En fråga om det kommande innertaket i min Friggebod.
Jag har cc 1200 mellan takbjälkarna och taktypen är sadeltak, 16 grader. Jag tänkte fixera isoleringen på plats med att dra ståltråd korsvis mellan takbjälkarna, så inte isoleringen belastar ner innertaket. Enda belastningen på innertaket blir egenvikten.
Vilken är den tunnaste innerpanelen jag kan ha utan att få störande nedhäng? Tänker mig spontad panel, typ pärlspont. Eller möjligen någon spårad skiva.
Vill helst slippa att montera in glespanel mellan takbjälkarna.

Tacksam för återkoppling!

16 mm om vi pratar spontad träpanel. Det är egentligen en smaksak, men ögat är ganska känsligt.

Tack för svaret.
Men är det så att, allt som är tunnare än 16 mm, t ex 13 mm finsågad spontad panel, eller någon 10-12 mm spårad MDF-skiva kräver cc 600?
Eller (kanske en dum fråga) finns det någon lösning på hur man kan styva upp t ex 13 mm panel och ändå ha infästning på cc 1200?

Om du ändå ska mickla med ståltråd kan du limma fästpunkter ovanpå din tunna panel mellan takstolarna och spänna upp dem så du får cc60 ist för cc120.

Någon speciell anledning till din millimeterjakt?

Det skulle väl gå att hyvla av någon cm på dina underramar... Om de är lite överdimensionerade.

/ATW

Det bör väl gå att bygga en regelram mellan bjälkarna istället för ståltråden?

Så fäster du valfri takskiva i den.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Det som bestämmer styvheten vid sidan av tvärsnittsmåttet är materialets sk elasticitetsmodul. Denna varierar alltså med materialet. 16 mm gällde träpanel. Jag kan tänka mig att med t.ex. björkplywood kan det fungera med 12 mm. MDF är betydligt sämre. Vill du till varje pris använda 13 mm träpanel måste du bygga upp någon form av spikregelsystem mellan takstolarna. Ett sådant kan fällas in mellan underramarna så att det inte påverkar takhöjden invändigt.

Vill bara förtydliga, att innertaket ska följa överramarnas underkant (så det blir öppet upp i nock), alltså inget platt tak som fästes i underramarana.
På så vis blir ju underramarna eller takbjälkarna synliga när det är klart, och man får förhoppningsvis lite större volymkänsla i detta lilla "hus".
Det innebär ju att all montering av isolering och innerpanel/skivor sker underifrån.

Nu är inte 16° så mycket till lutning, men den nedböjande lasten (dvs egenvikten) minskar med ökande lutning. Vid 45° är den bara 70 %.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.