872 läst ·
5 svar
872 läst
5 svar
Nätverk
Om du ska koppla från switch till switch finns ingen anledning att koppla två kablar mellan dem. Du kopplar en kabel från en port på switchen nere till en port på switchen uppe. Sen kopplar du resterande datorer osv till övriga portar precis som om alla portarna vore i en och samma switch.
åtminstånne ingen anledning för ett vanligt hemmanät.
Ska vi ge oss in i fortsättningskursen så kan det finnas skäl men se till att ha 2 -3 rör mellan dina kopplingspunkter så fixar vi det den dagen det blir aktuellt (om det blir det)
Ska vi ge oss in i fortsättningskursen så kan det finnas skäl men se till att ha 2 -3 rör mellan dina kopplingspunkter så fixar vi det den dagen det blir aktuellt (om det blir det)
På lite dyrare switchar kan du konfigurera link aggregation, då "sätter du ihop" flera portar till att fungera som en enda, med högre prestanda där emellan som resultat.
På små "hemmaswitchar" tror jag dock inte det är nån ide att dra flera kablar då switchen ändå inte kommer fatta att den ska skicka data på portarna samtidigt.
På små "hemmaswitchar" tror jag dock inte det är nån ide att dra flera kablar då switchen ändå inte kommer fatta att den ska skicka data på portarna samtidigt.
Om vi vänder på det, om du har såpass dyra switchar att de har stöd för detta så borde du känna till det. Därför, kör en kabel. Om switchen inte är gjord för det är risken större att du kommer störa ut hela nätverket istället om du sätter fler kablar imellan.Sen glädjer det mig att se att du dragit många rör, det är alltid bra för framtida bruk.
Däremot vill jag tillägga en liten sak. Om du ska göra en ordentlig installation med nätverksuttag/patchpanel i vardera ände så skadar det inte att dra dubbla kablar på en gång så är det klart för eventuella framtida bruk.
Däremot vill jag tillägga en liten sak. Om du ska göra en ordentlig installation med nätverksuttag/patchpanel i vardera ände så skadar det inte att dra dubbla kablar på en gång så är det klart för eventuella framtida bruk.
Klicka här för att svara