OXYD
Har man inga prylar eller korsande/parallell dragna el-kablar som stör, strunta i att jorda. Du har säkert ingen jordning av uttagen i din router ändå. Min cat5e är det som gäller. Tror inte det säljs äldre idag ändå.

Redigerat:
Metalltiger skrev:
Det var svepande påståenden som hette duga!

Har jobbat i många kontors- och labbmiljöer där skärmat var mycket vanligt.
Det som lars_stefan_axelsson beskriver gäller även mina egna installationer som
är rätt omfattande. Grundnätet är skärmat och det hjälper till att hålla nere potentialskillnaderna
mellan de femtontal enheter som ingår. Sista biten (längst ut från switchar m.m.) till
slutstationen är ibland ansluten med skärmad kabel men utan jordkontakt med enheten.
(... och jag bor inte i ett kärnkraftverk)

Har jobbat länge på "Tre Korvar" med antenner, radio och EMC-mätningar så jag tror jag
skippar att fråga "vilken nätverksinstallatör som helst" och går på egen erfarenhet
istället.
Ja, jag jobbar själv med högpresterande nätverksmjukvara i mediabranschen, baserade på Cat5e/Cat6/Cat6a-hårdvara. De som installerar åt oss skulle aldrig någonsin tänka sig att installera skärmade standarder som STP/FTP/SFTP. De ger med garanterad säkerhet transmissionsproblem, vilket vi vid samtliga tillfällen har kopplat till antingen okunnig installation av fast förlagt nätverkskablage eller skärmade patchkablar som smugit sig in. Det finns ingen rimlig möjlighet att kontrollera samtliga ingående komponenters duglighet i skärmsammanhang.

Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
De som installerar åt oss skulle aldrig någonsin tänka sig att installera skärmade standarder som STP/FTP/SFTP.
Nej, det är som sagt problem att installera enligt *standard*. Det är fel på standarden, eller rättare, det är svårt att se till att komponenterna uppfyller den på rätt sätt utan egen test/modifikation.

Men om man installerar på rätt sätt *utan* att följa standarden så är det inga problem. Tvärtom så vinner man mycket mot RF-störning.

Nu är denna i stort sett aldrig något problem, och är den det så är fiber bättre, så man kan ändå strunta i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.