C Christougher skrev:
Varför skulle det inte ingå i driftskostnad. Bor man i brf hamnar ju hela månadskostnaden till brf i kalkylen och då står ju brf för alla reparationer. Att välja att inte göra en renovering efter 20 år kan ju vara bra för plånboken och jag är inte den som säger att man ska byta ut saker för jämnan, men att strunta i vissa renoveringen kan ju resultera i ännu större utgifter. Drift inkluderar att ta hand om huset och sköta det.
Byta grill, möbler m.m har jag aldrig hört någon ta med i driftkostnader.
Vilken bank har sagt detta till dig ??
Bor du i hus består driftkostnaden av bland annat avgifter för sophämtning, avloppsavgifter, samfällighetsavgifter, vatten, el och försäkringar.

Stickan56
T TheFlyer skrev:
Byta grill, möbler m.m har jag aldrig hört någon ta med i driftkostnader.
Vilken bank har sagt detta till dig ??
Bor du i hus består driftkostnaden av bland annat avgifter för sophämtning, avloppsavgifter, samfällighetsavgifter, vatten, el och försäkringar.
Men banken multiplicerar det du räknar upp med 3.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Men banken multiplicerar det du räknar upp med 3.

Stickan
Har aldrig hänt mig. Menar du allvar med vad du skriver ?

P
Kanske inte men dom räknar med hiskeligt höga driftskostnader så i slutändan blir det samma sak.
Jag frågade ICA-banken om ett lånelöfte 2017 och då räknade dom med ca 7000 SEK som schablonbelopp.

Stickan
Hur stor kåk? Och vad låg den faktiska driftkostnaden på? Intressant att se att man inte är den enda som de räknade högt hos.

Stickan56
EMCX skrev:
Hur stor kåk? Och vad låg den faktiska driftkostnaden på? Intressant att se att man inte är den enda som de räknade högt hos.
Jag ville behålla det hus jag bodde i ett par år samtidigt som jag köpte ett annat för framtiden.
Det huset jag bodde i hade 100 m² boyta och lika mycket biyta med en driftskostnad på 2100 SEK/Mån och banken hade ca 7000 SEK/Mån i sin schablon.

Stickan

Stickan56
T TheFlyer skrev:
Har aldrig hänt mig. Menar du allvar med vad du skriver ?
Normalt om du ber om ett lånelöfte så får du bara besked om hur mycket du får låna.
För att få veta hur dom räknat så måste man fråga.

Stickan

De vill kanske inte ha några bolån, varken till dig eller till ngn annan. Eller har du kanske stött dig med dem?

EMCX skrev:
Jag ser inte riktigt hur jag ska göra mig av med 1.4miljoner i underhåll på 20år.
EMCX skrev:
Funderade på att flytta mitt bolån till ICA banken, blev nekad pga kalkylen inte gick ihop. Enligt deras schablon som de ej får frångå är min driftkostnad 110.000 per år.
Min faktiska driftkostnad är ca 36.000.

Har ni varit med om något liknande?
De räknar dryga 9000 i driftkostnad per månad.

Villa på 216 kvadrat, 93 kvadrat biyta
Idag skall banken endast ta de faktiska driftkostnaderna samt ett pålägg för prisjustering av ex elpriser etc. Amorteringskraven skall vara tänkt som en avsättning för framtida underhåll.
Är du säker på att de inte räknar upp dina räntekostnader. De brukar räkna på ca 7% ränta i stället för det du egentligen har.

scholdsten scholdsten skrev:
Idag skall banken endast ta de faktiska driftkostnaderna samt ett pålägg för prisjustering av ex elpriser etc. Amorteringskraven skall vara tänkt som en avsättning för framtida underhåll.
Är du säker på att de inte räknar upp dina räntekostnader. De brukar räkna på ca 7% ränta i stället för det du egentligen har.
Innan så tog Ica Banken sina bolån från SBAB men nu via Ålandsbanken. Kanske Ålandsbanken räknar på annat sätt :-)

Stickan56
scholdsten scholdsten skrev:
De brukar räkna på ca 7% ränta i stället för det du egentligen har.
Ja, och när kommer vi ha en ränta på 7% på överskådlig tid?
Detta slår hårt mot de som skall in på bostadsmarknaden.

Stickan

Ja, och när kommer vi ha en ränta på 7% på överskådlig tid?
Detta slår hårt mot de som skall in på bostadsmarknaden.

Stickan
Så har många resonerat förr och fått problem.
Det enda du kan vara säker på i livet är att du ska dö.
För lite mer än ett halvår sedan var det inte många som trodde vi skulle stå inför något som vi nu gör.

T
P Pettttter skrev:
Risk/reward som sagt, Nordea och Swedbank kan ta en lite större risk genom att ta lite högre ränta från sina kunder. Olika helt enkelt hur bankerna vill balansera det. Vill man som kund ha så billiga lån som möjligt så måste man erbjuda bankerna låg risk och ett till summa stort lån men med låg belåningsgrad.

Folk verkar blanda in känslor av någon anledning, varför skulle banken bry sig om att du varit kund i 30 år du är bara en siffra i ett excelark. Hade banker varit statliga och haft ett socialt ansvar hade jag förstått att folk uttrycker sig som dom gör.
Varför skulle de inte ta hänsyn till att man varit en bra kund i över 30 år och aldrig missat någon betalning. Först sa de att de tjänade för lite på mig så jag flyttade stora delar av fond och aktiehandel från Avanza och Nordnet till dem och gör minst en affär dagligen. Jag har inga andra skulder och en helt ny bil köpt kontant som jag nu funderar på att sälja för jag vill inte göda Sparbanken mer med deras orättvisa räntor. Jag som pensionär kan dessutom inte bli arbetslös som många nu kan i Corona tider. Tycker du det är rättvist att jag ska betala en över ränta för att de ska kunna locka in nya kunder med en låg ränta ?

• Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Ica räknade driftkostnad 2200 på vår villa har jag för mig.
sen lade dom på en helt sjuk fantasi schablon på levnadskostnaderna, trots att jag tjänar bra så var det verkligen på gränsen att dom nekade lånet på ynkliga 400k. (amorteringsfritt, bredbandsräkningen kostade mer än räntan på bolånet....)

numera ljuger jag alltid för bankerna när jag ska ta lån.

• Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I driftskostnad ingår väl oftast även underhåll, vilket många räknar bort.

Att byta ett badrum var 20år för 120tkr innebär bara det 500kr/mån (grovt räknat).
Och där är många relativt dyra delar i ett hus.
TS verkar ju ha fått en mycket märklig beräkning av driftkostnaden även om det är en schablon...

Men det intressanta är ju alla åsikter om vad som ska ingå i driftkostnaden Om vi bortser från de gamla bolånereglerna och utgår från det som är aktuellt idag d.v.s maximal belåningsgrad på 85% av marknadsvärdet och amorteringskrav på 2% resp 1% vilket är normalfallet, som vanligt finns det såklart undantag.
Avsikten med de nya reglerna är att få ner hushållens belåningsgrad på sina bostäder eftersom en hög belåningsgrad innebär att man blir väldigt känslig för ändrade ekonomiska förhållanden (stigande räntor, sjunkande bostadsvärden, arbetslöshet, föräldraledighet, pension, sjukdom, lågkonjuktur etc.) Det höjda kravet på amortering får dessutom verkning som ett slags tvångssparande som sedan kan användas till t.ex värdebevarande renoveringar och skapar även på sikt utrymme för att låna upp till större åtgärder. I det steget ska kostnaden för underhåll ligga, inte i den månatliga driftkostnaden.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
P
Jag förstår inte hur man inte får låna om man har en bra lön.
.Vi är 2 vuxna med 2 barn, 73xxx kommer in varje månad före skatt.

De lyser grönt på bankens skärm hur mycket vi än vill låna.

Min erfarenhet är att min bank räknar lågt gällande kostnader. Vi har högre än dem räknar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.