Hej kära experter! I ett års tid har vi strulat fram och tillbaka med förhandsbesked hit och dit men nu ÄNTLIGEN, igår,fick vi ett positivt förhandsbesked för nybyggnation av enbostadshus.

För att bygglovsansökan ska gå så smidigt som möjligt har jag bett kundtjänst för bygglov om riktlinjer kring vad för hus som vi kan tänkas få bygga (antar t ex inte att vi får bygga ett rosa funkishus ute på vischan). Men svaret som jag fick tolkar jag nästan som att vi kanske inte ens får bygga ALLS trots positivt förhandsbesked pga att fastigheten saknar byggrätt. Se svaret från kommunen nedan:

Fastigheten 1:14 omfattas inte av någon detaljplan och inte heller av någon områdesbestämmelse. Utanför planlagt område sker en allmän lämplighetsprövning utifrån översiktsplanen och dess fördjupningar. Någon byggrätt finns alltså inte för fastigheten och därför görs en allmän lämplighetsprövning av placering, utformning och storlek på byggnaden när bygglovansökan kommit in.

Finns det risk för att vi inte för bygga nu iallafall?? :(

Vad står i förhandsbeskedet? Det är gällande och eftersom det inte finns någon detaljplan har dom ingen rätt att sätta stopp för bygglovet.

Jag tolkar det dom har svarat dig som att dom gör sin bedömning efter dina bygglovsritningar. Om det passar in i miljön och med grannars hus o.s.v.
Så tro inte det värsta än! :-)

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
C
catherineb skrev:
Men svaret som jag fick tolkar jag nästan som att vi kanske inte ens får bygga ALLS trots positivt förhandsbesked pga att fastigheten saknar byggrätt.
De har uttryckt sig lite otydligt bara. Alla fastigheter utanför detaljplan saknar byggrätt så det är inget konstigt med det.

Man glömmer gärna bort att en detaljplan inte bara är en begränsning av vad som får byggas utan också, utan också i princip en rättighet för en fastighetsägare att få bygga enligt plan. Eftersom fastigheten ligger utanför plan är kommunen mycket friare i sin prövning vilket naturligtvis kan slå åt båda hållen, men nu har du ju ett positivt förhandsbesked.

Tack för alla svar! Vi har bara fått preliminärt positivt än (eftersom protokollet inte är färdigskrivet än) så det faktiska utlåtandet vet vi inte än men såhär står det i föredragslistan: Fastighet 1:14 - Förhandsbesked - Nybyggnad av ett enbostadshus - Lokaliseringsprövning – positivt

Hoppas ni har rätt!! Man blir ju aningen nervös...

Som cpalm och Tollesson93 påpekar så är det helt enkelt ett standardsvar (som av nödvändighet är otydligt). Beslutar byggnadsnämnden att ge ett positivt förhandsbesked (vänta in protokollet och delgivning av beslutet) så betyder det att ni har rätt att bygga hus på fastigheten utifrån de villkor som står i förhandsbeskedet.

Sen i bygglovprövningen måste handläggaren få tillfälle att titta på era ritningar och granska ansökan mot "verkligheten", dvs storlek, höjd, tomt, terräng, omgivningar, kulturmiljö, byggnadstraditioner osv för att kunna bedöma om er ansökta åtgärd ska få uppföras som ni vill eller om ni måste anpassa byggnaden ytterligare på något sätt. Innan alla sådana handlingar är inne kan de inte ge ett rakare svar än "Någon byggrätt finns alltså inte för fastigheten och därför görs en allmän lämplighetsprövning av placering, utformning och storlek på byggnaden när bygglovansökan kommit in."

Jag jobbar med bygglov och det är som det skrivs här i tråden, utanför detaljplan har du ingen byggrätt, vilket gör att du har större möjligheter att placera ditt hus på fastigheten, det finns inga bestämmelser som styr storlek, färg, form, takvinklar och vad man nu kan bestämma i en detaljplan. Men din handläggare ska ändå göra en bedömning för att de om du uppfyller de krav som finns i PBL om god färg och form, tillgänglighet och så vidare.

Så du får bygga eftersom du fått ett positivt förhandsbesked, men kommunen kan lägga sig i utseendet på ditt hus och säga nej till ett bygglov, men nånting får du bygga.

L
Skicka mycket tårtor till kommunen. Det kommer lösa sig.

• Gilla
eemeliie
  • Laddar…
Mycket bra svar, tack alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.