48 184 läst ·
282 svar
48k läst
282 svar
Nätavgifter för solpaneler kommer höjas - 130 000 husägare påverkas
Totalt över året så har vi någonstans ca 2 procent och som mest samtidigt ca 4 procent.R Robert-san01 skrev:
Det gör varken från eller till.
Hur var det nu med minus priser??
Det hade vi väl också idag enligt dig
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Skaffa dig gärna en djupare förståelse om hela energimarknaden, alltså att tänka utanför effektboxen. T.ex. EnergiStrategiPodden håller en hyfsad nivå där de aktörer som verkar där får utveckla resonemangen. Så följ gärna den.R Robert-san01 skrev:
Även Vattenfall håller löpande Teamsmöten för inbjudna deltagare, med nya ämnen varje gång och bra gäster. I morgon 4/4 kl. 09.00 handlar detta om "Elektrifiering av tunga transporter - storskalig elektrifiering av tyngre fordon som bussar, lastbilar, färjor". PM till mig om någon är professionellt intresserad av ämnet, så får ni en länk till var ni kan anmäla er.
15 april stänger Tyskland de tre sista kärnkraftverken i Grohnde, Brokdorf och Gundremmingen. Så bed solgudarna om en solig sommar eftersom elpriserna historiskt sett också brukar vara höga sommartid.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Jag skall göra det. Min utbildning till driftingenjör på elkraft och praktik på stora vattenkraftstationer och fördelningsstationer verkar komma till korta mot dina kunskaper när det gäller elnätet och elhandel.Eriksgatan skrev:
Skaffa dig gärna en djupare förståelse om hela energimarknaden, alltså att tänka utanför effektboxen. T.ex. EnergiStrategiPodden håller en hyfsad nivå där de aktörer som verkar där får utveckla resonemangen. Så följ gärna den.
Även Vattenfall håller löpande Teamsmöten för inbjudna deltagare, med nya ämnen varje gång och bra gäster. I morgon 4/4 kl. 09.00 handlar detta om "Elektrifiering av tunga transporter - storskalig elektrifiering av tyngre fordon som bussar, lastbilar, färjor". PM till mig om någon är professionellt intresserad av ämnet, så får ni en länk till var ni kan anmäla er.
15 april stänger Tyskland de tre sista kärnkraftverken i Grohnde, Brokdorf och Gundremmingen. Så bed solgudarna om en solig sommar eftersom elpriserna historiskt sett också brukar vara höga sommartid.
Är det här SM i avsiktliga missförstånd? Solceller ger mest på SOMMAREN medan vi behöver mest el på VINTERNK Klacken skrev:
Ja det är ju logiskt och helt enligt marknadens selektiva regler att vi ska betala tyskarnas elpriser här hemma.Eriksgatan skrev:
Skaffa dig gärna en djupare förståelse om hela energimarknaden, alltså att tänka utanför effektboxen. T.ex. EnergiStrategiPodden håller en hyfsad nivå där de aktörer som verkar där får utveckla resonemangen. Så följ gärna den.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Förutom att du skarvar brett om dagens priser, så innebär inte de minuspriser vi historiskt någon gång har sett på minus 1 - 5 öre att det är negativa elpriser i elkonsumtionsledet.R Robert-san01 skrev:
På grund av elöverföringsavgift, energiskatt, balansavgifter m.m, och vilken nätägare man har, så behöver minuspriset vara runt minus 85-90 öre innan man kan vinna något på att konsumera. Och det prisläget har aldrig uppstått, och kommer aldrig att uppstå så länge vi kan exportera el. Så vi som har egen elproduktion egenkonsumerar då istället maximalt genom att ladda elbilarna fullt, samt höjer temperaturen i VVB och ev. borrhål och gör samtidigt marknaden en tjänst genom att försöka utjämna prissvängningarna.
Bästa uppvärmning för pool är solfångare. Det går åt en hel del el att värma poolen om man vill ha 28-30 grader. Värmepumparna som finns har sina bästa prestanda från 20 grader. Jag har en vp som jag inte kör längre eftersom den ger dålig effekt och bara går på elpatron på våren. Solfångaren är det bästa då den då den kommer upp i höga temperaturer redan i mars.D Danne213 skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
OT, men det är väl inte du som visade en bild på din ineffektiva poolvärmepump, som du hade varit omtänksam nog att ställa i den (kalla) krypgrunden för att skydda den mot (sol)väder och vind?G Guzzen1 skrev:
Tja, mina solceller producerar mer än jag förbrukar 8-9mån om året. Det är betydligt mer än Ringhals4 klarar av.R Robert-san01 skrev:
Såg nu att R4 går med reducerad effekt.... 365MW. Vad nu det skall betyda.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Vad ville du förklara med ditt inlägg?K Klacken skrev:
Jag kan installera solceller som ger mer än jag förbrukar alla årets månader. Det är bara frågan om hur mycket man överdimensionerar anläggningen.