46 168 läst ·
132 svar
46k läst
132 svar
Nedisad luftvärmepump
Panasonic Sverigepumpen NE9SPP installerad 2008. Tricket att isolera kompressorn för att fixa avfrostningen fick jag faktiskt från Värmepumpsforum. Det var en person som skrev där med samma problem med avfrostningen som jag hade, så det var inget jag hade hittat på själv.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vi monterade åtskilliga NE9 och känner inte igen några problem med avfrostning på dessa utan att tilläggsisolera.
Så antingen kom ni åt avfrostningsgivaren så den fick bättre kontakt med röret eller så fungerade det uppenbarligen på din och för den som skrev på vp forum 👍
Så antingen kom ni åt avfrostningsgivaren så den fick bättre kontakt med röret eller så fungerade det uppenbarligen på din och för den som skrev på vp forum 👍
Om man leker med tanken att en oisolerad kompressor skulle läcker enorma mängder energi, så skulle ju det påverka effekten som tas upp ur förångaren vilket kanske innebär högre varvtal på fläkten, fler m3 luft som passerar och därmet potentiellt fler gram fukt som kan frysa på utedelen på samma tid, men även nån grad lägre föråningstemp.
Men in praktiken, så kan det ju inte vara så värst många W förluster? Räknar man på lite enkel isolerteori med u värden och den ringa ytan som det rör sig om så känns det långsökt? Det finns väl inga som är oisolerade nuförtiden? Extra isolering av kompressorn är väl generellt bra (precis som alla andra varma saker som läcker värme), men att det skulle medföra nån inverkan på nedisningsproblematiken i praktiken har jag svårt att se.
Men in praktiken, så kan det ju inte vara så värst många W förluster? Räknar man på lite enkel isolerteori med u värden och den ringa ytan som det rör sig om så känns det långsökt? Det finns väl inga som är oisolerade nuförtiden? Extra isolering av kompressorn är väl generellt bra (precis som alla andra varma saker som läcker värme), men att det skulle medföra nån inverkan på nedisningsproblematiken i praktiken har jag svårt att se.
Jag har erfarenhet av 4 identiska Midea rebrandade värmepumpar, varav 3 sitter på kåken hemma. En av dem isar igen och behöver avisas med varmvatten nån gång varje/varannat år. Den enda skillnaden är att den står i den förhärskande vindriktningen mot öppet åkerlandskap. Det händer bara i början av säsongen, vid första köldknäppen när det fortfarande är rikligt med fukt i luften och temperaturen är runt nollan, dvs då avfrostningsfunktionen får jobba som hårdast. När det är rejält kallt är det inte mycket fukt i luften som kan kondensera. Låter som samma förhållanden som trådskrivaren. I min manual rekommenderas att sätta ett vindskydd framför ute-enheten, men det är ju jobbigare än att avfrosta manuellt..
Aldrig hittat någon info i tekniska datablad hur avfrostning sker? Medan vissa kör avfrostning i tidsintervall endast beroende på utomhustemperatur finns det andra med behovsstyrd avfrostning som ”monitor airflow, refrigerant pressure, air or coil temperature and pressure differential across the outdoor coil to detect frost accumulation” - och i problemsituationer är det väl en sådan man vill ha. Kanske alla enheter har det här i Norden?
Aldrig hittat någon info i tekniska datablad hur avfrostning sker? Medan vissa kör avfrostning i tidsintervall endast beroende på utomhustemperatur finns det andra med behovsstyrd avfrostning som ”monitor airflow, refrigerant pressure, air or coil temperature and pressure differential across the outdoor coil to detect frost accumulation” - och i problemsituationer är det väl en sådan man vill ha. Kanske alla enheter har det här i Norden?
Det skall inte vara något tak ovanför värmepump. Fick det rådet av proffs för länge sedan, när jag byggde ett tak. Så jag tog bort det. De är byggda att verka utan tak. Tak förhindrar cirkulationen.A Alexan skrev:Hej
Vi har precis upptäckt att vår nya luftvärmepump har isat igen totalt.
Det är fullt med is på sidan där den suger in luft samt på ovansida och baksida och även inuti där fläkten snurrar.
Dock knappt någon is på undersida där vi hört att det kan ansamlas.
Vi har tak över pumpen på utedelen och det har inte varit något extremväder.
Ljudvolymen har varit relativt hög redan från start, men inga direkta missljud förutom väldigt mycket vibrationer när det blev kallt.
När vi gjorde upptäckten stängde vi av pumpen och ringde snickaren som lejt för installationen.
Imorgon ska det komma en tekniker och kolla på vad som är fel med pumpen.
Vi vill reklamera pumpen och ha en ny utan att betala för installation igen, antingen var den trasig från start eller så är den felaktigt installerad och det känns det som den kan ha tagit rejält med stryk eftersom den gått dåligt länge. Vi behöver dock hjälp att argumentera för vår sak - vad har vi för rättigheter? Vi anlitade en snickare som renoverade vårt hus och han är den som offerterat och fakturerat allt men sedan har han lejt vidare för vvs etc.
Det syns dåligt på bilden där fläkten är för får man zooma lite.
Om tak så skall det sitta över 1 meter ovanför, som snörasskydd eller liknande.
Den sitter också för nära väggen.
Bör inte sitta på vägg alls, för det minskar cirkulationen. Och kan skada väggen. Istället på ett fundament en bit från väggen. Men sparsamheten sätter stopp ibland.
Testa att flytta den!
Okej, det låter klokt. Ska se om jag kan flytta upp taket och hitta ett fundament att ställa pumpen på. Finns det något rek avstånd från väggen?L L Jan skrev:Det skall inte vara något tak ovanför värmepump. Fick det rådet av proffs för länge sedan, när jag byggde ett tak. Så jag tog bort det. De är byggda att verka utan tak. Tak förhindrar cirkulationen.
Bör inte sitta på vägg alls, för det minskar cirkulationen. Och kan skada väggen. Istället på ett fundament en bit från väggen. Men sparsamheten sätter stopp ibland.
Testa att flytta den!
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kan inte se att varken taket eller luftspalten till fasaden är orsaken till din igenisade utedel.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Känns inte så krångligt att lossa dom 4 bultarna för honom och då är det ännu enklare att måla utan taket på väggen om det var det som det handlade om.
Inte så Jan.L L Jan skrev:Det skall inte vara något tak ovanför värmepump. Fick det rådet av proffs för länge sedan, när jag byggde ett tak. Så jag tog bort det. De är byggda att verka utan tak. Tak förhindrar cirkulationen.
Testa att flytta den!
Räkna på det så inser du att pumpen måste sitta ca 7 cm från väggen för att spalten mellan väggen och pumpen ska bli ungefär lika stor som inloppet till fläkten.
De flesta pumpar som är väggmonterade på konsoller, sitter 2-3 ggr så långt, sitter de på markstativ ofta ännu mer, från väggen. Samma sak med tak över utedelen.
Så inte stryper DET cirkulationen ens mätbart. Överslag och rimlighetsberäkningar är alltid bra att göra.
C Comfort Thomas skrev:
Stämmer, de flesta...N Nisken skrev:Inte så Jan.
Räkna på det så inser du att pumpen måste sitta ca 7 cm från väggen för att spalten mellan väggen och pumpen ska bli ungefär lika stor som inloppet till fläkten.
De flesta pumpar som är väggmonterade på konsoller, sitter 2-3 ggr så långt, sitter de på markstativ ofta ännu mer, från väggen. Samma sak med tak över utedelen.
Så inte stryper DET cirkulationen ens mätbart. Överslag och rimlighetsberäkningar är alltid bra att göra.
Betyder inte att det är optimalt för det. Bara ekonomiskt sett optimalt, installationskostnaderna.
Se hur luft-vattenpumpar är monterade. Ofta inte direkt vid väggen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
luft/vatten står på markstativ och hamnar automatiskt lite längre ut från väggen.L L Jan skrev:
Dessutom oftast betydligt högre luftflöde så dom kan behöva lite mer luftspalt.
En del luft/ vatten har sin anslutning bakåt och då behövs mer utrymme för att kunna koppla
Håller med - är detta en engångshändelse (per vinter...) pga. extra besvärligt väder med frostdimma etc. så får man kanske 'ta det' och man lär sig hur man frostar och smälter av det hela när det blir iglo av LLVP:nC Comfort Thomas skrev:
skulle säga att alla LLVP kan någon gång råka ut för sådant i riktigt ogynnsam väderlek och en faktor som ökar risken är att man har lite för kallt inne för att avfrostningen skall bli fullständigt - då om lite is lämnas kvar i flänsarna för att avfrostningskapaciteten inte orka värma bort det helt, eller vinden ute helt enkelt blåser bort värmen under avfrostningen så bygger det på väldigt fort.
Jag önskar att det var en engångshändelse. Flänsarna isar på dagligen. Vi kör manuell avfrostning via kontrollen flera ggr per dag. Installatören ska komma med kretskort och givare i veckan så förhoppningsvis löser något av det problemetX xxargs skrev:Håller med - är detta en engångshändelse (per vinter...) pga. extra besvärligt väder med frostdimma etc. så får man kanske 'ta det' och man lär sig hur man frostar och smälter av det hela när det blir iglo av LLVP:n
skulle säga att alla LLVP kan någon gång råka ut för sådant i riktigt ogynnsam väderlek och en faktor som ökar risken är att man har lite för kallt inne för att avfrostningen skall bli fullständigt - då om lite is lämnas kvar i flänsarna för att avfrostningskapaciteten inte orka värma bort det helt, eller vinden ute helt enkelt blåser bort värmen under avfrostningen så bygger det på väldigt fort.
C Comfort Thomas skrev:
Ni borde byta placering, som jag skrev om tidigare. Det blir ett microklimat så nära väggen och även med ett tak så nära. Bättre om den står helt fritt, om det går.A Alexan skrev:Jag önskar att det var en engångshändelse. Flänsarna isar på dagligen. Vi kör manuell avfrostning via kontrollen flera ggr per dag. Installatören ska komma med kretskort och givare i veckan så förhoppningsvis löser något av det problemet. Men det har inte varit något "gynsammt" väder heller för den delen. Temperaturen går lite upp och ner, blåser inte överdrivet mycket men dimman har ofta legat över Ljungandalen på sistone.
Montörerna sätter den gärna på väggen för det drar ned kostnaden, de säljer fler då. Det är liksom inte deras problem sedan att den inte fungerar optimalt
Se länken punkt 10. fast lite högre än så, utifall mkt snö, om man inte vill skotta..
https://gds.se/spara-energi/uppvarmning/varmepump/10-goda-rad-vid-placering-av-varmepumpen
Redigerat: