstant samt att Nest Hello startar aldrig.
Jag såg att någon tidigare i tråden hade exakt samma fråga, men fick då som svar att han kopplat fel men enligt det svaret så hade man fyra sätt att koppla in "chimen" från Nest men jag ser bara att jag har ett sätt, eller?
Om jag kopplar förbi adaptern till Nest Hello så får dörrklockan ström, men lyser först gult en liten stund och sedan fungerar väldigt instabilt och gult igen efter en stund. Så jag antar att den inte får tillräckligt med ström, så det är kanske bara att ge upp idén med att koppla den till min nuvarande adapter till gamla dörrklockan och köpa en väggadapter.

Edit: På bilden ser ni kablarna som går till dörrklockan samt adaptern till gamla dörrklockan som ger 12 V som borde räcka till Nest Hello enligt mina googlingar.
Tyvärr så räcker inte 12V, jag hade liknande problem tills att jag gick upp till en transformator på 24V föst då började den fungera vettigt.

L lingonlingon skrev:
Tyvärr så räcker inte 12V, jag hade liknande problem tills att jag gick upp till en transformator på 24V föst då började den fungera vettigt.
Okej, va synd. Kan man byta ut den gamla adaptern på ett smidigt sätt, eller bör man köpa en väggadapter som tipsats om tidigare i tråden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.