Hej, jag håller på mitt första altanbygge och har lite funderingar.

Jag vill ha altanen på samma höjd som de gamla plattorna låg på, således inget trappsteg ut mot altanen. Tomten sluttar något så det har blivit en hel del grävning.

Det jag funderar på är: hur/vad ska man bygga mot "jordkanten" så att jorden inte trycker på i framtiden?

Altanhöjden kommer att vara cirka 10 cm under jordkanten på bild 1.

Har funderat på mur eller en extra regel på utsidan som jag höjer så att säga en bit ovanför den vanliga regeln...

Ni som har lite mer erfarenhet, kommer ni på ngt så kom gärna med förslag... lite villrådig justnu...
altan1.jpg

tack i förväg!altan2.jpg

Du kanske kan få tag på en järnvägsslipers? Det skulle göra susen tror jag mot jordkanten. Möjligen kan de lukta lite otäckt, men den är ju nästan under mark.

• Gilla
Rockefeller
  • Laddar…
Hur kommer Du att ta hand om regnvatten och snö, och allt skräp som samlas därinunder?

Hur menar du? Vatten o snö rinner väl igenom trallen och genom gruset och markduken? Tas om hand av dränering...

Vad skulle skillnaden vara mot vilken annan altan som helst?

L
Jag har gjort precis likadant, men jag lade bara en massa naturliga större stenar mellan altanen och gräsmattan. Man kanske kan lägga grovt grus eller nåt?

bara så jag förstår rätt,, problemet är alltså att höjd på gräset e 10 centimeter högre än höjd utanför altandörr???

dijonken skrev:
Jag har gjort precis likadant, men jag lade bara en massa naturliga större stenar mellan altanen och gräsmattan. Man kanske kan lägga grovt grus eller nåt?
Vi hade tänkt att göra precis likadant, har du några bilder att visa för tips och vägledning?

padegbg skrev:
Hur menar du? Vatten o snö rinner väl igenom trallen och genom gruset och markduken? Tas om hand av dränering...

Vad skulle skillnaden vara mot vilken annan altan som helst?

De flesta altaner står på plintar ovan mark, så det vill till ett ihållande regn om en sådan veranda skall hamna under vatten. Men i Ditt fall, har du grävt en grop, och däri kommer allt regnvatten att samlas. Må så vara att du dränerar rund gropen, men en dränering hinner inte att ta upp större vattenmassor. Vattenmassor söker sig som bekant till de lägre områdena, så det kanske går att kombinera med en pool därunder.

kan du inte sätta mursten typ bya som fris runt hela, 0,5 cm från trät, kunde bli rätt fräsigt......

L
saturnus skrev:
De flesta altaner står på plintar ovan mark, så det vill till ett ihållande regn om en sådan veranda skall hamna under vatten. Men i Ditt fall, har du grävt en grop, och däri kommer allt regnvatten att samlas. Må så vara att du dränerar rund gropen, men en dränering hinner inte att ta upp större vattenmassor. Vattenmassor söker sig som bekant till de lägre områdena, så det kanske går att kombinera med en pool därunder.
Fast man kanske inte ska överdriva. Vi har gjort likadant och under de tre åren vi har haft altanen så har den torkat upp snabbt och det har aldrig varit så mycket vatten att det varit blött intill fasaden. visst blir det några pölar under trallen men de försvinner väldigt fort.

L
ska tilläggas kanske att den inte är nedsänkt runt hela så skulle det komma en decimeter regn på ett par timmar så skulle vattnet rinna ut där det är öppet, dock inget direkt fall dit. Det är klart att en bassäng inte vore helt lyckat, men tror ni inte det skulle fungera om det var hyffsat dränerat?

L
emaengs skrev:
Vi hade tänkt att göra precis likadant, har du några bilder att visa för tips och vägledning?
Kollade igenom mina bilder men har ingen bra som visar det jag menar, så ska se om jag inte kan ta en ny bild och visa.

dijonken skrev:
ska tilläggas kanske att den inte är nedsänkt runt hela så skulle det komma en decimeter regn på ett par timmar så skulle vattnet rinna ut där det är öppet, dock inget direkt fall dit. Det är klart att en bassäng inte vore helt lyckat, men tror ni inte det skulle fungera om det var hyffsat dränerat?
men Du har kanske inte "tätat" botten med en markduk! För denna kommer på sikt att bli "tät" av sand, grus, jord mm, så något vatten kommer den inte att släppa igenom med tiden. Att lägga makadam 8-16, som pagegbg gjort i botten är rätt, men stenmjölet måste bort. Visst vill det till en dränering, om man nu inte kan få lutning på botten i gropen, för naturlig avrinning. Dräneringen funkar vid normalt regnande, men när det kommer störtskurar, så hinner den inte med. Gropen kan lätt vattenfyllas, och får då skräp, lera mm att flyta upp på trädäcket. Hur ni löser fastsättningen, stommen; reglar, plintar, framgår inte av inläggen. Kanske därför det inte är så vanligt, att man har trädäcken nedgrävda. Kanske enklare att lägga trallen direkt på gräset.

Hur går det med altanbygget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.