Ja, troligtvis är skymningsreläet trasigt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
K Kenth Svensson1 skrev:
Varför tändes inte lamporna med skymningsreläet?
Kan det vara kass?
Fullt möjligt, men vet du att det är kopplat så att skymningsreläet skall tända just den belysningen?
Är det ett sådant skymningsrelä där allt sitter på fasaden, eller sitter det i elcentralen?
Ibland finns motsvarande funktioner på skymningsreläet på/av/auto + att man kan testa att pillra lite på inställningen för känslighet.
 
Vad jag tycker är enklast och funkar bäst, och valde att använda även till mitt nybyggda garage, är lampor med inbyggd skymningssensor. Fungerar oförväntat bra, verkligen. Oavsett hur omslutande och skymmande armaturen är, eller hur riktad mot marken den är, så fungerar skymningssensorn klanderfritt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Om skymningsreläet är kass brukar det snarare vara så att det inte släpper igenom ström alls,dvs noll ljus.
 
useless useless skrev:
Fast TS undrade ju vad som kunde göras utan att anlita en elektriker. Då finns inte så många alternativ.
Kan byta lampor till Zigbee och hub med astrour var mitt val (Home Assistant). Men det kostar det också...
 
K Kenth Svensson1 skrev:
Byta lampor är inte aktuellt
Det som hände igår var att belysningen inte tändes, däremot tändes dom när någon passerade på gatan.
Varför tändes inte lamporna med skymningsreläet?
Kan det vara kass?
Ska lamporna styras av skymningsreläet? Vilket läge ställde du timern i? Satte du timern i "perm av" så ska lamporna aldrig tändas, så det låter som att du har olika belysningsgrupper som styrs av olika saker.
 
Nissens
I InsidersUnited skrev:
Börja inte byta lampor, köp ett astrour istället och byt ditt nuvarande tidur.
Astrour är inte optimalt heller. Det beror på att tid mellan skymning/gryning i förhållande till solens upp o nedgång varierar kraftigt här uppe i Norden.

Skymningsrelä är det absolut bästa!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
S sjoelund skrev:
Kan byta lampor till Zigbee och hub med astrour var mitt val (Home Assistant). Men det kostar det också...
Plejd är det bästa för en icke tekniker.
 
  • Gilla
Erik Anders Nordin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Plejd är det bästa för en icke tekniker.
Skicka en länk till en Plejd-lampa som passar i E27-sockel.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Plejd är det bästa för en icke tekniker.
Det behöver ju en elektriker för att installera... Zigbee klarar vilken tekniskt intresserad som helst av att hantera.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Astrour är inte optimalt heller. Det beror på att tid mellan skymning/gryning i förhållande till solens upp o nedgång varierar kraftigt här uppe i Norden.

Skymningsrelä är det absolut bästa!
Skaffa ett bättre astrour isåfall. Min beräknar hur ljuset det är - inte när solen går upp/ner (dessutom kopplar jag min till väderleksrapporten så den vet om det kommer vara molnigt och mörkare än vanligt)
 
Nissens
K Kenth Svensson1 skrev:
Byta lampor är inte aktuellt
Det som hände igår var att belysningen inte tändes, däremot tändes dom när någon passerade på gatan.
Varför tändes inte lamporna med skymningsreläet?
Kan det vara kass?
Hur kommer det sig att det inte är aktuellt att byta glödlampor? Det är en väldigt enkel och funktionell lösning annars.
 
S sjoelund skrev:
Skaffa ett bättre astrour isåfall. Min beräknar hur ljuset det är - inte när solen går upp/ner (dessutom kopplar jag min till väderleksrapporten så den vet om det kommer vara molnigt och mörkare än vanligt)
Ett astrour är ju per definition en pryl som räknar ut när solen går upp/ner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
S sjoelund skrev:
Skaffa ett bättre astrour isåfall. Min beräknar hur ljuset det är - inte när solen går upp/ner (dessutom kopplar jag min till väderleksrapporten så den vet om det kommer vara molnigt och mörkare än vanligt)
Sånt håller inte vanliga användare på med, det är mer för de som är intresserad av att pyssla med sånt.

De flesta vill att det skall fungera med minsta möjliga arbete/kostnad.

Många kommer att bli glada den dagen astrouren tar hänsyn till breddgraden. Solens faktiska upp/nedgång är helt ointressant, det är gryning/skymning det skall gå på.

Då är skymningsrelä optimalt, även om det skulle bli mulet/solförmörkelse eller annat så funkar det.
 
K Kenth Svensson1 skrev:
Byta lampor är inte aktuellt
Det som hände igår var att belysningen inte tändes, däremot tändes dom när någon passerade på gatan.
Varför tändes inte lamporna med skymningsreläet?
Kan det vara kass?
Om jag gissar hur det är tänkt att fungera så sitter timern och rörelsedetektorn parallellt och skymningsreläet i serie efteråt.
Då får man funktionen att lamporna bara lyser när det är mörkt, men man kan välja tider (mitt i natten) då de inte ska lysa med hjälp av timern förutom om någon går förbi.

Om det är kopplat på det viset verkar allt funka som det ska. Vill du att lamporna ska lysa hela natten får du ställa timern i "perm på" så det bara är skymningsreläet som styr.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.