14 745 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Nekad glaserat tegeltak vid bygglov
finns något bolag som inte säger att leverar bättre än vad det gör?R roli skrev:Det fattar jag också men det var inte det som jag ville förmedla.... Utan att bilden lovar mer än vad produkten verkligen kommer att "leverera". Om någon intresserad tittar på bilden och tror att det blir så "rent" om man monterar den produkt. Så kommer denna person att blir väldigt besviken, det var min mening med inlägget.....
jo. samma bild finns hos ett bolag som säljer takrengörningAnna_H skrev:
Syns rätt tydligt att bilden är photoshoppad och banden är inritade
Gissar att grundbilden är "lånad" från någon som gör reklam för rengöring, sedan har de ritat in sina band med grått. Om inte annat för att taket på andra sidan nocken inte är rent nedanför bandet.
Dvs bilden visar bara principen för hur det är tänkt att fungera, inte en faktisk effekt. Dessutom måste de ju om det alls ska kunna fungera, monteras innan det bildats några beläggningar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Det funkar faktiskt och det spelar ingen roll om taket är fullt med mossa när man sätter dit det. Det som sker är att kopparjoner urlakas av regnet och de dödar mossan. Titta ex på ett koppartak på en kyrka eller på ett tegeltak med koppardetaljer, ex skorsten. Det är helt fritt från mossa där vattnet passerar kopparplåten.
Om TJB:s plåtbitar funkar så som utlovat i reklamen vet jag inte. Att koppartråd funkar mot mossa vet jag funkar och är provat över tid.
Om TJB:s plåtbitar funkar så som utlovat i reklamen vet jag inte. Att koppartråd funkar mot mossa vet jag funkar och är provat över tid.
Jag sprutar mitt tak var tredje år med JAPE grönfri. Kostar en femhundring och en timmes jobb. Taket är som nytt. Hemligheten är att inte vänta tills det är allt för grönt utan spruta så fort man börjar få lite lite grönt. Då håller det sig fantastiskt. Funkar även på tex Norrvägen som lätt blir grön. Framförallt här i Skåne där vi aldrig har kallt.
Produkter som diskuteras: "grönfri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Där jag växte upp på 60-talet var det populärt med glaserat lertegel i olika färger. Efter ett tag började flisor lossna (frostsprängning) så det röda teglet lyste fram. Inte snyggt och till slut blev alla tak utbytta. Vet inte om det finns glaserade pannor som klarar sig idag men då fanns det tydligen inte.
Mossa och alger på tak är snyggt och ger patina. Förstår inte denna iver att med stor frenesi lägga energi och tid på avlägsna detta. Femtio procent av vår gräsmatta är mossa. Skönt att gå på. Grannarna kalkar och står i utan synbart utfall. Njut av tidens tand!
Jag har också kört med mossa medel och det har funkat riktigt bra. Inte just jape men nån annan. Alla prickar försvinner inte men taket ser klart mer rent ut och de mossabitar som växte på nederkanten av betongpannorna har släppt. Enkel åtgärd man kan göra nån gång om året.K koolla skrev:Jag sprutar mitt tak var tredje år med JAPE grönfri. Kostar en femhundring och en timmes jobb. Taket är som nytt. Hemligheten är att inte vänta tills det är allt för grönt utan spruta så fort man börjar få lite lite grönt. Då håller det sig fantastiskt. Funkar även på tex Norrvägen som lätt blir grön. Framförallt här i Skåne där vi aldrig har kallt.
Har inte testat koppartråden men om den rengör dalarna så lär ialla fall mossan släppa där den växer som mest.
Håller med dig när det gäller tegelpannor, det brukar bli väldigt vackert när de åldras, men med betongpannor är det annorlunda tycker jag. Inte alls lika snyggt. Sen håller ju mossan kvar fukt och det är ju inte så bra för taket. tex på sommarstugan har vi låg taklutning så där frodas mossan rejeält, känns bättre att rensa bort lite mossa än att byta ut taketN Nephew skrev:
Har också lite svårt att se denna iver för att allt ska se nytt och oanvänt ut, även på gamla hus.
I England exempelvis så kostar gamla använda tegepannor och skifferplattor med påväxt och patina mycket mer än nya, bara för att de flesta tycker att de gamla är så mycket snyggare.
Jag kan också slå ett slag för oglaserade tegelpannor i stället för betong, på det sättet får du ett snyggt och hållbart tak som åldras med värdighet. Självklart måste man ta bort överdriven påväxt av mossa, men du ska inte behöva behandla med en massa medel jämnt.
I England exempelvis så kostar gamla använda tegepannor och skifferplattor med påväxt och patina mycket mer än nya, bara för att de flesta tycker att de gamla är så mycket snyggare.
Jag kan också slå ett slag för oglaserade tegelpannor i stället för betong, på det sättet får du ett snyggt och hållbart tak som åldras med värdighet. Självklart måste man ta bort överdriven påväxt av mossa, men du ska inte behöva behandla med en massa medel jämnt.
Vi fick inte ha svart tak enligt detaljplanen men hittade denna http://www.benders.se/inspiration/brilliant-skiffer/ som på pappret är grå men i praktiken svart så alla blir nöjda. Den har lite blankare beläggning som ska motverka påväxt lite åtminstone och efter tre år har vi fortfarande inte fått problem med grönt så det kanske inte bara är säljsnack. Sen är det ganska bra lutning och inget som skuggar taket vilket hjälper till så klart.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Anledningen till att man skall försöka hålla borta mossan från taket är främst för att det sliter på taket med fukt och frostsprängning.N Nephew skrev:
Lika stort problem är fågelspillning. Den är riktigt frätande och borrar sig enkelt igenom pannorna.
Jag har ädelengoberad taktegel, svart, har bara legat i ett år, så kan inget säga om det håller växtlighet borta under längre tid! Men på bygghandeln där jag köpte teglet fanns ”visningsexemplar” som suttit ute i 6 år utan någon påväxt.