46 168 läst ·
132 svar
46k läst
132 svar
Nedisad luftvärmepump
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Min Mitsubishi FH35 sitter på vägg, fast inga skydd eller tak runtom, 1,4 m upp pga all snö. Nära vatten, fuktigt, blåser alltid, ändå har jag bara behövt varmvattna den en gång sedan 2017 under den hittills värsta snöstormen. Ställd på 22-23C eftersom det behövs för att får ok temp i rummen längst bort.
Däremot blir det alltid en massa is under från avfrostningen så trots så högt upp måste jag ibland slå bort is som annars når upp till pumpen. Värsta vintrarna är det stora mängder. Jag använder en borrhammare med bred mejsel, då går det fort.
Däremot blir det alltid en massa is under från avfrostningen så trots så högt upp måste jag ibland slå bort is som annars når upp till pumpen. Värsta vintrarna är det stora mängder. Jag använder en borrhammare med bred mejsel, då går det fort.
Ställ en murarbalja under och töm den med jämna mellanrum... problemet löst.MultiMan skrev:
Min Mitsubishi FH35 sitter på vägg, fast inga skydd eller tak runtom, 1,4 m upp pga all snö. Nära vatten, fuktigt, blåser alltid, ändå har jag bara behövt varmvattna den en gång sedan 2017 under den hittills värsta snöstormen. Ställd på 22-23C eftersom det behövs för att får ok temp i rummen längst bort.
Är inte ansträngande att tömma en balja med vatten/is ett par ggr i veckan.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Nja, om kunden vill ha markstativ så blir det lite dyrare och installatören tjänar några kronor extra så egentligen bara en fördel för återförsäljaren om det nu finns ett fast underlag som gjuten platta eller motsvarande.L L Jan skrev:Ni borde byta placering, som jag skrev om tidigare. Det blir ett microklimat så nära väggen och även med ett tak så nära. Bättre om den står helt fritt, om det går.
Montörerna sätter den gärna på väggen för det drar ned kostnaden, de säljer fler då. Det är liksom inte deras problem sedan att den inte fungerar optimalt
Se länken punkt 10. fast lite högre än så, utifall mkt snö, om man inte vill skotta..
[länk]
Om man trodde att placeringen skulle innebära igenisad utedel så blir det i högsta grad återförsäljare/installatör som också drabbas då det blir extra resor som bara är en kostnad och inget man vill ha.
Vet inte hur många tusen utedelar som vi har monterat på fasad och det utan problem, kraftigt vind och i värsta fall snöfall/underkylt regn kan dock få utedelarna att få problem oavsett konsoll på fasad eller markstativ.
Går säkert bra att i de flesta fall att ha den på fasaden.C Comfort Thomas skrev:Nja, om kunden vill ha markstativ så blir det lite dyrare och installatören tjänar några kronor extra så egentligen bara en fördel för återförsäljaren om det nu finns ett fast underlag som gjuten platta eller motsvarande.
Om man trodde att placeringen skulle innebära igenisad utedel så blir det i högsta grad återförsäljare/installatör som också drabbas då det blir extra resor som bara är en kostnad och inget man vill ha.
Vet inte hur många tusen utedelar som vi har monterat på fasad och det utan problem, kraftigt vind och i värsta fall snöfall/underkylt regn kan dock få utedelarna att få problem oavsett konsoll på fasad eller markstativ.
Men lite okunskap också.
BÄttre att göra det optimalt! På marken en bit ifrån.
Bättre att göra som buskar och liknande, minst 1,5 meter från fasad, helst 2 meter ifrån, man undviker mikroklimat vid fasaden.
Man kan också förändra daggpunkten inuti fasaden om kondensorn och fläkt är för nära. Fuktskador, mögel, kommentarer är överflödiga.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ok , dina åsikter är facit så man ska inte kommentera men gör det ändå !L L Jan skrev:Går säkert bra att i de flesta fall att ha den på fasaden.
Men lite okunskap också.
BÄttre att göra det optimalt! På marken en bit ifrån.
Bättre att göra som buskar och liknande, minst 1,5 meter från fasad, helst 2 meter ifrån, man undviker mikroklimat vid fasaden.
Man kan också förändra daggpunkten inuti fasaden om kondensorn och fläkt är för nära. Fuktskador, mögel, kommentarer är överflödiga.
Jag har haft en luft/luft ca 20år på ena sidan huset på konsoll med ca 15cm luftspalt och hade en luft/vatten på baksidan i troligen ca 15år vilken till och med enligt min åsikt hamnade alldeles för nära fasaden på grund av tankevurpa när jag gjöt plattan så den var mindre än 10cm från fasaden.
Inga problem med igenisade utedelar och har inga fuktskador på fasad eller takinklädnad.
Kollade fukthalt innan senaste ommålning av huset och hade snarlika värden vid alla testställen, dock väldigt torrt på en bit av södervägg .
Dålig koll på buskar men få som planterar buskar nära fasad då det troligen är för dränerat och man kanske inte vill ha in rötter i/under grunden eller täppa igen eventuell dräneringslang, grannen däremot har sina vinrankor nära fasad då dom verkar gilla väldränerat.
Vill man ha sin utedel 1,5-2m ut från fasad så är det helt ok för mig.
För många i Sverige resonerar utifrån sina egna limiterade synvinklar, istället för enligt experterna. Lyssnar hellre på dem. Se ovan länk.C Comfort Thomas skrev:Ok , dina åsikter är facit så man ska inte kommentera men gör det ändå !
Jag har haft en luft/luft ca 20år på ena sidan huset på konsoll med ca 15cm luftspalt och hade en luft/vatten på baksidan i troligen ca 15år vilken till och med enligt min åsikt hamnade alldeles för nära fasaden på grund av tankevurpa när jag gjöt plattan så den var mindre än 10cm från fasaden.
Inga problem med igenisade utedelar och har inga fuktskador på fasad eller takinklädnad.
Kollade fukthalt innan senaste ommålning av huset och hade snarlika värden vid alla testställen, dock väldigt torrt på en bit av södervägg .
Dålig koll på buskar men få som planterar buskar nära fasad då det troligen är för dränerat och man kanske inte vill ha in rötter i/under grunden eller täppa igen eventuell dräneringslang, grannen däremot har sina vinrankor nära fasad då dom verkar gilla väldränerat.
Vill man ha sin utedel 1,5-2m ut från fasad så är det helt ok för mig.
På moderna hus kan det räcka med att man ställer upp en stor skiva lutade mot fasaden längre tid, för att sabba och flytta kondensationspunkten i fasaden.
Gör en gissning? I vilket fall värms kondensorn bäst upp av uteluften?
1. Om den är placerad cirka 20 cm från fasaden och med ett tak nära över?
2. Om den står 1,5 meter eller mer från fasaden och utan tak?
Redigerat:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
K Kane skrev:
Om det är din länk för gds ”gör det själv” så handlar den om att minska risken för ljud om jag nu hamnade på rätt ställe.L L Jan skrev:
Ser gärna att det länkas till experter/proffs för att läsa vad dom tycker om luft/luft som drabbas av isbildning med installation på fasad och tak över utedel.
Att dessutom visa en bild med en utedel som står direkt på en gjuten platta kan få folk att göra likadant, borde framgått att den förhoppningsvis har en slang för avledning av kondensvattnet som går ner i en tjälfri stenkista eller till dränering som ligger tjälfritt.
För trådskaparen så får jag hoppas ny givare och/eller kretskort får ordning på den.
Kan vara så att den trots ska vara anpassad för vårat klimat som det så fint heter inte grejar förhållanden med kraftig kyla och dimma/hög luftfuktighet på grund av konstruktion eller avfrostningslogik.
Kolla om någon granne med samma förhållanden har samma problem eller om dom har ett märke som fixar detta bättre, borde gå att häva köpet om den modellen inte klarar förhållandena om den är såld för att greja detta.
Kanske inte är något märke/modell som funkar på den platsen oavsett om den är monterad på fasad eller ett par meter ut på gräsmattan och då på tillräckligt hög höjd på markstativet för att undvika snödrev.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Då en utedel inte gillar vind speciellt bra vid avfrostning eller drift så är det större risk att den 1,5m utanför fasaden får större problem.L L Jan skrev:
Vind och snöfall är en annan sak som en mindre skyddad utedel inte gillar då det kan bygga på sidan som den sen inte når att avfrosta.
Vind är utmärkt för avfrostningen. Även sommartid för kondensorn. om man kör omvänt för kalluft. Det är därför det finns en fläkt bakom kondensorn.C Comfort Thomas skrev:
Ju kvickare uppvärmning av kondensorn desto högre effektivitet och mindre is.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vind är inte utmärkt vid avfrostning, om vinden tar ångan in på tex dom iskalla fläktbladen så kan man få obalans i dom.L L Jan skrev:
Fläkten går inte under avfrostning, åtmindstånde inte på dom märken/modeller jag monterat.
Sommartid är en annan femma.
Vind blåser också bort värme under avfrostningsprocessen med alla sina flänsar och gör att kanske inte all is kan smältas i en omgång om inte avfrostningkörtiderna hålls väldigt långa - kanske aldrig lyckas vid stygg blåsig kall väder i minusgrader då värmeproduktionen vid avfrostning är ganska begränsad i de flesta fallen.
Om igenisningen sker ofta och det är känt ofta blåsigt så kan utedelen vara fel placerat och får för mycket vind på sig en stor del av sin drifttid och bör flyttas till mer lä-lägen för de vanligaste förekommande vindriktningarna
Om igenisningen sker ofta och det är känt ofta blåsigt så kan utedelen vara fel placerat och får för mycket vind på sig en stor del av sin drifttid och bör flyttas till mer lä-lägen för de vanligaste förekommande vindriktningarna
Håller inte med. Termodynamikens lagar om konvektion gäller också här.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kan bara delge vad man upplevt på fältet med luft/luft under årens lopp och vind kan ställa saker och ting på ända.
Fast när det blåser på utedelen i en höst eller vinterstorm så är det en påtryck konvektion med helt annan massamängd kall luft per sekund genom flänspaketet under avfrostningscykeln än när den står och kör avfrostning i en helt vindstilla miljö med avstängd fläkt....L L Jan skrev: