R Robert-san01 skrev:
Kul att se att det redan är så mycket sol i systemet så man nästan kan se solens uppgång i nedgången i elpris.

Det blir säkert mycket mindre variationer när vi får någon GW till med solel i systemet?
Totalt över året så har vi någonstans ca 2 procent och som mest samtidigt ca 4 procent.
Det gör varken från eller till.
Hur var det nu med minus priser??
Det hade vi väl också idag enligt dig:)

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Stapel- och cirkeldiagram visar Sveriges energiproduktion: kärnkraft, värmekraft, vattenkraft, vindkraft, ospecificerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ ingen solel nu till totalen.

Eriksgatan
R Robert-san01 skrev:
Hur mycket samhällsnytta är det med något som producerar som mest när vi behöver det som minst?
Skaffa dig gärna en djupare förståelse om hela energimarknaden, alltså att tänka utanför effektboxen. T.ex. EnergiStrategiPodden håller en hyfsad nivå där de aktörer som verkar där får utveckla resonemangen. Så följ gärna den.
Även Vattenfall håller löpande Teamsmöten för inbjudna deltagare, med nya ämnen varje gång och bra gäster. I morgon 4/4 kl. 09.00 handlar detta om "Elektrifiering av tunga transporter - storskalig elektrifiering av tyngre fordon som bussar, lastbilar, färjor". PM till mig om någon är professionellt intresserad av ämnet, så får ni en länk till var ni kan anmäla er.
15 april stänger Tyskland de tre sista kärnkraftverken i Grohnde, Brokdorf och Gundremmingen. Så bed solgudarna om en solig sommar eftersom elpriserna historiskt sett också brukar vara höga sommartid.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Totalt över året så har vi någonstans ca 2 procent och som mest samtidigt ca 4 procent.
Det gör varken från eller till.
Hur var det nu med minus priser??
Det hade vi väl också idag enligt dig:)
Fram till idag...

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Skaffa dig gärna en djupare förståelse om hela energimarknaden, alltså att tänka utanför effektboxen. T.ex. EnergiStrategiPodden håller en hyfsad nivå där de aktörer som verkar där får utveckla resonemangen. Så följ gärna den.
Även Vattenfall håller löpande Teamsmöten för inbjudna deltagare, med nya ämnen varje gång och bra gäster. I morgon 4/4 kl. 09.00 handlar detta om "Elektrifiering av tunga transporter - storskalig elektrifiering av tyngre fordon som bussar, lastbilar, färjor". PM till mig om någon är professionellt intresserad av ämnet, så får ni en länk till var ni kan anmäla er.
15 april stänger Tyskland de tre sista kärnkraftverken i Grohnde, Brokdorf och Gundremmingen. Så bed solgudarna om en solig sommar eftersom elpriserna historiskt sett också brukar vara höga sommartid.
Jag skall göra det. Min utbildning till driftingenjör på elkraft och praktik på stora vattenkraftstationer och fördelningsstationer verkar komma till korta mot dina kunskaper när det gäller elnätet och elhandel.

K Klacken skrev:
Kan du visa statistik på att vi använder mindre el på dagen än på natten? Det skulle nämligen behövas för att ditt resonemang skall gå ihop! Samtidigt kan du väl förklara varför alla nätägare betalar ut "nätnytta", om dom inte anser det vara "nyttigt".
Är det här SM i avsiktliga missförstånd? Solceller ger mest på SOMMAREN medan vi behöver mest el på VINTERN

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Ja det är ju logiskt och helt enligt marknadens selektiva regler att vi ska betala tyskarnas elpriser här hemma.

helgestahill helgestahill skrev:
Har läst att varken Tyskland, Frankrike eller Finland har några avgifter för microproducenter. Detillhör ju också EU.
Jo men vi bor ju i Sverige, undantagens högborg i världen.

Eriksgatan
R Robert-san01 skrev:
Kolla gärna på timpriserna istället. Speciellt på när det är minuspriser redan idag.
Förutom att du skarvar brett om dagens priser, så innebär inte de minuspriser vi historiskt någon gång har sett på minus 1 - 5 öre att det är negativa elpriser i elkonsumtionsledet.
På grund av elöverföringsavgift, energiskatt, balansavgifter m.m, och vilken nätägare man har, så behöver minuspriset vara runt minus 85-90 öre innan man kan vinna något på att konsumera. Och det prisläget har aldrig uppstått, och kommer aldrig att uppstå så länge vi kan exportera el. Så vi som har egen elproduktion egenkonsumerar då istället maximalt genom att ladda elbilarna fullt, samt höjer temperaturen i VVB och ev. borrhål och gör samtidigt marknaden en tjänst genom att försöka utjämna prissvängningarna. :cool:

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Ska sätta upp solceller i början på maj men jag går in med inställningen att det är min egen förbrukning som minskar. Kör ingen jätte anläggning heller, 18 paneler blir det.

Kanske uppvärmningen utav framtida poolen blir "gratis" resten blir vad det blir :)
Bästa uppvärmning för pool är solfångare. Det går åt en hel del el att värma poolen om man vill ha 28-30 grader. Värmepumparna som finns har sina bästa prestanda från 20 grader. Jag har en vp som jag inte kör längre eftersom den ger dålig effekt och bara går på elpatron på våren. Solfångaren är det bästa då den då den kommer upp i höga temperaturer redan i mars.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
G Guzzen1 skrev:
Ja det är ju logiskt och helt enligt marknadens selektiva regler att vi ska betala tyskarnas elpriser här hemma.
Och samtidigt undrar tysken varför han ska betala svenskarnas elpriser. Det är ju de som importerar från oss, inte tvärtom.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
Eriksgatan
G Guzzen1 skrev:
Jag har en vp som jag inte kör längre eftersom den ger dålig effekt och bara går på elpatron på våren. Solfångaren är det bästa då den då den kommer upp i höga temperaturer redan i mars.
OT, men det är väl inte du som visade en bild på din ineffektiva poolvärmepump, som du hade varit omtänksam nog att ställa i den (kalla) krypgrunden för att skydda den mot (sol)väder och vind? :crysmile:

K
R Robert-san01 skrev:
Det behövs nog ingen statistik för att förstå att vi använder mest el när det är som kallast. Det brukar också vara som mörkast när det är som kallast. Även på dagen.
Tja, mina solceller producerar mer än jag förbrukar 8-9mån om året. Det är betydligt mer än Ringhals4 klarar av.
Såg nu att R4 går med reducerad effekt.... 365MW. Vad nu det skall betyda.

• Gilla
djac
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Tja, mina solceller producerar mer än jag förbrukar 8-9mån om året. Det är betydligt mer än Ringhals4 klarar av.
Såg nu att R4 går med reducerad effekt.... 365MW. Vad nu det skall betyda.
Vad ville du förklara med ditt inlägg?

Jag kan installera solceller som ger mer än jag förbrukar alla årets månader. Det är bara frågan om hur mycket man överdimensionerar anläggningen.

K
R Robert-san01 skrev:
Vad ville du förklara med ditt inlägg?

Jag kan installera solceller som ger mer än jag förbrukar alla årets månader. Det är bara frågan om hur mycket man överdimensionerar anläggningen.
Att ALLA produktionsätt har sina styrkor och svagheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.