useless useless skrev:
Ett astrour är ju per definition en pryl som räknar ut när solen går upp/ner.
Njae, astronomiska klockor kan räkna fram olika saker. Som planeternas position, månens position, skymning/gryning, eller sol upp- och nedgång.
 
C cpalm skrev:
Fullt möjligt, men vet du att det är kopplat så att skymningsreläet skall tända just den belysningen?
Är det ett sådant skymningsrelä där allt sitter på fasaden, eller sitter det i elcentralen?
Ibland finns motsvarande funktioner på skymningsreläet på/av/auto + att man kan testa att pillra lite på inställningen för känslighet.
Skymningsrelä monterat på vägg med IP54-märkning, synliga skruvar och viss smuts och spindelväv runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser skymningsreläet ut
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Astrour är inte optimalt heller. Det beror på att tid mellan skymning/gryning i förhållande till solens upp o nedgång varierar kraftigt här uppe i Norden.

Skymningsrelä är det absolut bästa!
Nissens Nissens skrev:
Plejd är det bästa för en icke tekniker.
Hur kan man rekommendera Plejd om man inte anser att astrour är en bra lösning?
 
jbr jbr skrev:
Hur kan man rekommendera Plejd om man inte anser att astrour är en bra lösning?
Vet du inte att Plejd alltid är bäst enligt vissa? 😂
 
  • Haha
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du inte att Plejd alltid är bäst...
Jooo, jag veeeet. (Glömde)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A
K Kenth Svensson1 skrev:
[bild]Såhär ser skymningsreläet ut
En korsspindel verkar ha byggt bo på linsen 🤔😀
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Hur kan man rekommendera Plejd om man inte anser att astrour är en bra lösning?
Jag rekommenderade Plejd, men inte Astrour.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag rekommenderade Plejd, men inte Astrour.
Tidigare skrev du att "Skymningsrelä är det absolut bästa!". Vilken Plejd-produkt ska jag ha då?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag rekommenderade Plejd, men inte Astrour.
Ja, precis.
Om man inte anser att astour är rekommendabelt hur kan man då rekommendera Plejd? Det lär ju knappast lösa problemet som diskuteras i den här tråden...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Ja, precis.
Om man inte anser att astour är rekommendabelt hur kan man då rekommendera Plejd? Det lär ju knappast lösa problemet som diskuteras i den här tråden...
Jösses, jag rekommenderar ju skymningsrelä, men andra föreslår diverse system som kräver en del teknikintresse av användaren. Jämfört med de systemen rekommenderar jag Plejd.

Men som sagt, skymningsrelä är den bästa lösningen. Ett sådant kan man även med fördel ansluta till Plejd, så kan man styra mycket på ett enkelt sätt utgående från skymningsreläet.
 
Har faktisk löst problemet. Skruvade av locket på skymnings reläet. Där finns då en liten skruv som reglerar on och off. Den stod i läge off. Så det var bara att skruva den till on. Och allt fungerar som jag ville.
Tack för alla goda/dåliga råd
 
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kenth Svensson1 skrev:
Har faktisk löst problemet. Skruvade av locket på skymnings reläet. Där finns då en liten skruv som reglerar on och off. Den stod i läge off. Så det var bara att skruva den till on. Och allt fungerar som jag ville.
Tack för alla goda/dåliga råd
Härligt! Bästa lösningen! 😊
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.