K KitteKatt skrev:
Panelerna följer takets lutning. Men det är ett gammalt hus så det är takstolarna som är problemet.
Gamla hus brukar snarare vara överdimensionerade. Så tycker det låter som ett väldigt svagt argument.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Gamla hus brukar snarare vara överdimensionerade. Så tycker det låter som ett väldigt svagt argument.
Solcellsskammen gör att man skyller på yttre omständigheter som skäl att frigöra taket igen.
 
Jag skulle vilja påstå att takstolarna utan någon som helst tvekan klarar den tillkommande lasten av solceller. Anlita en konstruktör som kan intyga detta.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Hoppas inte TS bor i något land som upplever snö. Då knäcks väl takstolarna.
 
K KitteKatt skrev:
Enligt en konstruktör som vi hade ute behövde vi inte vara rädda för att huset skall rasa. Hade huset legat 50 m österut så hade vi legat utanför detaljplanen, och då hade vi inte behövt bygglov. Märkliga regler.
svensk byråkrati i ett nötskal
 
Nissens
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
svensk byråkrati i ett nötskal
Du tror att det är unikt för Sverige?
 
  • Gilla
Altijdgriep
  • Laddar…
Nissens
H Hallerudsbo skrev:
Firman som satte mina solceller de räknade på vad mitt tak klarar av och vad många celler de kunde montera.
Så kom dom med en offert på hur de kunde göra.

De som monterade hos er räknade aldrig på om taket klarade det?
Solceller väger inte mycket. Lär vara inom felmarginalen vid beräkningen för snölaster…
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K KitteKatt skrev:
För klena enligt kommunen.
Ta dit en kompetent konstruktör istället.
 
  • Gilla
DrDengrot och 2 till
  • Laddar…
Ge inte upp så lätt.

Kommunen kan inte ”tycka” att era takstolar är för klena. Det måste finnas saklig grund för att neka ett bygglov. Tyvärr finns det lite för många småpåvar med egna agendor på bygglovskontoren runt om i landet som inte har koll på hur rättssäker handläggning av ett bygglovsärende går till.

Var i processen står ni? Har ni fått ett nekat bygglov och enda anledningen är att takstolarna är för klena trots att ni haft konstruktör inblandad? Överklaga isåfall beslutet och bifoga intyg från konstruktör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P
K KitteKatt skrev:
För klena enligt kommunen.
Varför inte överklaga deras beslut, om det nu finns ett formellt beslut och inte bara ett tyckande från en byråkrat med ömma tår.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
"Det måste ligga en hund begravd här". OM, det var så att takstolarna inte höll för den extra belastningen, så skulle man ju normalt sett bara ålagt TS att förstärka dem. Om man begriper det minsta av fysik, så förstår man att det i det närmsta inte blir någon extra belastning heller. Alla Kommuner vill väl ha mera solel.
Så, vad är orsaken till att TS måste ta ner panelerna? Det är en fråga som jag skulle vilja ha svar på.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vilken kommun till att börja med?
 
Magnus E K
Grattis till att få tillbaka ett vackert tak!

Förhoppningsvis börjar snart nedmonteringen i större skala så att villaområden kan se trivsamma ut igen och inte som industriområden.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ta dit en kompetent konstruktör istället.
Har gjort det och det är inga problem med takstolarna. Kommer att överklaga beslutet från kommunen.
 
  • Gilla
DrDengrot och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Firman som satte mina solceller de räknade på vad mitt tak klarar av och vad många celler de kunde montera.
Så kom dom med en offert på hur de kunde göra.

De som monterade hos er räknade aldrig på om taket klarade det?
Jodå men såklart ville de sälja :)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.