46 163 läst ·
132 svar
46k läst
132 svar
Nedisad luftvärmepump
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Har sett dom där fönsterskakarna där det bara är 2 hål i väggen för luft in/ut som har något element på ca 500W men dom är tänkta som hjälp för att leverera värme till en usel maskin och inte för att hjälpa till vid avfrostning då värmeelementet är avslaget.E Emanuel01 skrev:
Ja, vet inte om elementet hjälpte till vid avfrostning.C Comfort Thomas skrev:
Vad är det för pump du fått installerad. Det har ju varit ganska stränga kallgrader runt om i landet, och vissa pumpar klarar helt enkelt inte av kallgrader
Det är en Innova Balance R32. En liten uppdatering: pumpen ser bättre ut nu trots ganska stränga minusgrader (-17). Vi har dragit upp pumpen på 20 och det verkar som att den frostar av bättre nu. Även gjort "manuell" avfrostning med kontrollen (heat-läge, sänka till 16, trycka upp+ner 3 ggr). Ska försöka få hit VVS som installerat den men vi bor en timme utanför stan så han drar sig nog lite.lsoderlund skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vid kallare temperaturer så är det mindre fukt i luften såvida ni inte bor vid öppet vatten som sjö/älv men med den temperaturen borde det vara is nuA Alexan skrev:Det är en Innova Balance R32. En liten uppdatering: pumpen ser bättre ut nu trots ganska stränga minusgrader (-17). Vi har dragit upp pumpen på 20 och det verkar som att den frostar av bättre nu. Även gjort "manuell" avfrostning med kontrollen (heat-läge, sänka till 16, trycka upp+ner 3 ggr). Ska försöka få hit VVS som installerat den men vi bor en timme utanför stan så han drar sig nog lite.
Du har noll koll eller hur?M Megaforce skrev:Vissa värmepumpar kan även använda tillskottsvärmaren för att få tillräckligt med värme för avisningen. Sen så kan det finnas ett eco-läge som normalt bara skall användas när det är plusgrader ute och då sker avfrostning bara med fläkt och uteluft. Är tempgivaren felaktigt placera så kan detta ibland misslyckas och is byggs på..
Jag har en Panasonic som nu är drygt 16 år gammal. I början när den var ny hade den problem att avfrosta ordentligt när temperaturen var under minus 6 grader. Jag löste detta genom att isolera kompressorn med stenull. Efter detta har avfrostningen fungerat helt utan anmärkning. Jag har också en Mitsubishi som nu är 10 år gammal och den har hela tiden fungerat utan anmärkning.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Känns inte som en bättre isolerad kompressor skulle lösa avfrostningsproblemtompas11 skrev:
Jag har en Panasonic som nu är drygt 16 år gammal. I början när den var ny hade den problem att avfrosta ordentligt när temperaturen var under minus 6 grader. Jag löste detta genom att isolera kompressorn med stenull. Efter detta har avfrostningen fungerat helt utan anmärkning. Jag har också en Mitsubishi som nu är 10 år gammal och den har hela tiden fungerat utan anmärkning.
Faktum är att isolering av kompressorn löste problemet med att utedelen isade igen. Innan jag isolerade kompressorn så var jag tvungen att avisa den med varmt vatten och värmepistol eftersom den inte orkade att avfrosta helt på egen hand. Det innebar att mer och mer is byggdes på efter varje avfrostning vilket i sig innebar att pumpen gav mindre och mindre värme. Isoleringen av kompressorn var det som löste avfrostningsproblemet.C Comfort Thomas skrev:
Oavsett - så är bra isolering av rör HELA vägen inkl kopplingar bra för verkningsgraden. Kommer man åt att Isolera rören och kompressorn även inne i utedelen minskar det förlusterna ytterligare förstås.tompas11 skrev:
Faktum är att isolering av kompressorn löste problemet med att utedelen isade igen. Innan jag isolerade kompressorn så var jag tvungen att avisa den med varmt vatten och värmepistol eftersom den inte orkade att avfrosta helt på egen hand. Det innebar att mer och mer is byggdes på efter varje avfrostning vilket i sig innebar att pumpen gav mindre och mindre värme. Isoleringen av kompressorn var det som löste avfrostningsproblemet.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Såg många ”nakna” kompressorer förr i tiden på Panasonic som inte hade några problem med avfrostning.tompas11 skrev:
Faktum är att isolering av kompressorn löste problemet med att utedelen isade igen. Innan jag isolerade kompressorn så var jag tvungen att avisa den med varmt vatten och värmepistol eftersom den inte orkade att avfrosta helt på egen hand. Det innebar att mer och mer is byggdes på efter varje avfrostning vilket i sig innebar att pumpen gav mindre och mindre värme. Isoleringen av kompressorn var det som löste avfrostningsproblemet.
Känns nästan som att du kanske kom åt avfrostningsgivaren så den fick bättre kontakt mot röret och därav bättre avfrostning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 799 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 799 inlägg
Den Mitsu FH35 jag har har hela utrymmet till höger runt kompressorn fullt med isolermattor. Märkligt egentligen om inte Panasonic skulle haft det, är ju ändå bra märke. Du råkade inte få någon för sydligare marknader?tompas11 skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vet inte vilken modell av Panasonic det är men dom som lite äldre hade en ganska tunn isolermatta runt kompressorn, fanns även dom riktigt billiga som hade som en tunn filt.
Var ganska klent med isolering på andra märken också.
På den tiden när man var mer intresserad av att kolla saker så provade vi att isolera kompressor och även testa med med isolerkåpa över kranarna som även finns idag som tillval utan att få någon skillnad på temperaturer på rör/utblås eller förbrukning.
Provade även att ta bort isolering på rören som det ofta kan vara om fåglar eller ”solen” har fått isoleringen att försvinna ca ca 10-20cm vid utedelen utan att få någon skillnad.
Extra Isolering runt kompressor fungerade däremot som ljuddämpare.
Var ganska klent med isolering på andra märken också.
På den tiden när man var mer intresserad av att kolla saker så provade vi att isolera kompressor och även testa med med isolerkåpa över kranarna som även finns idag som tillval utan att få någon skillnad på temperaturer på rör/utblås eller förbrukning.
Provade även att ta bort isolering på rören som det ofta kan vara om fåglar eller ”solen” har fått isoleringen att försvinna ca ca 10-20cm vid utedelen utan att få någon skillnad.
Extra Isolering runt kompressor fungerade däremot som ljuddämpare.