7 109 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Nedplockning solceller
Jag skulle vilja påstå att takstolarna utan någon som helst tvekan klarar den tillkommande lasten av solceller. Anlita en konstruktör som kan intyga detta.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Solceller väger inte mycket. Lär vara inom felmarginalen vid beräkningen för snölaster…H Hallerudsbo skrev:
Ge inte upp så lätt.
Kommunen kan inte ”tycka” att era takstolar är för klena. Det måste finnas saklig grund för att neka ett bygglov. Tyvärr finns det lite för många småpåvar med egna agendor på bygglovskontoren runt om i landet som inte har koll på hur rättssäker handläggning av ett bygglovsärende går till.
Var i processen står ni? Har ni fått ett nekat bygglov och enda anledningen är att takstolarna är för klena trots att ni haft konstruktör inblandad? Överklaga isåfall beslutet och bifoga intyg från konstruktör.
Kommunen kan inte ”tycka” att era takstolar är för klena. Det måste finnas saklig grund för att neka ett bygglov. Tyvärr finns det lite för många småpåvar med egna agendor på bygglovskontoren runt om i landet som inte har koll på hur rättssäker handläggning av ett bygglovsärende går till.
Var i processen står ni? Har ni fått ett nekat bygglov och enda anledningen är att takstolarna är för klena trots att ni haft konstruktör inblandad? Överklaga isåfall beslutet och bifoga intyg från konstruktör.
Redigerat:
"Det måste ligga en hund begravd här". OM, det var så att takstolarna inte höll för den extra belastningen, så skulle man ju normalt sett bara ålagt TS att förstärka dem. Om man begriper det minsta av fysik, så förstår man att det i det närmsta inte blir någon extra belastning heller. Alla Kommuner vill väl ha mera solel.
Så, vad är orsaken till att TS måste ta ner panelerna? Det är en fråga som jag skulle vilja ha svar på.
Så, vad är orsaken till att TS måste ta ner panelerna? Det är en fråga som jag skulle vilja ha svar på.