tveksamt tveksamt skrev:
ROT och RUT betalas ut den gemensamma skattehögen, så vi bidrar alls med skatt till det. Så alla som betalar skatt betalar för de som nyttjar dessa bidrag. Precis som att alla som betalar skatt är med och betalar för vård, skola, vägar, media, försvaret mm oavsett om man utnyttjar detta eller inte.
Eftersom det är ett skatteavdrag så är det den som nyttjar det som har betalt.

Det finns en stor poäng med dessa avdrag iom att de är lönsammare för övre medelklass (som betalar statlig skatt och har hög marginalskatt) som då kan nyttja dem istället för att ta ledigt och göra det själv. Detta leder till mer skatteintäkter för samhället.

• Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Det var ett väldigt konstigt sätt att se det på. Det här stödet kostar staten exakt lika mycket som ett motsvarande bidrag skulle kosta.
Ditt resonemang är helt fel.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I min mening bör elproduktion vara centraliserad i ett I-land
7goukr.jpg

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ett väldigt konstigt sätt att se det på. Det här stödet kostar staten exakt lika mycket som ett motsvarande bidrag skulle kosta.
Ditt resonemang är helt fel.
Jaså? Och ett bidrag skulle träffa rätt?

Det sa jag inte. Jag påpekade bara att bidrag och skatteavdrag kostar staten lika mycket även om de kallas olika saker.

• Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom det är ett skatteavdrag så är det den som nyttjar det som har betalt.

Det finns en stor poäng med dessa avdrag iom att de är lönsammare för övre medelklass (som betalar statlig skatt och har hög marginalskatt) som då kan nyttja dem istället för att ta ledigt och göra det själv. Detta leder till mer skatteintäkter för samhället.
Så kan man förstås se det. Man kan också se det som att det trots allt är en skatteintäkt som inte blir av och därmed ett hål som måste fyllas från annat håll.
Det är ju trots allt inte en pengamaskin.

tveksamt tveksamt skrev:
Så kan man förstås se det. Man kan också se det som att det trots allt är en skatteintäkt som inte blir av och därmed ett hål som måste fyllas från annat håll.
Det är ju trots allt inte en pengamaskin.
Men som jag skrev i ett annat inlägg så kommer detta att leda till att folk inte tar ledigt utan hyr in hantverkare/städhjälp mm och därmed ökar skatteintäkterna i Sverige jämfört med om man tar ledigt för att göra jobbet själv.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Krock med EU:s regelverk ger dyrare nätavgift för mikroproducenter av solel.

Du kan läsa artikeln här: Nätavgifter för solpaneler kommer höjas - 130 000 husägare påverkas
De konsumenter som kommer att påverkas negativt är de med solcellsanläggningar som ger märkbart mer effekt ut än den egna förbrukningen, vilket borde vara en begränsad skara. De som har samma storlek på mätarsäkringen och produktionssäkringen kommer inte att påverkas annat än på marginalen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
De konsumenter som kommer att påverkas negativt är de med solcellsanläggningar som ger märkbart mer effekt ut än den egna förbrukningen, vilket borde vara en begränsad skara. De som har samma storlek på mätarsäkringen och produktionssäkringen kommer inte att påverkas annat än på marginalen.
Det är min bedömning också, förutom i områden där det är väldigt många solpaneler.

Det jag har läst är det endast de som har en anläggning som överstiger 43 500 KW, alltså de som benäms småproducenter, Microproducenter berörs inte.

T TWX skrev:
Det jag har läst är det endast de som har en anläggning som överstiger 43 500 KW, alltså de som benäms småproducenter, Microproducenter berörs inte.
Källa?

Sittställning
Jag måste vara extra trög ikväll.

Jag har solceller, producerar ca 50% av årsförbrukning 10 000kwh, säljer ca 6500kwh. Har 16 amp säkring "båda hållen"

Hur berörs jag ?

Sittställning Forlowt skrev:
Jag måste vara extra trög ikväll.

Jag har solceller, producerar ca 50% av årsförbrukning 10 000kwh, säljer ca 6500kwh. Har 16 amp säkring "båda hållen"

Hur berörs jag ?
De kostnader som nätägaren behöver lägga ner för att alla som vill skall få mata ut skall delas mellan de som matar ut. Det skall inte belastas dem som bara vill köpa el.

R Robert-san01 skrev:
De kostnader som nätägaren behöver lägga ner för att alla som vill skall få mata ut skall delas mellan de som matar ut. Det skall inte belastas dem som bara vill köpa el.
Visst... sedan ges det en ersättning för nätnytta också vilket är väldigt olika beroende på vad det är för lokalt elbolag du har.

Gissning: kommer inte att påverka alls, de administrativa kostnaderna för dessa småsummor skulle gravt överstiga ev nytta av att driva in inmatningsavgifter från typiska mikroproducenter. Så de flesta elbolag kommer att helt bortse från inmatningskostnader från mikroproducenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.