Nissens Nissens skrev:
Jag begriper, men du kanske inte vill begripa.

Som ägare investerar man säg 150 000:- i solceller. Sedan får man betalt för elen man säljer, vilket är en avkastning. Men någon vinst har man inte förrän man fått tillbaka investeringen med ränta.

Det du och fler vill ha det till är att man går med vinst direkt. Men enligt oberoende beräkningar tar det typ 10 år innan man i bästa fall kan räkna med en vinst. Osäkerheten är stor.

Begrep du det då?
Jag begriper vad du menar och håller med. Kan du begripa att när andra skriver vinst menar de positiv avkastning?
 
F
Nissens Nissens skrev:
Trevligt,
Så oavsett hur mycket du ligger ute med i investering så är det en vinst om du får lägre elräkning?
Då räknar du vinst annorlunda än de flesta.
Jag har ju med tydlighet redogjort vad det ger i % på investerat kapital och att det med råge räknar hem affären samt piskar skiten ur allt börsgenomsnitt.
 
Redigerat:
F
U uplj skrev:
Jag begriper vad du menar och håller med. Kan du begripa att när andra skriver vinst menar de positiv avkastning?
Eller typ 5år……
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag begriper, men du kanske inte vill begripa.

Som ägare investerar man säg 150 000:- i solceller. Sedan får man betalt för elen man säljer, vilket är en avkastning. Men någon vinst har man inte förrän man fått tillbaka investeringen med ränta.

Det du och fler vill ha det till är att man går med vinst direkt. Men enligt oberoende beräkningar tar det typ 10 år innan man i bästa fall kan räkna med en vinst. Osäkerheten är stor.

Begrep du det då?
Ok, eftersom avkastningen är viktig kan du visa dina kalkyler för dina senaste 3-5 investeringar? Det verkar uppenbart vara det viktigaste för dig.

Jag har visat dig att mina solceller betalar sig snabbare än 10 år (obs gäller inte alla).
 
Nissens Nissens skrev:
Då har du med 60 öringen i tio år framåt?
Utan 60öringen så är kalkylen inte lika bra.

Men min anläggning var prisvärd, jag kommer få tillbaka min investering inom rimlig tid. 60öringen är inte så stor komponent i det hela.
 
Nissens
M merbanan skrev:
Men min anläggning var prisvärd, jag kommer få tillbaka min investering inom rimlig tid. 60öringen är inte så stor komponent i det hela.
Nej, det har man ju förstått. Alla kalkyler man gör med myndigheternas verktyg för att beräkna återbetalningstiden när man investerar i solceller är skräp.

Solceller är fantastiska pengamaskiner, den största guldgruva man kan tänka sig. 😊

Och 60 öringen betyder inte så mycket. 😊
 
Redigerat:
Nissens
U uplj skrev:
Ok, eftersom avkastningen är viktig kan du visa dina kalkyler för dina senaste 3-5 investeringar? Det verkar uppenbart vara det viktigaste för dig.

Jag har visat dig att mina solceller betalar sig snabbare än 10 år (obs gäller inte alla).
Alltså, det är innehavare av solceller som ständigt påstår att de får tillbaka investeringen på typ 3-4 år. De kommer fram till det på diverse sätt, oftast genom att tänka bort investeringen och bara räkna intäkterna, ungefär som en spelberoende gör.

Jag gör olika investeringar, vissa för att tjäna pengar, andra av andra skäl. Att skaffa bil är en dålig ekonomisk investering, men jag gör den ändå. Och jag skulle inte drömma om att säga att jag tjänar pengar på den när den går på el istället för på fossilbränsle. Även om bränslekostnaden blir låg.

Solcellsägare borde resonera lite som med bilen, det är ingen lysande ekonomisk affär, men man gör den av andra skäl. 😊
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Du misslyckades igen med att svara på en enda fråga,om du har lässvårigheter är det inget att skämmas för. Jag tror det finns hjälp att få. Ett tips: läs föregående inlägg 3 ggr, skriv ett utkast, läs igenom så att det är svar på rätt fråga , rätta till och posta. Voilà!
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Alltså, det är innehavare av solceller som ständigt påstår att de får tillbaka investeringen på typ 3-4 år.
Vilka skulle annars göra det? Icke solcellsägare får inte tillbaka nån investering på solceller och har inte heller gjort nån investering…. Nu har nog farbror kört lilla hjärnan varm igen och så har den kokat torrt.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
G
F fsn skrev:
Vilka skulle annars göra det? Icke solcellsägare får inte tillbaka nån investering på solceller och har inte heller gjort nån investering…. Nu har nog farbror kört lilla hjärnan varm igen och så har den kokat torrt.
Har du svårt att svara utan att vara otrevlig?
Jag har en bekant i elområde 3 som får solceller installerat nu i augusti. Han fyller 70 nästa år och är inte speciellt kry. Jag frågade honom om varför solceller nu. Det blir ju billigare el va svaret, han är ingen "räknenisse"/ inge vidare på siffror och ekonomi och lånar till hela installationen. Minns inte hur måga kWp eller beräknad produktion men tyckte det va mycket pengar per kWp när han sa vad det kommer kosta.
Han har garanterat gått på säljarsnack!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det har man ju förstått. Alla kalkyler man gör med myndigheternas verktyg för att beräkna återbetalningstiden när man investerar i solceller är skräp.

Solceller är fantastiska pengamaskiner, den största guldgruva man kan tänka sig. 😊

Och 60 öringen betyder inte så mycket. 😊
Ca 1/4-del motsvarar 60öringen i min kalkyl och en installation av solceller till dagens priser är en tveksam investering i alla elområden än SE4. Där kanske den är ok med rätt förutsättningar.
 
Nissens Nissens skrev:
Alltså, det är innehavare av solceller som ständigt påstår att de får tillbaka investeringen på typ 3-4 år. De kommer fram till det på diverse sätt, oftast genom att tänka bort investeringen och bara räkna intäkterna, ungefär som en spelberoende gör.

Jag gör olika investeringar, vissa för att tjäna pengar, andra av andra skäl. Att skaffa bil är en dålig ekonomisk investering, men jag gör den ändå. Och jag skulle inte drömma om att säga att jag tjänar pengar på den när den går på el istället för på fossilbränsle. Även om bränslekostnaden blir låg.

Solcellsägare borde resonera lite som med bilen, det är ingen lysande ekonomisk affär, men man gör den av andra skäl. 😊
Vilka är dessa innehavare av solceller som påstår 3-4 års återbetalning? Jag tar för givet att du kan länka referenser.
För egen del var min kalkyl återbetalning på 8 år men efter 8 månader lutar det mer åt 6-7 år. Givetvis kan det komma förändras beroende på elpris, 60-öringen osv men det vet jag inget om idag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Har du svårt att svara utan att vara otrevlig?
Jag har en bekant i elområde 3 som får solceller installerat nu i augusti. Han fyller 70 nästa år och är inte speciellt kry. Jag frågade honom om varför solceller nu. Det blir ju billigare el va svaret, han är ingen "räknenisse"/ inge vidare på siffror och ekonomi och lånar till hela installationen. Minns inte hur måga kWp eller beräknad produktion men tyckte det va mycket pengar per kWp när han sa vad det kommer kosta.
Han har garanterat gått på säljarsnack!
Har du svårt att svara utan att vara det minsta saklig? Ja antagligen lurad av en girig säljare men man har ett visst eget ansvar. Jag har inte en aning om vad jag skall göra med den informationen, det är väl mer ditt ansvar känner jag om du tar hand om, och ör mån om din bekanta. Men det var väl mest viktigt för dig att skriva nåt antar jag?
 
G
F fsn skrev:
Har du svårt att svara utan att vara det minsta saklig? Ja antagligen lurad av en girig säljare men man har ett visst eget ansvar. Jag har inte en aning om vad jag skall göra med den informationen, det är väl mer ditt ansvar känner jag om du tar hand om, och ör mån om din bekanta. Men det var väl mest viktigt för dig att skriva nåt antar jag?
Jag är visst saklig, vissa går på solceller utan att veta bättre, sen försöker de försvara valen fast de har fel, inte du och det förstår jag för du fick ett bra pris, kan räkna och har hög förbrukning när solcellern ger något.
Det viktigaste för dig verkar att både skriva OCH vara otrevlig! Tagga ner.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Jag är visst saklig, vissa går på solceller utan att veta bättre, sen försöker de försvara valen fast de har fel, inte du och det förstår jag för du fick ett bra pris, kan räkna och har hög förbrukning när solcellern ger något.
Det viktigaste för dig verkar att både skriva OCH vara otrevlig! Tagga ner.
Fast nu svarade jag på ett inlägg med ett påstående att det alltid är just ägare till solceller som försvarar sin investering där jag starkt ifrågasätter att det snudd på är nån annan än just solcellsägare som skulle kunna göra det. Jag kunde också ha poängterat den 70-100% överdriften med 3-4år med avstod från det för jag är så trevlig… Du tar då från ingen stans fram en släkting som rimligtvis inte har koll på läget och har blivit lurad. Jag ser inte kopplingen mot att ni är ett par stycken som konsekvent avstår från att ta in fakta från de här som flera gånger visat att de har ekonomi i sina installationer.
 
  • Gilla
t3o och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.