Hej!
I vår elcentral sitter ett tidrelä som styr utebelysningen med fasta tider. Vilket innebär att nu tänds lamporna ca 19 och släcks 23. Korkat eftersom dom inte behöver vara tända när det är ljust. Samtidig finns en rörelsesensor utmed gatan som tänder även på natten. Släcks igen efter 20sekunder. På andra sidan av huset sitter ett skymningsrelä, som kanske inte fungerar.
Jag vill ha utebelysning tänd hela natten.
Hur gör jag utan att anlita en elektriker?
I vår elcentral sitter ett tidrelä som styr utebelysningen med fasta tider. Vilket innebär att nu tänds lamporna ca 19 och släcks 23. Korkat eftersom dom inte behöver vara tända när det är ljust. Samtidig finns en rörelsesensor utmed gatan som tänder även på natten. Släcks igen efter 20sekunder. På andra sidan av huset sitter ett skymningsrelä, som kanske inte fungerar.
Jag vill ha utebelysning tänd hela natten.
Hur gör jag utan att anlita en elektriker?
Byter ljuskällorna till såna med inbyggd skymningssensor och ställer tidreläet i ständigt på.K Kenth Svensson1 skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...r/normallampa-med-skymningssensor-led-019488/
Det är ju ljust dygnet runt nu så det går ju slå av den gruppen fram till när det börjar bli mörkt ute.
Skymningsreläet kan du enkelt testa genom att täcka över det och sätta tiduret i forcerat läge. Då ska det tända. När du tar bort det du täcker skymningsreläet med ska det slockna.
Det kan dock vara en liten fördröjning beroende på produkt.
Skymningsreläet kan du enkelt testa genom att täcka över det och sätta tiduret i forcerat läge. Då ska det tända. När du tar bort det du täcker skymningsreläet med ska det slockna.
Det kan dock vara en liten fördröjning beroende på produkt.
Vet inte hur jag skall koppla bort tiduret. Kan inte heller slå från säkringen för då lyser inget
Tryck på "Menu" tills du kommer till "manuel" och välj "perm av" eller "perm på".
https://www.theben.se/ocsmedia/optimized/full/o3505v32_TR610top2_TR612top2_Manuell.PDF
https://www.theben.se/ocsmedia/optimized/full/o3505v32_TR610top2_TR612top2_Manuell.PDF
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Börja inte byta lampor, köp ett astrour istället och byt ditt nuvarande tidur.
Byta lampor är inte aktuellt
Det som hände igår var att belysningen inte tändes, däremot tändes dom när någon passerade på gatan.
Varför tändes inte lamporna med skymningsreläet?
Kan det vara kass?
Det som hände igår var att belysningen inte tändes, däremot tändes dom när någon passerade på gatan.
Varför tändes inte lamporna med skymningsreläet?
Kan det vara kass?



