X xxargs skrev:
Fast när det blåser på utedelen i en höst eller vinterstorm så är det en påtryck konvektion med helt annan massamängd kall luft per sekund genom flänspaketet under avfrostningscykeln än när den står och kör avfrostning i en helt vindstilla miljö med avstängd fläkt....
De flesta luftvärmepumpar numera känner automatiskt av vilken temperatur köldmediet har, och reglerar avfrostningsprocessen efter det. Det har m.a.o. ingen betydelse om det blåser då.

C Comfort Thomas skrev:
Då en utedel inte gillar vind speciellt bra vid avfrostning eller drift så är det större risk att den 1,5m utanför fasaden får större problem.
Vind och snöfall är en annan sak som en mindre skyddad utedel inte gillar då det kan bygga på sidan som den sen inte når att avfrosta.
Fel svar. Gissa igen!

L L Jan skrev:
Fel svar. Gissa igen!
Då man sett ett antal luftvärmepumpar under många år i drift och som haft is/snö problem beroende på placering/vind så behöver jag inte gissa.

• Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
sysmali
L L Jan skrev:
Fel svar. Gissa igen!
Förvisso vet jag att erfarenhet från din mystiska tråd om husförsäjlningen där du ställde frågor men inte tog några råd att du ansåg dig veta bäst - men du vet att Thomas har arbetat med bl.a LLVPs över 20 år va?

• Gilla
  • Haha
plåtrickard och 5 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Förvisso vet jag att erfarenhet från din mystiska tråd om husförsäjlningen där du ställde frågor men inte tog några råd att du ansåg dig veta bäst - men du vet att Thomas har arbetat med bl.a LLVPs över 20 år va?
Att man har arbetat med något i 20 år säger inget om hur duktig och skicklig man är, man kan ha gjort halvdåliga jobb i 20 år också. Referenser är viktigare. Har anställt massor av säljare. Det som säger liknande får man kolla upp mer.

• Ledsen
Kapabel
  • Laddar…
sysmali
L L Jan skrev:
Att man har arbetat med något i 20 år säger inget om hur duktig och skicklig man är, man kan ha gjort halvdåliga jobb i 20 år också. Referenser är viktigare. Har anställt massor av säljare. Det som säger liknande får man kolla upp mer.
Du har en poäng. Bara för att man anställt massor av säljare betyder inte att man är en bra rekryterare.

Vilken erfarenhet har du av att montera, felsöka och utvärdera LLVPs?

• Gilla
  • Haha
DonPablo och 4 till
  • Laddar…
Antalet år i en bransch säger mycket riktigt inte så mycket, men betydligt svårare att fortsätta om det är dåliga omdömen.
Merparten av förfrågningarna/intresseanmälan av luft/luft kommer från tidigare kunder eller rekommendationer så nånting rätt måste jag göra med att rekommendera modell/placering och installera föreslagen modell.

Mer intresserad av hur det går för trådskaparen när nya givaren/kortet är monterat eller om modellen helt enkelt inte grejar det lite ovanliga klimatet den är monterad i.
Trådskaparen har kanske redan tröttnat då tråden kanske spårat ut lite.

• Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
L L Jan skrev:
Jag har inte sett ett enda märkligt inlägg från @Comfort Thomas under tiden jag varit medlem här. Du själv har däremot på realtivt kort tid lyckats att prestera en mängd underliga inlägg, alltför ofta grundlösa och utan fakta annat än eget tyckande. Lite självinsikt hade inte skadat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Antalet år i en bransch säger mycket riktigt inte så mycket, men betydligt svårare att fortsätta om det är dåliga omdömen.
Merparten av förfrågningarna/intresseanmälan av luft/luft kommer från tidigare kunder eller rekommendationer så nånting rätt måste jag göra med att rekommendera modell/placering och installera föreslagen modell.

Mer intresserad av hur det går för trådskaparen när nya givaren/kortet är monterat eller om modellen helt enkelt inte grejar det lite ovanliga klimatet den är monterad i.
Trådskaparen har kanske redan tröttnat då tråden kanske spårat ut lite.
Tydligen lyckas en del hantverkare fortsätta ändå, speciellt i större orter. De i Arga snickaren är inte purunga precis. Avsaknad av djungeltelegraf i större orter, bara att gå på nya kunder.

Även barn blir vuxna och skaffar boende utan erfarenhet samt är internetberoende och kollar allt på internet - där kan vem som helst skriva vad som helst (även jag här) , de litar på omdömen utan att man vet vem som har skrivit dem. Istället borde de fråga själva, hos grannar, bekanta, ringa på telefonen och inte bara köra mail och chatt. Träffas och prata, få en uppfattning, fråga referenser.
"Alla" de snyftexempel som man läser om beror på att köparen inte tagit sig tid och sitta med och prata innan och kollat referenser. Tex har hantverkaren gesellbrev eller liknande? Eller självlärd? Speciellt vanligt är det inom VVS och värmepumpar, bara att söka vidare på internet och lära om alla snyfthistorier. Tex har energideklaration ofta inte begärts innan, även framtida kostnadskalkyl för värmepumpen. Man bara"köper" och tror att allt skall funka.

Synd om TS. Felmonterad är luftvärmepumpen. Hade kanske funkat i Skånes inland? Men inte där.

MultiMan
Den är inte felmonterad. Jag har redogjort för vad jag har och den sitter precis likadant fast utan taket. Inga problem. Ett mycket vanligt sätt att montera även i Norrland. Det beror på något annat fel på maskinen, gasbrist eller liknande.

Du pratar mot dig själv som vanligt. Att montera på betongfundament på mark fungerar kanske i Skåne, men inte i Norrland där det ibland blir över 2 meter snö. Ännu mer där jag bor och det ofta bildas drivor av vinden, särskilt om det sticker upp en värmepump, fristående på mark. Den hade blivit översnöad i stort sett varenda vinter.

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Den är inte felmonterad. Jag har redogjort för vad jag har och den sitter precis likadant fast utan taket. Inga problem. Ett mycket vanligt sätt att montera även i Norrland. Det beror på något annat fel på maskinen, gasbrist eller liknande.

Du pratar mot dig själv som vanligt. Att montera på betongfundament på mark fungerar kanske i Skåne, men inte i Norrland där det ibland blir över 2 meter snö. Ännu mer där jag bor och det ofta bildas drivor av vinden, särskilt om det sticker upp en värmepump, fristående på mark. Den hade blivit översnöad i stort sett varenda vinter.
Ett problem så klart med snön, som jag tidigare skrivit om. Bättre med annat val av lösning för uppvärmning isf. Om man får borra för bergvärme? Om system finns i huset förstås.
Eller placering på altan eller liknande.

MultiMan
Inglasad altan kanske? 😂

Vad kostar en bergvärmepump jämfört med en kvalitets-LLVP?

Min FH35 värmer hela mitt 1,5-planshus (114m2) så länge det är över -20C, under det måste elvärmen gå in. Men det täcker större delen av året, för en i sammanhanget väldigt rimlig kostnad, särskilt om man saknar vattenburen värme inne, som en hel del hus gör här.

B
Diagnosen är klar, inte bara är det en felinstallerad värmepump. Det är även fel typ av värmepump. 😂

sysmali
L L Jan skrev:
Ett problem så klart med snön, som jag tidigare skrivit om. Bättre med annat val av lösning för uppvärmning isf. Om man får borra för bergvärme? Om system finns i huset förstås.
Eller placering på altan eller liknande.
Jag utgår från att din egen LLVP är perfekt placerad.

Har du lust att beskriva modell och hur den är placerad? Ca 1,5 meter från huset och på stativ - hur gör du med snön och vind?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vind är ett stort problem för avfrostning värmepumpar och alla stora tillverkare säljer kitt med kåpor till större llvp då de ofta placeras på tak där det såklart blåser mycket.
Är ju bara en begränsad mängd värme som kan tas innifrån och om temperatur och vind utifrån överskrider denna mängd så faller kalkylen. Är ju inte svårare än så!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.